Desatero investora do firemních dluhopisů. Na co se zaměřit
Firemní dluhopisy mohou být výborným investičním nástrojem, pod podmínkou, že investor umím rozlišit dobře připravenou emisi od té špatné. Přinášíme investorské desatero, které by vám v tomto ohledu mělo pomoci.
1) Dluhopis není bezrizikový investiční nástroj
I když vám bude prodejce dluhopisu tvrdit, že se jedná v podstatě o nejjistější investici na světě, dívejte se na dluhopis jako na půjčku dané společnosti. K tomu, proč daná společnost nejde do banky, kde by peníze měla levnější, má nějaký důvod. Někdy je objektivně v pořádku, někdy proto, že už nemá jinou cestu k financování. Proto se na tuto motivaci ptejte.
2) Jaká je oblast podnikání firmy a její majetek?
Když už se rozhodnu firmě půjčit pomocí dluhopisu peníze, měl bych jako investor vědět, kam mé peníze půjdou. Vždy je lepší půjčovat peníze firmě, která má nějaký reálný majetek. Představte si nejhorší možnou situaci, kdy se firma dostane do potíží. Vyvíjet software je sice super činnost, ale prodat ho nedokončený na trhu bude dost obtížné. Naproti tomu u firmy, která má v majetku portfolio nemovitostí, to bude o dost snazší.
Objem trhu fúzí a akvizic v Česku se v prvním pololetí zvýšil z loňských 115 miliard na 145 miliard korun, počet transakcí byl srovnatelný. Vyplývá to ze statistik poradenské společnosti TPA.První pololetí přineslo fúze a akvizice za 145 miliard korun
Zprávy z firem
3) Věnujte pozornost emisním podmínkám
Emisní podmínky jsou několikastránkový dokument, který upravuje vzájemná práva a povinnosti jak firmy, které peníze svěřujete, tak vás jako investora. Jejich přečtení vás bude stát několik minut času a určitě stojí za to je obětovat. Dříve, než svěříte desítky a stovky tisíc korun firmě, která to s vámi nemusí myslet úplně dobře.
4) Účelovost je váš kamarád
Nekvalitní dluhopis v emisních podmínkách neobsahuje žádné závazky či omezení ze strany firmy, která ho nabízí. Kvalitně připravený dluhopis bude jasně říkat, kam peníze půjdou, jak se s nimi bude hospodařit, co se smí a co se nesmí.
Za to nejzásadnější omezení považujeme účelové použití peněz. Bez něj si totiž firma s penězi může dělat, co chce. S účelovostí tak budete mít alespoň tu jistotu, že peníze, které firma na trhu pomocí dluhopisů získala, opravdu jdou tam, kam jít mají. Tedy do projektů. Nikoli na financování provozu, mzdy zaměstnanců a osobní požitky majitelů.
5) Garance je dobrý sluha, ale není to pán
S předchozím bodem souvisí i to, že v emisních podmínkách mohou být uvedeny určité garance. Třeba, že za závazky dané společnosti ručí i společnost jiná. Určitě je to výhoda a zlepšuje to vaše postavení jako investora. Je však důležité si uvědomit, že všechny garance jsou tak dobré, jak velká je stabilita toho, kdo je garantuje. Ve finále může být vcelku jedno, že skupina firem ovládá majetek za miliardu. Pokud jsou její závazky výrazně vyšší, má problém nejen firma, ale i vy.
Nejnebezpečnějším faktorem inflace je inflační očekávání. K obavám spotřebitelů a zaměstnanců se pak přidávají spekulace.
Legendární spekulant Kostolany o inflaci: Je to cena za demokracii
Leaders
6) Když se něco nepovede, vaše pozice není úplně komfortní
Pokud se totiž firma opravdu dostane do problémů, je před vámi v pořadí velká spousta lidí. Je tak dost pravděpodobné, že se vám vrátí pouze zlomek investované částky. Průměr je v praxi kolem 10 % výše z původní investice. Proč? Protože před vámi jako dluhopisovým věřitelem jsou banky a ostatní věřitelé se zajištěným majetkem, stát a závazky firmy vůči němu, zaměstnanci a věřitelé z obchodních vztahů a teprve pak až vy.
7) ČNB ani dobrá reklama nedělá dobrý dluhopis
Mnoho firem se ve svých propagačních materiálech či na webových stránkách ohání tím, že jejich dluhopisy schválila ČNB. Podle logiky člověka touto problematikou nepolíbeného by tak kvalita takového dluhopisu měla být pořádku. Bohužel tomu tak být nemusí. ČNB potvrzením pouze říká, že dluhopis byl schválen pro prodej na trhu. Jedná se tedy pouze o formální splnění informačních povinností vůči investorům, jako jsou například majetková struktura, ekonomické a účetní výsledky nebo bližší informace k vydaným dluhopisům. Posouzení (ne)kvality pak zůstává na vás, jako investorovi.
Globální televize Netflix údajně zvažuje vstup do herního byznysu. Slovo "údajně" si ale škrtněte. Pro Netflix jsou hry nezbytností. A pořádně se u toho zapotí.Analýza: Hry jsou pro Netflix nezbytností
Zprávy z firem
8) Rozložení rizika, nejlepší přítel investora
Často se v praxi setkáváme se smutnými příběhy, kdy klienti přišli o drtivou většinu svého investičního majetku kvůli tomu, že vsadili na jednu kartu. A je zcela jedno, zda to byly dluhopisy, nebo jakákoliv jiná investiční příležitost. Ze své podstaty má každá investice svou míru rizika. Tak na to myslete a do jednoho košíku nedávejte všechna vejce. I dluhopisy by měly tvořit pouze část vašeho investičního portfolia.
9) Vytloukání klínu klínem
Zvýšenou pozornost doporučujeme věnovat skupinám firem, které chrlí na trh jednu dluhopisovou emisi za druhou. Někdy je to proto, že se jim daří. Někdy je to ale proto, že se jim blíží splatnost balíku dluhopisů za řekněme 100 milionů. Tak vydá nové za 200 milionů. Takové pověstné vytloukání klínu klínem. Některé firmy si takto jen kupují čas.
10) Pokud si na výběr dluhopisu nevěříte, tak do něj neinvestujte
Zdá se vám, že jsme byli moc negativní? Určitě byli. Cílem tohoto článku bylo poskytnout protipól líbivým prezentacím na křídovém papíře a nadšeným obchodním rozhovorům prodejců dluhopisů. Upozorňujeme zejména na nehezké praktiky, se kterými se na poli firemních dluhopisů můžete setkat.
Nicméně je na místě říci, že se to týká jednotek firem a dluhopisů na trhu. Drtivá většina dluhopisového trhu funguje, jeho účastníci mají dobré úmysly a jejich dluhopisy budou řádně a včas splaceny. Nejdůležitější je tak používat zdravý rozum. Pokud se na takovou investici necítíte, hledejte své investiční štěstí někde jinde.
Článek vyšel na serveru Dluhopisář.cz. Publikováno se svolením redakce.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.