Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Čínské přístavy kolabují. Terminál v Ning-po je stále uzavřený

Čínský export, ilustrační foto
iStock

Třetí největší kontejnerový přístav světa v čínském městě Ning-po zůstává od minulé středy nadále částečně uzavřený.  Odstávka provozu naruší mezinárodní obchod, může dále zdražovat zboží.

Reklama

Problémy v kontejnerové dopravě se dále vyhrocují. „Vzhledem k již existujícím prodlevám a prodlouženým dodacím lhůtám tato krize letos závažně poznamená předvánoční nákupní sezónu, která je v Evropě či Severní Americe tradičně vrcholem celého nákupního roku,” uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Odstávky v čínských přístavech podle něj znatelně přispívají k podražení přepravy všeho: od hraček přes oděvy či obuv až třeba po elektroniku.

Přístav nezveřejnil žádné novinky o svém provozu od středy, kdy byl uzavřen terminál Mej-šan kvůli tomu, že se jeden ze zaměstnanců nakazil mutací delta. Blokována je tak do dnešního dne čtvrtina kapacity přístavu. Přepravní společnost Yang Ming Marine Transport varovala své klienty před možným „přetížením přístavu“. „Přepravní terminály Beilun a Yongzhou jsou naplněny ze 79 procent naloženými kontejnery,“ uvedl přepravní gigant Maersk.

mezinárodní obchod, ilustrační foto
video

České exportní fórum: Kam se řítí český export? Sledujeme debatu odborníků

Český vývoz balancuje mezi příznivou situací v poptávce a pokračujícími potížemi na nabídkové straně. Zpožďují se dodávky výrobního materiálu, některé suroviny jsou nedostupné, navíc roste jejich cena. O exportních výzvách budou budou dnes v Černínském paláci diskutovat zástupci exportérů, ekonomové i politici.

Přečíst článek

Přepravci odklání lodě

Největší světoví rejdaři jako právě A.P. Moller-Maersk či CMA CGM proto své lodě od přístavu Ning-po raději odklánějí, uvedl manažer výzkumu trhu kontejnerů ze společnosti Drewry Shipping Consultants Simon Heaney. Dotyčné přepravní společnosti raději přesměrují zásilky do jiných přístavů, než aby čekaly do konce protipandemických opatření.

Reklama

Nakládková kapacita v soustavě čínských přístavů kvůli přesměrování z Ning-go pod náporem kolabuje. Některé lodě tam čekají. U přístavů v Šanghaji a Ning-po dnes kotví 141 plavidel, což je zhruba o 60 více, než podle Bloombergu letos činil průměr od dubna do srpna.

„Máme zprávy o tom, že počet nevyřízených objednávek stoupá a zácpa se zhoršuje," konstatovala Dawn Tiuraová ze společnosti Sourcing industry. ”Narušení přepravy napříč přístavy spolu souvisí. Pokud nakupujete zboží, které pochází z Číny nebo se přes ni pohybuje, musíte prodloužit dodací lhůty nebo najít jiný zdroj dodávek," dodala.

Čína, akciové indexy

Richard Bechník: Asijské akcie zaostávají navzdory dobrým výsledkům firem

Stále více se rozevírají nůžky mezi akciovými trhy USA a Evropy na jedné straně a asijskými na té druhé. Zatímco americké akciové indexy Dow Jones a S&P 500 uzavřely pondělní obchodování na nových rekordních maximech, asijské trhy za nimi stále více zaostávají,“ píše v komentáři Richard Bechník, investiční analytik Fincentrum & Swiss Life Select.  

Přečíst článek

Strach z mutace delta

Od té doby, co se loni podařilo dostat pod kontrolu první epidemii koronaviru ve Wuchanu, Čína zaujala vůči covidu nulovou toleranci a přijala přísná opatření, zejména pak na strategických místech, jakou jsou právě přístavy. 

Poslední narušení následovalo po uzavření přístavu Yaitian v Šen-čenu koncem května po vypuknutí epidemie mezi zaměstanci. Také to vyvolává obavy, že přístavy po celém světě by mohly brzy čelit podobným epidemiím vzhledem k rozšíření vysoce infekční varianty delta, což by vyvolalo další druhy omezení a poruch, které loni postihly globální lodní dopravu.  

Architekti ze studia Snøhetta chtějí obnovit lázně ze 30. let minulého století.

Beton a ocel. V Norsku ožijí lázně ze 30. let minulého století

Mezinárodní architektonický ateliér Snøhetta chce oživit přístavní lázně Knubben postavené ve 30. letech minulého století. Projekt na rekonstrukci a dostavbu dnes již zavřených prostor věnuje městu Arendal před oslavami 300letého výročí. 

Přečíst článek

Americký výrobce čipů GlobalFoundries investuje v následujících dvou letech do rozšíření výrobní kapacity šest miliard dolarů (129 miliard Kč).

Výrobce čipů TSMC je nejhodnotnější firmou v Asii. Sesadil Tencent

Tažení čínských autorit proti technologickým gigantům citelně snížila hodnotu firem jako Alibaba či Tencent. Výrobce čipů TSMC, který naopak těží z globálního nedostatku polovodičů, tak sesadil Tencent z čela žebříčku nejhodnotnějších firem v Asii.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Čínský export i import roste dvojciferným tempem.

Čína po dvoutýdenní covidové odstávce otevřela terminál přístavu Ning-po

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme