Češi častěji platí kartami. Jejich digitální stopu mohou využít další firmy
S přibývajícími možnostmi nákupu na internetu musejí prodejci přemýšlet o tom, jak si zákazníky udržet. Prakticky každá značka tak dnes v nějaké podobě nabízí věrnostní programy. Tyto programy začínají doplňovat nabídky cílené díky analýze platebních transakcí.
Čeští zákazníci si věrnostní programy velmi oblíbili, podle průzkumu společnosti Incomind z konce loňského roku jich každý z nás využívá průměrně 12, čtvrtinu z toho přitom tvoří programy potravinových řetězců. U nich se nejčastěji zákazníci setkají s kombinací nejjednodušších typů programů: kuponového a bodového schématu.
Zatímco kupony jako nejjednodušší řešení nabízí přímou slevu či jinou výhodu, bodové schéma jde o krok dále. Klienty motivuje program využívat pravidelně s jednoduchou myšlenkou: čím víc platíš, tím větší výhodu dostaneš.
Zajímají vás novinky v osobních financích? Sledujte Zlaťák
Přímou formou odměny jsou i různé cashback programy. Při jejich využití se zákazníkovi vrátí část utracených peněz. Podle zmíněného průzkumu je právě tato možnost mezi českými zákazníky velmi oblíbená, lze se s ní tedy setkat rovněž poměrně často.
Z hlediska udržení zákazníka může být zajímavá i varianta partnerského programu. Klient tak díky strategickému partnerství získává exkluzivní možnost nákupu u spřátelených značek. Kromě více možností pro zákazníka toto schéma se sebou nese i výhody zejména pro rostoucí značky právě v podobě spolupráce s dalšími brandy.
Nevýhodou všech zmíněných schémat je nicméně fakt, že fungují izolovaně a neodhalují proto všeobecné obchodní zvyklosti zákazníků. Skrze svůj věrnostní program retailer zkrátka vidí pouze to, jak se klienti chovají u něj, nikoli jak se chová u konkurence. Obchodníci tak logicky hledají cesty, jak se o svých zákaznících dozvědět více.
Při dovolené hrozí, že klienti bank přijdou o své platební karty. Dříve šlo o tragédii s vážnými důsledky. Dnes však díky digitálním kartám a mobilním telefonům lze vše vyřešit během několika minut a cestovatelé nezůstanou bez prostředků. Jak na to? Zde je několik tipů, jak postupovat při ztrátě či krádeži karty. Ztráta či krádež karty v zahraničí? Digitální kreditka může zachránit dovolenou
Money
Cílený marketing
V poslední době se díky tomu čím dál více prosazuje takzvaný card-linked marketing. Základní myšlenkou je to, že každý nákup platební kartou zanechává digitální stopu. Tu je následně – samozřejmě v zcela anonymizované formě – možné využít k analýze platebních dat. A díky této analýza následně mohou obchodníci přesně zacílit na segment zákazníků, kteří jsou pro ně důležité. Mohou se soustředit na budování věrnosti stávajících zákazníků nebo naopak svou nabídkou přilákat zákazníky konkurence.
V České republice už podobné programy fungují v několika bankách a okruh partnerů těchto programů se neustále rozšiřuje. Svou roli v tom sehrála i pandemie COVID-19, která právě řadu obchodníků přiměla uvažovat nad tím, jak co nejefektivněji udržet stávající a přilákat nové zákazníky.
Banky po celém světě čelí nečekanému problému. Zejména mladým klientům se zdá, že využívání bankovních služeb nepřináší dostatek emocí. Proto využívají stále více služeb mladých fintechových společností a do banky si jdou jen pro hypotéku. S bankami zkrátka není sranda a hrozí jim výrazný odliv klientů. Uvědomují si to klienti i zástupci bank po celém světě, a finanční domy se tak snaží přiučit u mladých fintechů, zjistil letošní report globální poradenské společnosti Capgemini o bankovním sektoru. „Jeden z nejtěžších úkolů při transformaci na digitální éru je zbořit vnitřní bariéry, struktury a začít vytvářet produkt společně s ajťáky,“ říká šéf poradenské společnosti Capgemini Česká republika Ondřej Valvoda.Ondřej Valvoda: České banky se digitalizují obstojně. O jedné se dokonce učí na Harvardu
Leaders
Podle Ondřeje Knota ze společnosti Dateio, která je v Česku i střední a východní Evropě lídrem v oblasti Card Linked Marketingu, se zatím toto řešení využívá pro doručování nabídek na úrovni celého nákupního košíku. Nejvíce se přístup používá v oblasti potravin, nebo pohonných hmot. Podle něj však existuje velký potenciál, kam nástroj analýzy platebních dat posouvat.
„Zatímco nyní jsme schopní z dat vyčíst, v jakém segmentu a u kterého retailera zákazník platí nejčastěji, za určitých podmínek bychom byli například schopni dostat se až na úroveň jednotlivých položek. Díky tomu by pak bylo možné cílit nabídky skutečně velmi specificky,“ nastiňuje Knot.
Společnost Diners Club, která vydává kreditní karty, končí činnost ve střední Evropě. Od srpna se stahuje z českého, slovenského a polského trhu. Firma to uvedla na svém webu.Vydavatel karet Diners Club v Česku končí
Money
Členka představenstva Komerční banky Jitka Haubová má plné ruce práce. Řídí digitální transformaci banky, která přijde na tři miliardy korun. Během pandemie měla jako nejvyšší manažerka provozu na starosti všechny krizové změny. Nyní s týmy zajišťuje výplatu klientů zkrachovalé Sberbanky, pomáhá Ukrajincům i řeší nápor dotazů kolem aktuální situace. Jitka Haubová: Banka musí fungovat i v dobách krizí
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.