Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Další rána pro Fialův kabinet? Volkswagen zatím odkládá rozhodnutí o „české“ gigafactory

Výroba automobilů, ilustrační foto
Volkswagen
 ČTK

Reklama

Automobilový koncern Volkswagen o několik měsíců odkládá rozhodnutí o tom, kde ve východní Evropě postaví továrnu na baterie do elektroaut, uvedl mluvčí automobilky Škoda Auto Pavel Jína. V prohlášení firmy mimo jiné stojí, že vzhledem k současné energetické krizi není třeba jednat okamžitě. Původně se očekávalo, že Volkswagen výběr místa pro továrnu oznámí v pátek 16. prosince. O projekt takzvané gigafactory až za 120 miliard korun se uchází i Česká republika, která Volkswagenu nabízí pro výstavbu letiště v Líních u Plzně.

Výroba automobilů, ilustrační foto

V průmyslu to začíná haprovat. Automobilky zvolňují tempo

Výroba aut zůstává tahounem tuzemského průmyslu. Ten sice meziročně stále roste, meziměsíčně však růst výrazně zpomalil. A mírně klesl i počet lidí pracujících v průmyslu.

Přečíst článek

„Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur budou během následujících týdnů a měsíců znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony,“ uvedl Volkswagen. Dodal, že spolu s dceřinou společností PowerCo zodpovědnou za baterie nadále hledají vhodné lokality. „Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky koncernu zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028,“ doplnil koncern.

Volkswagen: Nejsme pod tlakem

Volkswagen rovněž uvedl, že není pod tlakem, aby jednal hned. „V kontextu panující situace bude rozhodovacímu procesu věnováno více času. Mezi důvody patří stávající ekonomická situace, současné ceny energií a rámcové podmínky zahrnující státní podporu," upozornil koncern na dopady současné energetické krize. „Je také potřeba dořešit některé místní otázky,“ dodal.

Reklama

Podle Volkswagenu nyní nemá rozhodovací proces dopad na plánovaný začátek stavby a výroby. Koncern by chtěl začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.

Nekorektní2

Tlak na elektromobilitu nás vrhá do náruče Číny, říká politik Knotek v podcastu

Elektromobilita sama smysl má. Vadí mi ale, že ji v Evropě zavádíme ideologicky, za každou cenu. Jedna z největších chyb Green Dealu je, že počítá s masivní elektrifikací a zároveň předpokládá, že tu výrobu pokryjí obnovitelné zdroje. Uvedl to v podcastu Nekorektní dvojka Marcely Fialkové europoslanec za ANO Ondřej Knotek.

Přečíst článek

Před tím, že by energetická krize mohla výstavbu továren na baterie výrazně ovlivnit, v listopadu varoval šéf automobilové značky Volkswagen Thomas Schäfer. „Pokud se nám v Německu a v Evropě rychle a spolehlivě nepodaří snížit ceny energií, budou investice do energeticky náročné výroby nebo do nových továren na baterie v Německu a Evropské unii prakticky nerentabilní,“ napsal Schäfer na profesní sociální síti LinkedIn.

Schäfer: Česko by se mělo stát centrem elektromobility

Schäfer až do letoška působil jako předseda představenstva Škody Auto, od dubna převzal provozní řízení značky VW, která je součástí koncernu Volkswagen. Před svým odchodem z Mladé Boleslavi prohlásil, že by si přál, aby si mateřský koncern vybral Česko pro svou další továrnu na baterie. V březnovém rozhovoru s deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung řekl mimo jiné to, že Česko by se mělo stát jedním z center elektromobility.

Česká vláda o továrnu velmi stojí. Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) by výstavba v Líních zásadně pomohla ekonomické budoucnosti země. Vláda uvedla, že továrna je klíčová pro transformaci českého automobilového průmyslu, jenž tvoří desetinu HDP a čtvrtinu exportu, na elektromobilitu. Proti výběru letiště se ale staví mimo jiné Český svaz letectví (ČsSL) a výhrady mají i některé obce.

Koncern chce v Evropě do roku 2030 vybudovat šest obřích továren na baterie. Prozatím si jako místa vybral dolnosaský Salzgitter nedaleko Wolfsburgu, sídla Volkswagenu, Valencii ve Španělsku a severošvédské město Skellefteaa. Čtvrtá továrna bude ve východní Evropě, vedle Česka se hovoří o Polsku či Maďarsku.

Thomas Schäfer, šéf VW

Šéf Volkswagenu: Konkurence Škody a VW je nesmysl. Musíme bojovat s ostatními

Největší evropský výrobce automobilů mění strategii. Jednotlivé značky by se měly lišit zejména designem. Pod kapotou by ale měly být podobné. Cílem by měla být větší efektivita a lepší připravenost na dobu elektromobility, uvádí šéf VW Thomas Schäfer v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.

Přečíst článek

Vizualizace loftového bydlení s automobilovým miláčkem zaparkovaným vedle bytu - Vanguard

Autem až do obýváku? Proč ne, řekli si stavitelé loftů v pražských Modřanech

Bývalá továrna Microna na letecké přístroje v pražských Modřanech se mění na atypické bydlení. Developerská společnost PSN tu staví 150 loftů v industriálním stylu s řadou překvapivých vychytávek. Bude tu třeba autovýtah až do bytů v nejvyšších patrech nebo bazény na střeše či v suterénu. Náklady na realizaci projektu Vanguard přesáhnou podle vlastníka PSN Maxe Skaly jednu miliardu korun. Dokončení se plánuje na rok 2023.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme