Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Lehman Brothers mezi městy. Před deseti lety zbankrotoval Detroit, kolébka amerického autoprůmyslu

Protesty v Detroitu v roce 2013 poté, co město vyhlásilo bankrot.
Profimedia.cz
Dušan Kütner

Největší firemní bankroty v čele s pádem Lehman Brothers v roce 2008 plnily a plní stránky novin po celém světě. Před deseti lety ale svět zaujal i jeden nepříliš častý, ale rovněž obří bankrot, když 18. července 2013 zkrachovala automobilová Mekka, sídlo továren General Motors, Ford a Chrysler a dříve téměř dvoumilionové město Detroit.

Reklama

Bankrot města Detroit v Michiganu v roce 2013 byl v té době s přehledem největším komunálním bankrotem v americké historii. Není divu – dluhy města dosáhly astronomických 18,5 miliardy dolarů.

Jak vypadala atmosféra v Detroitu v době bankrotu a před ní? Podívejte se do fotogalerie:

Kolébka amerického automobilového průmyslu – v němž poprvé v roce 1913 začala sériová výroba kultovního Fordu T – se léta potýkala se slábnoucími daňovými příjmy, vysokou nezaměstnaností, velkým zadlužením a rostoucími náklady na sociální dávky, zejména pro důchodce. Tyto finanční tlaky vedly ke škrtům v základních veřejných službách, úbytku populace a katastrofě města, popsala krach analýza Harvard Business School. 

Reklama

Těžká rána od globální krize

Město dostalo velkou ránu od globální krize, jejímž důsledkem byly v roce 2009 i bankroty dvou z největších automobilek světa se sídlem v Detroitu General Motors a Chrysler. Dlouholeté problémy vedly k tomu, že město, které mělo v době boomu tamního autoprůmyslu v 50. letech 20. století 1,8 milionu obyvatel, v době krachu obývalo jen 700 tisíc lidí, dvaapůlkrát méně. A jeho součástí byly i desítky tisíc opuštěných budov a prázdných pozemků, zavřené veřejné parky a dvě pětiny neosvětlených ulic, popsal město před deseti lety The New York Times.

Volvo, Lotus a nyní Aston Martin. Čínská automobilka Geely investuje do “bondovské” značky miliardy

Bondovský Aston Martin v minulosti sedmkrát zbankrotoval. S dluhy mu nyní pomůže čínská Geely

Čínská společnost Geely Automobile Holdings Ltd se zavázala investovat do britského výrobce luxusních automobilů Aston Martin Lagonda 234 milionů liber (6,4 miliardy korun) a stane se jeho třetím největším akcionářem. Oznámila to společnosti Aston Martin.

Přečíst článek

Vyhlášení bankrotu Detroitu následovalo po vyhlášení finanční nouze v březnu 2013, což vedlo k tomu, že guvernér Michiganu Rick Snyder jmenoval krizovým manažerem města Kevyna Orra. Orrova následná jednání se snažila přimět věřitele, aby se zřekli většiny dluhů Detroitu, ale nakonec byla neúspěšná – a město skončilo v bankrotu.

Šedesát let problémů 

Je to obtížný krok, ale jediná životaschopná možnost, jak vyřešit problém, který se připravoval šest desetiletí,“ řekl po vyhlášení bankrotu tehdejší guvernér státu Michiganu Rick Snyder.

Je to obtížný krok, ale jediná životaschopná možnost, jak vyřešit problém, který se připravoval šest desetiletí,“ řekl po vyhlášení bankrotu tehdejší guvernér státu Michiganu Rick Snyder.

Zakladatel zkrachovalé kryptoburzy FTX Sam Bankman-Fried odchází 15. června 2023 od jednání soudu.

Zkrachovalá kryptoburza FTX otřásla trhem. Nyní jedná o obnovení činnosti, byť pod jiným jménem

Krach jedné z nejvýznamnějších kryptoburz FTX otřásla loni ke konci roku trhem a způsobila pád dalších firem v oboru. Nové vedení firmy nyní i přes soudní vyšetřování firmy a ztrátu miliard dolarů z účtů FTX jedna s investory o znovuobnovení provozu, i když nejspíše pod jiným jménem, uvedl The Wall Street Journal.

Přečíst článek

S důsledky bankrotu se vypořádává dodnes

Po dlouhých jednáních potvrdil soudce Steven W. Rhodes 7. listopadu 2014 plán města na reorganizaci, čímž Detroitu připravil cestu k ukončení bankrotu. Tehdejší odhad říkal, že věřitelé a pojišťovny dosáhnou ztráty ve výši sedmi miliard dolarů, přičemž věřitelé obdrží 14 až 75 centů z každého půjčeného dolaru.

Město se ode dna odrazilo přilákáním nových investic tím, že udělilo daňové úlevy komerčním developerům a zároveň zvýšilo spotřební daně a daně z nemovitostí pro obyvatele, uvedl loni server CNBC.  Ve městě mimo jiné vyrostlo mezi lety 2010 a 2019 přes sedm set nových bytových domů. S důsledky bankrotu se ale Detroit vypořádává dodnes.

Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět

FOTOGALERIE: Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět

Před 20 lety, 1. července 2003, byla v třicetitisícovém kalifornském San Carlos v Silicon Valley založena nenápadná firma s cílem vyrábět malé sportovní elektrické roadstery (na hlavním snímku). Trvalo jí pět let, než s výrobou začala, ale téměř okamžitě změnila globální trh s elektromobily jako nikdo jiný, i když s auty zcela jiného ražení. Jmenuje se Tesla - a ne, u jejího založení ještě nebyl Elon Musk.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme