Čínské automobilky šlapou na plyn. Do pěti let by mohly ovládnout třetinu světového trhu
Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030 ovládnou 33 procent světového automobilového trhu. Předpovídá to studie poradenské společnosti AlixPartners. V letošním roce by měl podle ní podíl čínských automobilek na světovém trhu činit 21 procent, napsal server CNBC.
Studie předpokládá, že roční prodej čínských automobilek v zahraničí se do roku 2030 zvýší na devět milionů vozů z letošních tří milionů. Rychlá expanze čínských výrobců čím dál více znepokojuje tradiční automobilky i politiky po celém světě. Panují obavy, že levné čínské automobily zaplaví trhy na úkor domácí produkce, zejména v oblasti elektromobilů.
Mark Wakefield ze společnosti AlixPartners uvedl, že Čína je schopna rychle uvádět na trh nové automobily, které jsou levnější a technologicky vyspělejší než konkurenční produkty. AlixPartners předpokládá, že tržní podíl čínských automobilek mimo Čínu do roku 2030 stoupne na 13 procent z letošních tří procent. Jejich podíl na domácím trhu by se pak měl zvýšit z 59 na 72 procent.
Čína za více než deset let vynaložila 230,8 miliardy dolarů (5,4 bilionu korun), aby si vybudovala odvětví elektromobilů. Vyplývá to ze studie, kterou ve čtvrtek zveřejnilo americké Centrum pro strategická a mezinárodní studia (CSIS). Cena za překonání Evropy? Čína do elektromobility vložila více než 230 miliard dolarů
Zprávy z firem
Tradiční západní automobilky, například americký koncern General Motors či německý Volkswagen, v poslední době na čínském trhu přicházejí o své pozice kvůli prudkému vzestupu domácích výrobců, jako jsou firmy BYD, Geely a Nio.
Společnost AlixPartners očekává, že na evropském trhu podíl čínských automobilek do roku 2030 vzroste na 12 procent z letošních šesti. Obtížněji by se čínští výrobci měli prosazovat na severoamerickém trhu, kde by se měl jejich podíl do roku 2030 zvýšit pouze na tři procenta z letošního jednoho procenta.
Spojené státy v květnu oznámily, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent. Evropská komise (EK) navrhla zavést na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie dodatečná cla ve výši až 38,1 procenta. Tato cla by mohla vstoupit v platnost příští týden, pokud se EK s čínskou vládou na poslední chvíli nedohodne na jiném řešení. EU by nová cla vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu.
Je stále pravděpodobnější, že Evropská unie sníží, nebo vůbec nezavede dodatečná cla na čínská elektroauta. Čína totiž nově nabízí ústupek, z něhož by těžily zejména německé automobilky. Německému vicekancléři Robertu Habeckovi, který je na návštěvě Pekingu, dal nabídku čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao.Lukáš Kovanda: Cla na čínská elektroauta možná nebudou. Karty se obracejí
Názory
Společnost AlixPartners rovněž předpověděla, že čínské automobilky do konce tohoto desetiletí ovládnou více než dvě třetiny ruského trhu. Jejích podíl v Rusku by se měl podle studie do roku 2030 zvýšit na 69 procent z letošních 33 procent. Z Ruska se v důsledku ruské vojenské invaze na Ukrajinu stáhla řada západních automobilek.
Myšlenka na byznysprojekt vychází z obyčejného blogu o novinkách ze světa elektromobility. Kolem něj vznikla komunita nadšenců a nedlouho poté také firma - evropské online EV tržiště s názvem AutosEU Limited. „Chceme posouvat hranice možného ve světě elektromobility,“ říkají zakladatelé, čtyřiadvacetiletý Jakub Hotěk a o rok starší Kryštof Kněžínek.Chcete elektroauto výhodně? Dva čeští studenti vymysleli, jak na to
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.