Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Do hospody na pivo už jen svátečně. Rozdíl v cenách točeného a baleného piva už je propastný

Do hospody na pivo už jen svátečně. Rozdíl v cenách točeného a baleného piva už je propastný
ČTK
Lukáš Kovanda

Nůžky mezi cenou piva v hospodě a piva doma se stále rozevírají. Pandemie a související „garážové party“ i nynější rapidní inflace rozevírání ještě zrychlují.

Češi stále častěji pijí alkohol doma. Tento trend podpořila už pandemie a související „garážové party“ v době zavření gastronomických podniků a nyní jej podporuje rapidní inflace. Podporuje jej ale také a konkrétně stále narůstající rozdíl mezi cenou výčepního piva a cenou piva v obchodech, tedy piva k domácí konzumaci, třeba právě při „garážových party“.

Za posledních deset let vzrostla průměrná cena lahvového piva dle dat Českého statistického úřadu poměrně nepatrně, a sice z 10 korun na 11,30 koruny.

Pivo ve výčepu stojí třikrát tolik co v obchodě

Jenže zatímco před deseti lety bylo možné pořídit pivo v hospodě či restauraci za dvojnásobek jeho ceny v obchodě, tj. za cenu kolem dvaceti korun, dnes už se pivo v hospodách v ČR prodává za ceny nejčastěji v pásmu od 30 do 60 korun. To znamená, že místo jen dvojnásobné ceny vykazuje dnes pivo v hospodě či restauraci cenu minimálně zhruba trojnásobnou v porovnání s cenou piva v obchodě.

Rozevírání nůžek mezi pivem v hospodě, a pivem v obchodě probíhá v podstatě od roku 1990. V době pádu komunismu totiž pivo v hospodě stálo zhruba stejně jako pivo v obchodě. Lidé tak mnohem jednoznačněji než dnes dávali přednost čepovanému pivu právě v hospodě, které většině Čechů chutná více.

Mnohem častější než dnes byl před rokem 1990 fenomén chození do hospody pro pivo se džbánkem. V posledních více než třiceti letech však klesá cenová atraktivita čepovaného piva, navíc se díky lepším technologickým postupům zlepšují chuťové vlastnosti piva baleného, prodávaného v obchodech.

Letošní rapidní inflace v ČR, nejvýraznější od 90. let, pospaný trend posílí. Pivo v hospodě nebo restauraci bude muset podražit více než pivo v obchodě, včetně také piva z e-shopu. To proto, že do ceny piva v hospodě se více než do piva z obchodu promítne obecná inflace, tedy růst cen energií, nájmů, mezd atp.

Pilsner Urquell, ilustrační foto

Prazdroj následuje pivovary Staropramen i Budvar. Zdraží piva na čepu, o korunu na půllitru

Špatná zpráva pro pivaře. Inflace už si našla cestu i do pivnic a výčepů. Nově ohlásil zdražování čepovaného piva také Plzeňský Prazdroj. Výčepním jej bude od dubna prodávat o korunu na půllitru dráž. Kolik si připlatí pivaři se teprve uvidí. Prazdroj tak následuje příkladu pivovarů Staropramen a Budvar, jež pod tlakem růstu nákladů zdražily už dříve.

Přečíst článek

ilustrační foto

Gastronomii zase čeká těžký rok. Restauracím stále chybí personál

Pohostinství patří mezi pandemií nejvíc zasažené obory podnikání. Gastro scénu ovlivňovaly v posledních měsících jak preventivní vládní omezení proti šíření koronaviru, tak i úbytek personálu. Aktuálně provozovatelé gastro podniků čelí i zdražování potravin. Rok plný výzev čeká tuzemské restaurace i letos, bojovat budou především s nedostatkem pracovní síly.

Přečíst článek

Antonio Pasquale, Mattoni

Ano, budeme muset zdražit. Všichni musí zdražovat, říká šéf Mattoni Alessandro Pasquale

„To se tak ráno probudíte a zjistíte, že nemáte třetinu byznysu,“ reaguje šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale na otázky o pandemii. Lídr trhu s minerálními vodami a dalším nealkem si poradil, díky čemuž má i v pandemické době skvělé výsledky. A dokonce i rozšířil své aktivity v Rakousku a na Slovensku.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Česko-bavorský festival Treffpunkt.

Němci loni vypili více piva. Nebýt fotbalového mistrovství v Kataru, bylo by to ještě víc

Přečíst článek
Doporučujeme