Do Ruzyně se vrací jen jedna přímá linka do Spojených států
Po třech letech se tuzemští cestující opět dočkají přímého spojení z Prahy do Spojených států. Oproti roku 2019 se do Prahy z velké americké letecké trojky vracejí pouze Delta Airlines.
Jedna ze tří
Když včera na pražském letišti přistál Boeing 767 americké aerolinky Delta z newyorkského Kennedyho letiště, bylo to poprvé od října 2019, kdy do Prahy dorazil přímý komerční let ze severní Ameriky. Důvodů k radosti v Ruzyni ale příliš mnoho nemají. Před pandemií z Letiště Václava Havla létaly do Spojených států také United Airlines a American Airlines na druhé newyorkské letiště Newark, respektive do Filadelfie. Přímé spojení Prahy s Kanadou zase obstarávala Air Canada Rouge. „Jednáme o obnově dalších přímých spojení se Severní Amerikou, které byly k dispozici před pandemií Covid-19: například do Filadelfie, nebo Montrealu, ale samozřejmě i do řady jiných destinací,“ uvedla pro Newstream.cz mluvčí pražského letiště Klára Divíšková.
Přímé spojení je důležité minimálně pro některé turisty. „Obnovení přímého spojení se Spojenými státy je z pohledu příjezdového cestovního ruchu zcela zásadní. Velmi bonitní turisté ze Spojených států amerických jsou vítanou klientelou podnikatelů v cestovním ruchu nejen v Praze, ale i v ostatních regionech,“ říká Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism. V roce 2019 přijelo do Česka ze Spojených států na 600 tisíc návštěvníků, to ze Spojených států dělá největší mimoevropský trh příjezdové turistiky.
Zůstat online během dlouhého letu má stále punc nedostupného luxusu, ale cena za možnost zůstat připojený i ve dvanácti kilometrech nad zemí a oceánem je dostupná každému, kdo má na letenku.Aerolinky začínají koketovat s nabízením bezplatného internetu v průběhu letu
Enjoy
Jen stoprocentně ziskové trasy
Loni na podzim oznámila návrat do Prahy také aerolinka United se svým letem na newyorkské letiště Newark. V březnu ale v tichosti oznámila, že ze svého záměru upouští a návrat linky minimálně o rok odkládá. American Airlines svoji linku do Filadelfie obnovit ani neplánovaly, trápí je totiž nedostatek letadel. V roce 2019 linku obsluhoval letoun Airbus A330. Všechny tyto stroje byly během covidové pandemie z flotily americké aerolinky vyřazeny.
„Důvodem neobnovení většiny linek je kombinace několika faktorů. Možná nejzásadnější je to, že v rozhodující době byla stále ještě situace velmi nejistá. Ve většině zemí na začátku roku stále platila přísná proticovidová opatření,“ konstatuje Miroslav Polach ze společnosti Zaleťsi.cz. „Navíc začala válka na Ukrajině, která po několik týdnů negativně působila na prodej hlavně dálkových letenek,“ dodává Polach. Počátek války mohl vést United k upuštění od svých plánů. Pak je tu také drahá ropa. „Palivo je pro aerolinky jejich zdaleka největším nákladem. Kvůli tomu jsou aerolinky s otevíráním nových linek ostražité a otevírají jen ty linky, které budou téměř jistě ziskové. V tomto je navíc mezi aerolinkami značný rozdíl, protože některé z nich mají zafixovanou nízkou cenu paliva na několik let dopředu, zatímco jiné musí kupovat palivo za aktuální mnohem vyšší cenu. Díky této konkurenční výhodě si některé letecké společnosti mohou dovolit rychle růst, zatímco jiné lety spíš ruší,“ říká Polach.
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
Tohle nikdo nečekal
Spojení Prahy a severní Ameriky perfektně reprezentuje aktuální stav celosvětového leteckého průmyslu. Dal by shrnout do nedostatku lidí, letadel a drahé ropy. Aerolinky se během pandemie zbavily příliš zaměstnanců a nyní se jim nedaří přilákat nové. „Aerolinky během Covidu propustily mnoho zaměstnanců a nyní jich mají velký nedostatek. Přestože je zájem o letenky velký, počet letů není možné skokově navýšit kvůli personálním kapacitám aerolinek a letišť,“ potvrzuje Polach. Na tak rychlý nárůst poptávky, který proběhl na jaře letošního roku, nebyla připravena téměř žádná aerolinka.
Pražské letiště údajně s Deltou vyjednává o přeměně sezónní linky do New Yorku na celoroční. Dříve tomu tak bylo. Ještě před deseti lety Delta létala na newyorkské Kennedyho letiště celoročně a v létě k tomu přidávala spoj s Atlantou, které je nejvytíženějším letištěm světa.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.