Čínské automobilky lobbují za odvetná cla na auta z EU

Čínští výrobci automobilů vyzvali Peking, aby jako odvetu za rozhodnutí Bruselu omezit vývoz čínských elektromobilů zvýšil cla na dovoz aut se spalovacím motorem z Evropské unie. Informovala o tom dnes agentura Reuters, která se odvolává na čínský státní list Global Times.
Na úterním jednání za zavřenými dveřmi, kterého se zúčastnili i zástupci evropských automobilek, čínští výrobci aut a průmyslové skupiny navrhli úřadům, aby zvýšily cla na velká auta s benzinovým motorem dovážená z Evropské unie, uvedl čínský list.
Obchodní politika EU je čím dál více ochranářská, a to kvůli obavám, že čínský model rozvoje zaměřený na výrobu a tažený zadlužením by mohl unii zaplavit levným zbožím, včetně elektromobilů. Čínské firmy se totiž kvůli slabé domácí poptávce zaměřují na vývoz.
Evropská komise 12. června oznámila, že je připravena od července zavést dodatečné clo na čínské elektromobily, a to až 38,1 procenta. Následovala tak Spojené státy, které o chystaném zavedení vyšších cel informovaly v květnu.
Čínská automobilka Leapmotor začne vyrábět v továrně společnosti Stellantis v polských Tychách malé elektromobily. S odvoláním na dva nejmenované zdroje to uvedla agentura Reuters. Leapmotor a Stellantis před časem vytvořily společný podnik, což čínské firmě umožní vyrábět a prodávat elektrická vozidla mimo Čínu.
Číňané si našli další místo, kde budou montovat svá elektroauta. Je kousek od Česka
Zprávy z firem
25procentní clo
List Global Times na konci minulého měsíce s odvoláním na odborníka z odvětví uvedl, že vládní výzkumné centrum pro automobily navrhuje, aby Čína zvýšila dovozní cla na velké automobily s benzinovým motorem na 25 procent. V současnosti je dovozní clo 15 procent.
Čínské úřady už dříve prostřednictvím komentářů ve státních médiích a rozhovorů s představiteli odvětví naznačily možná odvetná opatření. Tento týden čínské ministerstvo obchodu oznámilo zahájení antidumpingového vyšetřování evropských produktů z vepřového. Čínské firmy podle médií také vyzvaly Peking, aby se zabýval dovozem mléčných výrobků z EU.
Evropská unie od první poloviny příštího měsíce výrazně navýší cla na čínská elektroauta, až do výše přesahující 38 procent. EU tak činí na základě prověrky systému dotování výroby čínských elektroaut, kterou zahájila loni. Čína už uvedla, že podnikne odvetné kroky. Akcie firem čínského segmentu výroby elektroaut se v reakci propadají. Například akcie automobilek Geely a Xpeng klesají o osm procent.
EU chystá výrazně vyšší cla na čínská elektroauta. Pro Česko to není dobrá zpráva
Politika
Česká veřejnost má rozporuplný vztah k elektrickým automobilům. Mají je spojené s řadou obav, ale uznávají i jejich pozitivní přínosy. Z dubnového průzkumu agentury STEM/MARK rovněž vyplynulo, že většina Čechů v takovém vozidle ještě nikdy nejela a jejich cena se musí významně snížit, aby je lidé byli ochotni kupovat.
Cena, dojezd i obavy z Číny. Češi elektroauta nemusí, většina v nich nikdy nejela, ukázal průzkum
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.