Do Česka se dovezly květiny z Nizozemska, Ekvádoru či Kolumbie za dvě miliardy. Tržby květinářů ale klesají

Hodnota dovozu řezaných květin loni dosáhla přibližně 2,3 miliardy korun. Proti roku 2021 mírně vzrostla, a to asi o devět milionů korun. Na importu se tradičně nejvíce podílelo Nizozemsko, následoval Ekvádor, Kolumbie, Keňa a Slovensko. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Tuzemští prodejci se podle Marcely Nachlingerové ze Svazu květinářů a floristů ČR aktuálně potýkají s klesající poptávkou. Tržby jim meziročně propadly o pět až 15 procent, řekla.
Hodnota dovezených květin z Nizozemska loni činila přibližně 1,7 miliardy korun, meziročně klesla o 38 milionů korun. V případě importu z Ekvádoru se naopak zvýšila o zhruba 30 milionů korun na 154 milionů korun. Nárůst byl i z Kolumbie, Keni a Slovenska, odkud se dohromady v minulém roce dovezly květiny za přibližně 283 milionů korun, uvádí ČSÚ.
Růže za 600 milionů
Například dovoz růží loni dosáhl 615 milionů korun, u karafiátů to bylo 123,4 milionu korun. Do Česka se pak v minulém roce dostaly lilie za přibližně 48,5 milionu korun, orchideje za 38 milionů korun nebo gladioly za 5,7 milionu korun. V případě pryskyřníků hodnota importu činila 4,3 milionu korun.
V bytě, na balkoně, na zahradě. Bylinkám se může dařit všude. A v jídle udělají obří službu. I ty nejobyčejnější rostlinky umějí být kořením života, míní gurmet Pavel Maurer a přiznává, že jejich pěstování propadl.
Pavel Maurer: I obyčejné bylinky dokáží udělat z každého jídla gurmánský zážitek
Enjoy
Tuzemští prodejci květin se s problémy podle Nachlingerové potýkají už od dob koronavirové pandemie, letos se vlivem rostoucí inflace a vysokých cen energií dále prohloubily, uvedla. „Prodejci mají obavy, zda konečný zákazník bude v této době kupovat květiny, protože se jedná o komoditu zbytnou. Navíc se květiny musely také zdražit," doplnila. U květin z dovozu prodejci ceny navýšili přibližně o pětinu, v případě domácí produkce o pět až 15 procent, řekla.
„Nemáme zatím signály, že by prodejci masově krachovali. Ale jen za cenu velkých úspor, které se týkají především personální optimalizace, zmenšení prodejní plochy, a tím i nájmů, které musí platit, šetření v oblasti energií a podobně," doplnila Nachlingerová.
Stoupá zájem si květiny pěstovat doma
Tržby českých květinářů jsou podle ní meziročně o pět až 15 procent nižší. Za poklesem může stát i konkurence v podobě vietnamských prodejců, řekla. Květiny totiž levně nakupují v Polsku a následně je prodávají za dumpingové ceny, tedy takové, které nepokrývají náklady na výrobu, uvedla.
Které zboží a služby od příštího roku podraží? Bude dražší holič, nebo to budou noviny a knihy, či snad vstupenky na kulturní akce, hromadná doprava, sauny? Právě v těchto dnech se licituje o téměř každou položku, na kterou se vztahuje nižší sazba DPH. Vláda hledá, jak zvýšit příjmy státu. Oko jí ulpělo na dani z přidané hodnoty, nejvýnosnější české dani. Změny v zařazení či výši sazeb totiž slibují podle návrhu poradců z NERV vůbec nejvyšší vícepříjmy, až několik desítek miliard korun.
Zdraží knihy, kadeřník nebo svoz odpadu? Právě se vede tichá válka o nové sazby DPH
Money
Čím dál více lidí se podle Nachlingerové pouští do domácího pěstování květin. „Dříve si zákazník koupil pět muškátů a dnes, ve snaze ušetřit, si koupí semínka, květináče, substrát, hnojivo," dodala. Situaci mohou letos květinářům pomoci zlepšit svatby, kterých bude násobně více než v předešlých letech, řekla. Jedná se ještě o obřady, které byly odloženy kvůli pandemii covidu, doplnila.
Tradičně nejúspěšnějším dnem v roce bývá pro květinářství sv. Valentýn 14. února. Prodeje pak táhne také MDŽ a Den matek, který připadá na neděli. „V tento den prodáme nejvíce kvetoucích hrnkových rostlin, které maminkám dělají radost déle než květiny řezané," řekla jednatelka květinářství Belles Fleurs Jana Vyhnalová.
V těchto dnech vrcholí období valentýnských nákupů. Zpravidla trvá od 9. do 14. února, což je „Den D“, Den svatého Valentýna, „svátek všech zamilovaných“. Obliba Valentýna roste v Česku v uplynulých deseti letech roste zhruba třikrát rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů. Z aktuální edice každoroční studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za posledních deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.
Na Valentýna letos padne 2,5 miliardy, drahota řadu lidí od oslav odradí
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.