Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Elektromobily vs koňak. Odvetu Číny pocítí francouzští výrobci brandy

Elektromobily vs koňak. Odvetu Číny pocítí francouzští výrobci brandy
iStock
 ČTK

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. V úterý to oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky minulý týden umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise (EK) považuje cla za neodůvodněná a napadne je u Světové obchodní organizace (WTO). Akcie výrobců koňaku na evropských burzách začaly po oznámení klesat.

Reklama

Od 11. října budou muset dovozci při importu konkrétních druhů brandy z EU složit čínským celním orgánům odpovídající finanční zálohu. Čínské ministerstvo obchodu dodalo, že uvažuje také o omezení dovozu motorových vozidel a že nadále vyšetřuje dovoz evropského vepřového. 

Jde o výraznou změnu postoje čínských úřadů. Ty na konci srpna totiž oznámily, že prozatímní cla na dovoz brandy z EU zavádět nebudou. Ministerstvo podle dřívějšího vyjádření očekává, že pokračující antidumpingové vyšetřování skončí před 5. lednem 2025, nicméně uvádělo, že v případě „zvláštních okolností“ by mohlo být i prodlouženo.

Už v srpnu nicméně Peking hovořil o tom, že k dumpingu podle jeho názoru dochází. Evropské lihovary podle tehdejšího předběžného zjištění ministerstva obchodu prodávaly brandy na čínském trhu s marží v rozmezí 30,6 procenta až 39 procent, což podle něj poškozuje domácí průmysl.

Elektromobil Xiaomi SU7

Zklamaní Němci. Unijní cla na čínské elektromobily budou. Proti nebylo dost zemí

Evropská komise (EK) dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie. Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky.

Přečíst článek

Reklama

„Jsme přesvědčeni, že tato opatření jsou neopodstatněná, a jsme odhodláni bránit průmysl EU před zneužíváním nástrojů na ochranu obchodu,“ prohlásil podle médií mluvčí EK. Dodal, že komise proto cla napadne u WTO.

Podle Unie výrobců a dovozců lihovin ČR zavedení antidumpingového cla český trh zatím příliš neovlivní, protože výroba brandy je v tuzemsku spíše okrajová a nevyváží se do Číny. „Pokud by se Evropské unii nepodařilo s Čínou domluvit, mohlo by to znamenat pro náš trh určité snížení ceny u této kategorie prémiových lihovin,“ řekl výkonný ředitel unie Vladimír Darebník.

Akcie francouzského výrobce koňaku Rémy Cointreau krátce před 13:00 SELČ odepisovaly na burze v Paříži 8,3 procenta. Akcie lihovaru Pernod Ricard, který také vyrábí koňak, pak vykazovaly pokles o necelá čtyři procenta. Koňak je název brandy pocházející z francouzské oblasti Cognac, podobně jako šampaňské je druh šumivého vína pocházející z oblasti Champagne.

Francouzský koňak tvoří téměř veškerý dovoz brandy z EU do Číny. Podle čínských celních údajů tak z Francie v loňském roce pocházelo 99 procent dovážené brandy a hodnota francouzského dovozu činila 1,74 miliardy dolarů (40,1 miliardy korun).

Sdružení výrobců Bureau National Interprofessionnel du Cognac v srpnu uvedlo, že má podezření, že vyšetřování souvisí s jinými obchodními spory než s trhem s alkoholem. „Celé odvětví by se tak stalo vedlejší obětí konfliktu, který nemůže ovlivnit,“ obává se sdružení.

V obchodní válce jsou jen poražení

Čína se v poslední době snažila získat podporu 27 členských států bloku, aby v hlasování, které se očekává v nejbližší době, odmítly návrh Evropské komise (EK) na přijetí vysokých dodatečných cel na elektromobily vyrobené v Číně.

Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent. Členské státy tento postup schválily na konci minulého týdne.

Svaz německého průmyslu BDI v reakci vyjádřil naději, že pokračující jednání EU s Čínou odvrátí „eskalaci obchodního konfliktu“. Ke konstruktivním jednáním o řešení sporu vyzval i německý svaz automobilového průmyslu VDA. „V obchodní válce jsou jen poražení,“ prohlásila prezidentka VDA Hildegard Müllerová.

Boj o přežití? Volkswagen se děsí cel na čínské elektromobily

Největší evropská automobilka, německý Volkswagen, odsoudila definitivní zavedení cel EU na čínská elektroauta, o kterém Evropská komise rozhodla v pátek. VW vyzývá jak Brusel, tak Peking k tomu, aby i přes tuto definitivu v jednáních dále pokračovaly.

Přečíst článek

Německá automobilka Volkswagen v rámci úsporného programu dočasně pozastavila nábor nových zaměstnanců v řadě německých závodů

FT: Evropský autoprůmysl zabředl hluboko v problémech

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu. Na svých internetových stránkách to napsal britský ekonomický list Financial Times (FT).

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme