Do Ruzyně se vrací jen jedna přímá linka do Spojených států

Po třech letech se tuzemští cestující opět dočkají přímého spojení z Prahy do Spojených států. Oproti roku 2019 se do Prahy z velké americké letecké trojky vracejí pouze Delta Airlines.
Jedna ze tří
Když včera na pražském letišti přistál Boeing 767 americké aerolinky Delta z newyorkského Kennedyho letiště, bylo to poprvé od října 2019, kdy do Prahy dorazil přímý komerční let ze severní Ameriky. Důvodů k radosti v Ruzyni ale příliš mnoho nemají. Před pandemií z Letiště Václava Havla létaly do Spojených států také United Airlines a American Airlines na druhé newyorkské letiště Newark, respektive do Filadelfie. Přímé spojení Prahy s Kanadou zase obstarávala Air Canada Rouge. „Jednáme o obnově dalších přímých spojení se Severní Amerikou, které byly k dispozici před pandemií Covid-19: například do Filadelfie, nebo Montrealu, ale samozřejmě i do řady jiných destinací,“ uvedla pro Newstream.cz mluvčí pražského letiště Klára Divíšková.
Přímé spojení je důležité minimálně pro některé turisty. „Obnovení přímého spojení se Spojenými státy je z pohledu příjezdového cestovního ruchu zcela zásadní. Velmi bonitní turisté ze Spojených států amerických jsou vítanou klientelou podnikatelů v cestovním ruchu nejen v Praze, ale i v ostatních regionech,“ říká Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism. V roce 2019 přijelo do Česka ze Spojených států na 600 tisíc návštěvníků, to ze Spojených států dělá největší mimoevropský trh příjezdové turistiky.
Zůstat online během dlouhého letu má stále punc nedostupného luxusu, ale cena za možnost zůstat připojený i ve dvanácti kilometrech nad zemí a oceánem je dostupná každému, kdo má na letenku.
Aerolinky začínají koketovat s nabízením bezplatného internetu v průběhu letu
Enjoy
Jen stoprocentně ziskové trasy
Loni na podzim oznámila návrat do Prahy také aerolinka United se svým letem na newyorkské letiště Newark. V březnu ale v tichosti oznámila, že ze svého záměru upouští a návrat linky minimálně o rok odkládá. American Airlines svoji linku do Filadelfie obnovit ani neplánovaly, trápí je totiž nedostatek letadel. V roce 2019 linku obsluhoval letoun Airbus A330. Všechny tyto stroje byly během covidové pandemie z flotily americké aerolinky vyřazeny.
„Důvodem neobnovení většiny linek je kombinace několika faktorů. Možná nejzásadnější je to, že v rozhodující době byla stále ještě situace velmi nejistá. Ve většině zemí na začátku roku stále platila přísná proticovidová opatření,“ konstatuje Miroslav Polach ze společnosti Zaleťsi.cz. „Navíc začala válka na Ukrajině, která po několik týdnů negativně působila na prodej hlavně dálkových letenek,“ dodává Polach. Počátek války mohl vést United k upuštění od svých plánů. Pak je tu také drahá ropa. „Palivo je pro aerolinky jejich zdaleka největším nákladem. Kvůli tomu jsou aerolinky s otevíráním nových linek ostražité a otevírají jen ty linky, které budou téměř jistě ziskové. V tomto je navíc mezi aerolinkami značný rozdíl, protože některé z nich mají zafixovanou nízkou cenu paliva na několik let dopředu, zatímco jiné musí kupovat palivo za aktuální mnohem vyšší cenu. Díky této konkurenční výhodě si některé letecké společnosti mohou dovolit rychle růst, zatímco jiné lety spíš ruší,“ říká Polach.
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.
Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
Tohle nikdo nečekal
Spojení Prahy a severní Ameriky perfektně reprezentuje aktuální stav celosvětového leteckého průmyslu. Dal by shrnout do nedostatku lidí, letadel a drahé ropy. Aerolinky se během pandemie zbavily příliš zaměstnanců a nyní se jim nedaří přilákat nové. „Aerolinky během Covidu propustily mnoho zaměstnanců a nyní jich mají velký nedostatek. Přestože je zájem o letenky velký, počet letů není možné skokově navýšit kvůli personálním kapacitám aerolinek a letišť,“ potvrzuje Polach. Na tak rychlý nárůst poptávky, který proběhl na jaře letošního roku, nebyla připravena téměř žádná aerolinka.
Pražské letiště údajně s Deltou vyjednává o přeměně sezónní linky do New Yorku na celoroční. Dříve tomu tak bylo. Ještě před deseti lety Delta létala na newyorkské Kennedyho letiště celoročně a v létě k tomu přidávala spoj s Atlantou, které je nejvytíženějším letištěm světa.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.