Čínské automobilky šlapou na plyn. Do pěti let by mohly ovládnout třetinu světového trhu
![BYD Seagull](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/8ysnid97profimedia-0860872865.jpg)
Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030 ovládnou 33 procent světového automobilového trhu. Předpovídá to studie poradenské společnosti AlixPartners. V letošním roce by měl podle ní podíl čínských automobilek na světovém trhu činit 21 procent, napsal server CNBC.
Studie předpokládá, že roční prodej čínských automobilek v zahraničí se do roku 2030 zvýší na devět milionů vozů z letošních tří milionů. Rychlá expanze čínských výrobců čím dál více znepokojuje tradiční automobilky i politiky po celém světě. Panují obavy, že levné čínské automobily zaplaví trhy na úkor domácí produkce, zejména v oblasti elektromobilů.
Mark Wakefield ze společnosti AlixPartners uvedl, že Čína je schopna rychle uvádět na trh nové automobily, které jsou levnější a technologicky vyspělejší než konkurenční produkty. AlixPartners předpokládá, že tržní podíl čínských automobilek mimo Čínu do roku 2030 stoupne na 13 procent z letošních tří procent. Jejich podíl na domácím trhu by se pak měl zvýšit z 59 na 72 procent.
Čína za více než deset let vynaložila 230,8 miliardy dolarů (5,4 bilionu korun), aby si vybudovala odvětví elektromobilů. Vyplývá to ze studie, kterou ve čtvrtek zveřejnilo americké Centrum pro strategická a mezinárodní studia (CSIS).
Cena za překonání Evropy? Čína do elektromobility vložila více než 230 miliard dolarů
Zprávy z firem
Tradiční západní automobilky, například americký koncern General Motors či německý Volkswagen, v poslední době na čínském trhu přicházejí o své pozice kvůli prudkému vzestupu domácích výrobců, jako jsou firmy BYD, Geely a Nio.
Společnost AlixPartners očekává, že na evropském trhu podíl čínských automobilek do roku 2030 vzroste na 12 procent z letošních šesti. Obtížněji by se čínští výrobci měli prosazovat na severoamerickém trhu, kde by se měl jejich podíl do roku 2030 zvýšit pouze na tři procenta z letošního jednoho procenta.
Spojené státy v květnu oznámily, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent. Evropská komise (EK) navrhla zavést na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie dodatečná cla ve výši až 38,1 procenta. Tato cla by mohla vstoupit v platnost příští týden, pokud se EK s čínskou vládou na poslední chvíli nedohodne na jiném řešení. EU by nová cla vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu.
Je stále pravděpodobnější, že Evropská unie sníží, nebo vůbec nezavede dodatečná cla na čínská elektroauta. Čína totiž nově nabízí ústupek, z něhož by těžily zejména německé automobilky. Německému vicekancléři Robertu Habeckovi, který je na návštěvě Pekingu, dal nabídku čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao.
Lukáš Kovanda: Cla na čínská elektroauta možná nebudou. Karty se obracejí
Názory
Společnost AlixPartners rovněž předpověděla, že čínské automobilky do konce tohoto desetiletí ovládnou více než dvě třetiny ruského trhu. Jejích podíl v Rusku by se měl podle studie do roku 2030 zvýšit na 69 procent z letošních 33 procent. Z Ruska se v důsledku ruské vojenské invaze na Ukrajinu stáhla řada západních automobilek.
Myšlenka na byznysprojekt vychází z obyčejného blogu o novinkách ze světa elektromobility. Kolem něj vznikla komunita nadšenců a nedlouho poté také firma - evropské online EV tržiště s názvem AutosEU Limited. „Chceme posouvat hranice možného ve světě elektromobility,“ říkají zakladatelé, čtyřiadvacetiletý Jakub Hotěk a o rok starší Kryštof Kněžínek.
Chcete elektroauto výhodně? Dva čeští studenti vymysleli, jak na to
Zprávy z firem
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.