Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Éra levných fabrik v Asii končí. Západ bude platit vyšší ceny

Éra levných fabrik v Asii končí. Západ bude platit vyšší ceny
iStock
Zdeněk Pečený

Mladé Asiaty práce v továrnách neláká. Firmy tak musejí zlepšovat pracovní prostředí a nabídnout zaměstnancům více peněz. Zvýšené náklady nakonec zaplatí západní spotřebitel ve vyšších cenách asijského zboží. 

Prosvětlené pracoviště s obřími okny od podlahy až ke stropu, kavárnou, kde servírují populární matcha tea a o kus dál probíhá bezplatný kurz jógy. Tohle není Google, ale oděvní fabrika ve Vietnamu, která se snaží do svého pracovního kolektivu nalákat mladé lidi. Každý měsíc v rámci utužování kolektivu a budování firemní kultury pořádá továrna pro zaměstnace teambulding, na kterém se popíjí pivo, závodí v motokárách nebo třeba hraje bowling. To ale něco stojí.

Asie, světová továrna a zdroj většiny věcí, které si Evropané či Američané kupují, se potýká s velkým problémem: mladí Asiaté již nechtějí pracovat v továrnách. To je důvod, proč se i zmíněná oděvní továrna snaží učinit svou výrobní halu lákavější a proč i západní společnosti, které se spoléhají na asijskou levnou pracovní sílu, bijí na poplach. Blíží se totiž soumrak levného zboží z Asie, píše deník Wall Street Journal.

B&Bartoni

Exportér roku je v insolvenci. Po majiteli firmy pátrá policie

Investoři podali na mladoboleslavskou strojírenskou firmu B&Bartoni kvůli nesplaceným korporátním dluhopisům v hodnotě 20 milionů korun insolvenční návrh. Majitele společnosti Tomáše Bartoně hledá policie, mohl by být v Brazílii. Je spolu s dalšími lidmi a firmami obviněný v kauze dotačních podvodů, uvedl Radiožurnál a server iRozhlas.

Přečíst článek

„Dnes chce každý být influencer, fotograf, stylista nebo pracovat v kavárně,“ vypočítává Paul Norriss, britský spoluzakladatel vietnamské oděvní továrny UnAvailable se sídlem v Ho Či Minově městě, jež vsadila na zlepšení pracovních i mzdových podmínek pro mladé dělníky. I tak Norriss připouští, že udržet si je, je náročné i nákladné. „Často u nás nedokončí ani školicí program. A ti, kteří vydrží, často v oboru zůstanou jen pár let,” uvádí.

Západní spotřebitelé zvyklí na levnou módu, ale také třeba na ploché televizory či hračky, mohou už brzy počítat s vyššími cenami. 

O panenky Barbie je opět mimořádný zájem

Česko zasáhla barbiemánie. Do hračkářství si vezměte pytel peněz

Barbie je v kurzu. Nový film se stal hitem. A radost mají i prodejci hraček, jimž rostou tržby o stovky procent. A nejen jim. Prodává se také růžové oblečení. Pro rodiče to ale není nejlepší zpráva. Za hračky totiž utratí výrazně více peněz.

Přečíst článek

Barbie zdraží. A nejen ta

V reakci na personální krizi musely asijské továrny zvýšit mzdy a zavést – někdy nákladné – strategie k udržení pracovníků, od zlepšení jídla v bufetech až po budování mateřských škol pro děti dělníků. Zvýšení cen pro finálního spotřebitele na sebe nenechalo dlouho čekat.

Výrobce hraček a her Hasbro letos uvedl, že nedostatek pracovních sil ve Vietnamu a Číně zvýšil náklady. Výrobce Barbie, společnost Mattel, který má velkou výrobní základnu v Asii, se také potýká s vyššími mzdovými náklady. Obě společnosti zvýšily ceny svých produktů. Společnost Nike, která vyrábí většinu svých bot v Asii, v červnu uvedla, že její náklady na produkty vzrostly kvůli vyšším mzdovým nákladům.

turisté v Praze

Počet turistů v Česku meziročně vzrostl, zájem však ztrácí ti z Asie

V hotelech, penzionech a kempech v Česku se v letošním druhém čtvrtletí ubytovalo 5,8 milionu turistů, meziročně o 14,3 procenta více. Převažovali domácí hosté nad zahraničními. Turisté strávili v ubytovacích zařízeních dohromady 13,8 milionu nocí, o 14,5 procenta více než ve stejném období loni.

Přečíst článek

„Posledních 45 let jsme žili v období neomezené globalizace. Evropa a Spojené státy outsourcovaly svou výrobu do Asie. Z Číny se stala světová továrna. Evropa a USA na tom zbohatly, ceny zboží šly dolů. Všechny peníze, které se vytvořily v Číně, byly recyklovány v Evropě, a především ve Spojených státech. Nyní se ukazuje, že nejlepší časy globalizovaného světa jsou již za námi,” řekl nedávno v rozhovoru pro Newstream Peter Garnry, hlavní akciový stratég dánské Saxo Bank. A důsledek? Vše bude dražší. A Západ by se na to měl připravit, dodal Garnry.

Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.

Martin Jahn: Evropa není jedničkou v inovacích. Tradiční evropské automobilky ale pořád drží silné trumfy

Mnozí lidé sice rádi opakují, že v českém autoprůmyslu jsou samé montovny, ale právě toto odvětví je největším investorem do aplikovaného výzkumu a vývoje v zemi. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn, který stojí také v čele českého Sdružení automobilového průmyslu, poukazuje na jeho vysokou přidanou hodnotu. „Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Nový elektromobil Lexus RZ1

Už žádný volant. Nový elektromobil Lexus RZ nabídne knipl a manuální řazení

Přečíst článek
Ritz-Carlton Doha

REPORTÁŽ: Ritz-Carlton Doha je luxusním útočištěm na soukromém ostrově

Přečíst článek
Afternoon tea ve stylu seriálu Bílý lotos

Chutě Thajska v pražském hotelu. Navštívili jsme Afternoon tea ve stylu hitu Bílý lotos

Přečíst článek
Doporučujeme