Delta udeřila. Akcie evropských cestovek padají

Vytoužený nárůst turismu se ani toto léto nejspíš neodehraje, míní investoři. Daří se outdooru.
Mělo to být léto postupného návratu k normálnímu životu. Namísto toho se ale šíří nové mutace koronaviru a evropské vlády opět přemýšlejí, jak zabránit další katastrofě. Navzdory očkování a schválenému covid pasu turismus po starém kontinentě stále neprobíhá tak snadno jako před pandemií. A to si vybírá své oběti také na akciových trzích. Tou největší se staly akcie evropských cestovek.
„Navzdory tomu, že cestovky letos budou mít lepší byznys než loni, návrat k předcovidovým tržbám je zatím stále v nedohlednu,“ uvedla pro agenturu Bloomberg analytička britské finanční skupiny Hargreaves Lansdown Susannah Streeterová. „Nejhorší je nejistota. Na jedné straně sice země některá omezení ruší, jiné země ale zase naráz vše uzavírají. A nikdo nechce skončit v daleké zemi uzavřený na hotelu s televizním ovladačem v ruce,“ dodala.
Streeterová tak naráží na paradox, že ačkoli cestovní kanceláře budou mít letos lepší výsledky než loni, investoři přesto počítali s ještě rychlejším návratem dobrých časů. Bloomberg připomíná, že zatímco evropské akciové indexy v posledních měsících posilují, The Stoxx 600 Travel and Leisure Index od dubna ztratil sedm procent, což z něj činí jeden z nejhůře performujících sektorů vůbec. Proti tomu stojí například situace v USA, kde poptávka po letech vystřelila tak rychle, až mají aerolinky problém shánět personál.
Velkým problémem jsou zejména restrikce ve Velké Británii, jejíž obyvatelé patří k nejdůležitějším návštěvníkům zejména Španělska a Portugalska. V letoviscích těchto zemí tak lze očekávat vůbec nejhorší situaci a v důsledcích možná také pokles cen nemovitostí.
Daří se outdooru
Paradoxně však jedna část tohoto sektoru je na tom lépe než před pandemií. A tou jsou společnosti vyrábějící a prodávající nejrůznější vybavení na outdoorovou turistiku. „Například akcie společností Dometic Group, výrobce outdoorové vybavení, a Trigano, prodejce mobilních domů a karavanů, vyrostly jen za letošek o 30 procent,“ uvádí Bloomberg.
Navzdory tomu však turismus zůstane jedním z pandemií nejpostiženějších sektorů. Podle odhadů OSN se účet za pandemii jen v této části ekonomiky vyšplhá na neuvěřitelné čtyři biliony dolarů (jen za rok 2021 to má být 2,4 bilionu) a návrat k předpandemickým hodnotám nepřijde dříve než v příštím roce. Nejhorší pokles ekonomiky v důsledku propadu turismu se očekává ve střední Americe, dále pak v jihovýchodní Asii a severní Africe, což může vést ke zhoršení životních podmínek a případné další migrační vlně.
Foto: Stanislav Šulc / Newstream
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.