Čína vrací úder. Odnesou to evropští výrobci koňaku

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. V úterý to oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky minulý týden umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise (EK) považuje cla za neodůvodněná a napadne je u Světové obchodní organizace (WTO). Akcie výrobců koňaku na evropských burzách začaly po oznámení klesat.
Od 11. října budou muset dovozci při importu konkrétních druhů brandy z EU složit čínským celním orgánům odpovídající finanční zálohu. Čínské ministerstvo obchodu dodalo, že uvažuje také o omezení dovozu motorových vozidel a že nadále vyšetřuje dovoz evropského vepřového.
Jde o výraznou změnu postoje čínských úřadů. Ty na konci srpna totiž oznámily, že prozatímní cla na dovoz brandy z EU zavádět nebudou. Ministerstvo podle dřívějšího vyjádření očekává, že pokračující antidumpingové vyšetřování skončí před 5. lednem 2025, nicméně uvádělo, že v případě „zvláštních okolností“ by mohlo být i prodlouženo.
Už v srpnu nicméně Peking hovořil o tom, že k dumpingu podle jeho názoru dochází. Evropské lihovary podle tehdejšího předběžného zjištění ministerstva obchodu prodávaly brandy na čínském trhu s marží v rozmezí 30,6 procenta až 39 procent, což podle něj poškozuje domácí průmysl.
Evropská komise (EK) dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie. Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky.
Zklamaní Němci. Unijní cla na čínské elektromobily budou. Proti nebylo dost zemí
Politika
„Jsme přesvědčeni, že tato opatření jsou neopodstatněná, a jsme odhodláni bránit průmysl EU před zneužíváním nástrojů na ochranu obchodu,“ prohlásil podle médií mluvčí EK. Dodal, že komise proto cla napadne u WTO.
Podle Unie výrobců a dovozců lihovin ČR zavedení antidumpingového cla český trh zatím příliš neovlivní, protože výroba brandy je v tuzemsku spíše okrajová a nevyváží se do Číny. „Pokud by se Evropské unii nepodařilo s Čínou domluvit, mohlo by to znamenat pro náš trh určité snížení ceny u této kategorie prémiových lihovin,“ řekl výkonný ředitel unie Vladimír Darebník.
Akcie francouzského výrobce koňaku Rémy Cointreau krátce před 13:00 SELČ odepisovaly na burze v Paříži 8,3 procenta. Akcie lihovaru Pernod Ricard, který také vyrábí koňak, pak vykazovaly pokles o necelá čtyři procenta. Koňak je název brandy pocházející z francouzské oblasti Cognac, podobně jako šampaňské je druh šumivého vína pocházející z oblasti Champagne.
Francouzský koňak tvoří téměř veškerý dovoz brandy z EU do Číny. Podle čínských celních údajů tak z Francie v loňském roce pocházelo 99 procent dovážené brandy a hodnota francouzského dovozu činila 1,74 miliardy dolarů (40,1 miliardy korun).
Sdružení výrobců Bureau National Interprofessionnel du Cognac v srpnu uvedlo, že má podezření, že vyšetřování souvisí s jinými obchodními spory než s trhem s alkoholem. „Celé odvětví by se tak stalo vedlejší obětí konfliktu, který nemůže ovlivnit,“ obává se sdružení.
V obchodní válce jsou jen poražení
Čína se v poslední době snažila získat podporu 27 členských států bloku, aby v hlasování, které se očekává v nejbližší době, odmítly návrh Evropské komise (EK) na přijetí vysokých dodatečných cel na elektromobily vyrobené v Číně.
Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent. Členské státy tento postup schválily na konci minulého týdne.
Svaz německého průmyslu BDI v reakci vyjádřil naději, že pokračující jednání EU s Čínou odvrátí „eskalaci obchodního konfliktu“. Ke konstruktivním jednáním o řešení sporu vyzval i německý svaz automobilového průmyslu VDA. „V obchodní válce jsou jen poražení,“ prohlásila prezidentka VDA Hildegard Müllerová.
Největší evropská automobilka, německý Volkswagen, odsoudila definitivní zavedení cel EU na čínská elektroauta, o kterém Evropská komise rozhodla v pátek. VW vyzývá jak Brusel, tak Peking k tomu, aby i přes tuto definitivu v jednáních dále pokračovaly.
Boj o přežití? Volkswagen se děsí cel na čínské elektromobily
Money
Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu. Na svých internetových stránkách to napsal britský ekonomický list Financial Times (FT).
FT: Evropský autoprůmysl zabředl hluboko v problémech
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.