Eurokomisaři se opět zaměřují na Temu či Shein. Plánují uvalení cel na levné zboží

Evropská komise (EK) plánuje uvalit cla na levné zboží z čínských e-shopů jako Temu, Shein nebo AliExpress. Docílit toho chce zrušením dosavadního limitu 150 eur (zhruba 3780 korun), do nějž jsou zásilky ze zemí mimo EU osvobozené od celních poplatků, uvedl deník Financial Times (FT) s odvoláním na tři osoby obeznámené s návrhem.
„Plně podporujeme snahy zákonodárců reformovat ustanovení o zásilkách malého rozsahu,“ řekl agentuře Reuters tiskový mluvčí Sheinu.
Jen v loňském roce podle EK spotřebitelé v EU obdrželi 2,3 miliardy zásilek do 150 eur. Import zboží nakupovaného on-line se za rok více než zdvojnásobil. Vrcholu dosáhl v dubnu, kdy do EU přišlo 350 tisíc takových zásilek, což odpovídá dvěma balíčkům na jednu domácnost.
Plán zrušit 150eurový limit je součástí reformy celního systému, kterou EK navrhla už květnu 2023. Ve snaze reagovat na nárůst levného dovozu by se ale teď mohla pokusit zavedení reformy urychlit, řekl FT jeden z představitelů unijní legislativy. Další představitel ale varoval, že pro EK bude obtížné přesvědčit některé členské státy, protože nový celní režim by znamenal výrazné zvýšení pracovní zátěže celních pracovníků.
Zatímco teploty prudce stoupají a internetová tržiště valí na spotřebitele reklamy nabízející letní šaty za pár stovek, či dokonce jen desítek korun, pod povrchem doutná velký problém. Deklarované snahy módního průmyslu, který patří k hlavním viníkům globálního oteplování, omezit emise postupují ledovcovým tempem. Klíčová je otázka, kdo ohlášenou dekarbonizaci zaplatí. Levné asijské továrny těžko.
Levná móda, úmorná vedra a drahé úvěry. Fast fashion se řítí do problému
Zprávy z firem
Již na konci roku 2021 drobné zásilky ze zemí mimo EU do 22 eur přišly o výjimku z povinnosti platit daň z přidané hodnoty (DPH).
Čínský internetový obchod s levnou módou Temu čelí v Evropské unii stížnosti ze strany organizací na ochranu spotřebitelů, podle kterých Temu spotřebitele dostatečně nechrání a používá manipulativní praktiky. Na unijním trhu zažívá silný růst, podle květnových dat v EU alespoň jednou měsíčně používá přes 75 milionů lidí.
Shein se stal jedním z největších prodejců módy na světě. Nabízí obrovské množství levného módního oblečení a k propagaci využívá influencery na sociálních sítích. Čelí ostré kritice kvůli přístupu k životnímu prostředí a obvinění, že v dodavatelském řetězci využívá nucenou práci.
AliExpress patří čínské internetové společnosti Alibaba. Platforma byla spuštěna v roce 2010 a kromě Číny je populární i v Česku. V srpnu 2019 AliExpress otevřel první kamennou prodejnu v Evropě, a to poblíž Madridu.
Největší evropské internetové tržiště s použitým oblečením Vinted se v loňském roce poprvé dostalo do zisku. Firmě pomohl rychlý růst tržeb v souvislosti s vyšším zájmem o nákup a prodej módy z druhé ruky. Čistý zisk činil 18 milionů eur (453 milionů korun) ve srovnání se ztrátou 20 milionů eur v roce 2022.
Lidé nepohrdnou módou ze sekáče. Internetové tržiště Vinted poprvé vykázalo zisk
Zprávy z firem
Drážďanský outlet bude po Lipsku pro Zalando teprve druhým v bývalé východní části.
Zalando otevře v Drážďanech kamenný obchod a sekáč
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.