Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Dvouměsíční skluz automobilky letos nedoženou. Situace s čipy se ale lepší

Finální montáž vozu v nošovické automobilce Hyundai.
Hyundai Motor Manufacturing Czech
Veronika Kudrnová
vku

Chybějící díly, které během tohoto roku přinutily tuzemské automobilky k několika odstávkám výroby, zapříčinily nižší produkci koncernů. Z výrobních linek za 11 měsíců sjelo 1,024 milionu osobních aut, meziročně o 2,9 procenta méně. Milionovou hranici produkce přitom v čase před covidem automobilky překonávaly i o dva měsíce dříve, vyplývá ze statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Reklama

V listopadu přitom výroba díky mírnému zlepšení situace v dodávkách polovodičů meziročně vzrostla. Na 11 procent tuzemské produkce aktuálně tvoří elektrifikované modely. 

Poprvé od letošního dubna byla v listopadu měsíční produkce vyšší než 120 tisíc vozů, podle výkonného ředitele sdružení SAP Zdeňka Petzla by se tak český autoprůmysl mohl letos přiblížit alespoň loňské výkonnosti. Úrovně přes 1,4 milionu vyrobených vozů z roku 2019 před koronavirem ale zdaleka nedosáhne.

Stavba první evropské továrny automobilky Tesla nedaleko Berlína je v plné proudu.

První evropská fabrika Tesly by mohla začít vyrábět elektroauta ještě letos

Elon Musk, nejbohatší muž na světě a zakladatel automobilky Tesla, už brzy přestřihne slavnostní pásku u vstupu do zbrusu nové fabriky. První evropská továrna Tesly, která se staví nedaleko Berlína, by mohla začít vyrábět ještě letos. Prohlásil to braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach.

Přečíst článek

Čipová krize však bohužel stále není za námi a nadále negativně ovlivňuje automobilky i zejména dodavatelské firmy. Ani aktuální výhledy na rok 2022 zatím nejsou zcela optimistické. Apelujeme proto na novou vládu, aby program Antivirus B ponechala v účinnosti a k případné aktivaci připravila systém kurzarbeit,” dodal Petzl.

Reklama

Čipové krizi se i nadále daří nejlépe čelit nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce listopadu vyrobila 257 tisíc vozidel, tedy o 19,1 procenta více než loni. Škoda Auto ve svých tuzemských závodech snížila výrobu o 8,7 procenta na 630 317 automobilů. V listopadu ale vyrobila automobilka 83 143 vozů, tedy meziročně o 9,8 procenta více. Toyotě klesla produkce o 7,7 procenta na 136 455 vozů. Ke zlepšení situace v listopadu přispělo spuštění výroby nového modelu Yaris.

Škoda Auto, ilustrační foto

Výroba aut klesla o polovinu, Jawa hlásí růst o sto procent

Tuzemské automobilky vyrobily letos v říjnu o více než 60 tisíc aut méně než ve stejném období loni. Z výrobních linek jich v letošním desátém měsíci sjelo 68 202, což značí meziroční propad o 47 procent a zhruba stejný pokles oproti předcovidovému říjnu v roce 2019. Co do počtu aut vyrobených od ledna do října není pokles proti stejnému období loňského roku tak výrazný, bylo jich 899 855, tedy o čtyři procenta méně, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu. Důvodem je nedostatek čipů. Sdružení proto apeluje na vládu, aby okamžitě začala situaci řešit.

Přečíst článek

Od ledna do konce listopadu automobilky vyrobily 112 934 elektromobilů a plug-in hybridů. Celkový podíl aut dobíjených ze zásuvky se zvýšil na 11 procent. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 66 453 a plug-in hybridů 4648.

Produkce autobusů proti loňskému roku klesla o 5,8 procenta na 4303 vozidel. Z toho vysokomýtské Iveco vyrobilo 3854 autobusů a SOR Libchavy 426 autobusů z nichž bylo 13,6 procenta elektrických.

Jediný tuzemský sériový výrobce motocyklů Jawa Moto vyrobil 974 strojů, což bylo o 6,3 procenta méně než v loňském roce.

Pobočka Moneta Money Bank

Vzniká třetí největší tuzemská banka. Moneta se spojí s finančními společnostmi PPF

Akcionáři Monety na dnešní valné hromadě na třetí pokus schválili její spojení s finančními společnostmi skupiny PPF, v prvé řadě s Air Bank. Vzniká tak třetí největší tuzemská banka dle počtu klientů – bude obsluhovat zhruba každého čtvrtého Čecha.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme