Další rána pro turisty. V Evropě prudce zdražily půjčovny aut
Turistům v Evropě přibyla k přeplněným letištím a rušeným letům další komplikace. Letos opět prudce zdražily autopůjčovny, zejména na jihu kontinentu a v pobřežních oblastech. Ceny za jejich služby přitom již loni dosáhly rekordní úrovně, uvedla agentura Bloomberg.
Cestovatelé ve Španělsku, kteří si před pandemií mohli pronajmout auto za něco málo přes 20 eur (asi 490 korun) na den, budou muset letos v létě zaplatit minimálně třikrát tolik. Itálie a Chorvatsko zaznamenaly růst cen o více než 180 procent, uvedl Bloomberg s odkazem na údaje sestavené společností srovnávající ceny Check24.
„Situace by se mohla ještě zhoršit a zájemci by měli s rezervacemi jednat rychle. Jak se blíží termíny vyzvednutí, ceny se budou nadále zvyšovat,” radí výkonný ředitel Check24 Andreas Schiffelholz.
Ceny autopůjčoven ve vybraných zemích Evropy (průměrná cena v eurech za auto a den):
Spirálovitě rostoucí ceny jsou produktem postpandemické touhy po cestování, která odolává vůči prudce rostoucí inflaci, hrozící energetické krizi i obavám z recese. V počtu přenocování v eurozóně se situace v květnu zotavila na úroveň před covidem, alespoň podle dat Oxford Economics Tourism Tracker. Vzhledem k tomu, že v Evropě začaly školní prázdniny, počet rekreantů bude dále stoupat.
Média v posledních dnech kvůli neúnosné situaci s odbavováním pasažérů opanovalo londýnské letiště Heathrow. Podle analýzy společnosti Hopper ale není, co se týče průměrného zpoždění letů, vůbec nejhorší. Těmi jsou Brusel, Frankfurt a Eidhoven. Naproti tomu nejméně se načekáte v italském Bergamu. Kde se načekáte? Deset aktuálně nejhorších i nejlepších letišť v Evropě
Money
Oživení zájmu o cestování již způsobilo zmatek na evropských letištích, a některých z nejrušnějších uzlů kontinentu má více než 60 procent letů zpoždění a až osm procent je zrušeno.
Například londýnské Heathrow stanovilo dvouměsíční strop na denní přepravu cestujících a požádalo aerolinky, aby přestaly prodávat nové letní letenky. Po snížení počtu zaměstnanců na začátku pandemie se letiště a letecké společnosti snaží i s nižším počtem pracovníků udržet krok s bezpečností na letištích a manipulováním se zavazadly, což vede k dlouhým frontám a hromadění špatně doručených zavazadel.
Půjčovny nemají lidi ani auta
Půjčovny automobilů během pandemie rovněž snížily své stavy a mnoho z nich se nedostalo zpět na úroveň před covidem, ani když se poptávka znovu vrátila. Krize dodavatelského řetězce vyvolaná celosvětovým nedostatkem polovodičů již druhý rok po sobě omezila výrobu automobilů a automobilky poskytují půjčovnám k prodeji méně automobilů než v předchozích letech.
Po problémech s přetížeností letišť Heathrow v Londýně a Charlese de Gaulla v Paříži se v potížích začalo utápět další velké evropské letiště, Schiphol v Amsterodamu. Vedení letiště rozhodlo o snížení kapacity pro letní měsíce a v návaznosti na to největší letecká společnost využívající toto letiště KLM zruší v následujících měsících celkem stovky letů, uvedla agentura Bloomberg.Další přetížené letiště v trablech. KLM ruší desítky letů z Amsterdamu
Money
„Mnoho půjčoven aut během pandemie zredukovalo svůj vozový park a nyní, když poptávka roste, se nemohou vrátit k běžné velikosti vozového parku,“ řekl Schiffelholz.
Vše o inflaci čtěte zde
Mezi největšími evropskými půjčovnami se pouze Avis Budget Group a Sixt dokázaly vrátit na úroveň vozového parku z roku 2019, ukazují data společnosti Czech24. Společnosti Europcar Mobility a Hertz Global, které vyhlásily bankrot uprostřed kolapsu cestovního ruchu v roce 2020, se teprve snaží vrátit do své dřívější velikosti.
Vysoké ceny zůstanou i příští rok
Některé půjčovny aut tak proměnily návrat poptávky v neočekávaný zisk. Podle generálního ředitele společnosti Sixt, Alexandra Sixta, ceny v dohledné době neklesnou. „Odhadujeme, že ceny budou na této úrovni alespoň po většinu roku 2023,” řekl. „Náklady na ubytování pro turisty, leteckou dopravu a nová vozidla v posledních letech vzrostly, zatímco ceny půjčoven aut již deset let stagnují. Tyto nedávné cenové úpravy u nás zůstanou,“ dodal Sixt.
Nečeká ani bezprostřední pokles zájmu ze strany rekreantů. Navzdory dodatečným nákladům plynoucím z rostoucích cen pohonných hmot „předpovědi poptávky pro letošní léto nezaznamenávají žádný významný pokles,“ uzavřel Sixt.
Přední evropské hotelové řetězce přijímají zaměstnance bez zkušeností a praxe. Vedení firem přiznává, že se jim vymstilo, že roky zaměstnance špatně platili, a tak nejsou nyní schopni najít dostatek zaměstnanců, aby mohli uspokojit poptávku, která po pandemii nemoci COVID-19 oživuje. Tisíce pracovníků opustily odvětví ubytovacích a stravovacích služeb, když se v době pandemie zastavila mezinárodní turistika. Mnoho z nich si našlo lépe placenou práci jinde a rozhodlo se, že se do odvětví cestovního ruchu již nevrátí, upozornila agentura Reuters.Evropské hotely špatně platily zaměstnance. Teď o ně bojují a omezují služby
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.