Čipový hladomor letos připraví světové automobilky o biliony na tržbách
Pokračující nedostatek čipů v letošním roce připraví globální automobilový průmysl na tržbách o 210 miliard dolarů (přes 4,5 bilionu korun). Předpověděla to podle serveru CNBC poradenská společnost AlixPartners.
AlixPartners tak výrazně zhoršila svůj květnový výhled, podle kterého měl automobilový průmysl letos kvůli nedostatku čipů přijít o tržby v hodnotě 110 miliard dolarů. Nyní předpokládá, že letošní výpadek v produkci automobilek způsobený čipovou krizí dosáhne 7,7 milionu vozů. V květnu přitom výpadek ve výrobě odhadovala pouze na 3,9 milionu vozů.
„Každý samozřejmě doufal, že tato čipová krize mezitím poleví, politováníhodné události, jako covidové uzávěry v Malajsii a pokračující problémy v dalších částech světa, však situaci zkomplikovaly,” uvedl Mark Wakefield ze společnosti AlixPartners.
Velkým firmám ve třetím čtvrtletí poprvé po 18 měsících růstu klesne souhrnný zisk.Mutace delta krájí zisky i těm největším světovým firmám
Money
Čipy se stávají čím dál důležitější součástí automobilů a jejich globální nedostatek nyní omezuje výrobu automobilového průmyslu po celém světě včetně České republiky.
Časopis Škodovácký odborář minulý týden uvedl, že mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od 27. září zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice. Důvodem je nedostatek čipů, které se používají v palubní elektronice.
V úterý automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic po odstávce způsobené nedostatkem čipů obnovila výrobu v Kolíně. Odstávka trvala s týdenní přestávkou od 15. srpna, předtím byli zaměstnanci na celozávodní dovolené.
Světové automobilky mají za letošní první pololetí rekordní provozní zisk. Navzdory problémům s dodávkami čipů. Koncerny těží z většího zájmu o drahé a velké modely. E&Y: Automobilky se z koronakrize otřepaly. Podržely je ziskovější modely
Money
Jednou z nejdiskutovanějších otázek současnosti je, jakými auty budeme jezdit v budoucnosti. Na rozdíl od jiných věcí se to totiž týká úplně všech. „Auta budou hybridní, vodíková i plně elektrická, ale změní se jejich užívání. Doprava bude více kombinovaná,“ myslí si Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.Sázíme na hybridy a vodík, říká Martin Peleška z Toyoty
Zprávy z firem
Celkově se v Česku prodalo za osm měsíců letošního roku necelých 148 tisíc osobních aut, z toho 15 052 mělo hybridní pohon. Prodeje hybridů se meziročně zvýšily o 114 procent. Spolu s čistě elektrickými vozy pak představovaly 11 procent všech prodejů.Víc než desetina v Česku prodaných vozů je do zásuvky
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.