Francouzi šílí z inflace. Vykoupili oleje a mouku, nyní šetří i na základním zboží
Vyhlášená gurmánská země se mění před očima. Polovina obyvatel se chystá kvůli rapidně rostoucím cenám zásadně proměnit nákupní i stravovací návyky. Jak se prodávají žabí stehýnka?
S rostoucími cenami potravin v regálech obchodů se mění spotřebitelské návyky Francouzů. Inflace je nejvyšší za posledních 14 let a téměř polovina obyvatel země proslavené svou gastronomií a módou plánuje utrácet méně. Nejznatelnější je propad u potravin v biokvalitě, ale přestaly se prodávat například i zubní kartáčky, uvádí server BFM TV.
Prodej biopotravin za letošní první čtvrtletí klesl o 6,6 procenta, zatímco u ostatních potravin klesla jejich spotřeba v průměru o 1,6 procenta. Klesá i prodej mražených jídel, ovšem s jedinou výjimkou - prodej mraženého masa vzrostl o 11,3 procenta.
Světové ceny potravin se v dubnu poté, co se v březnu vyšplhaly na dosavadní maximum, mírně snížily, i když jen o méně než procento. Uvedla to Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Obchod s obilím dále zatěžuje ruská blokáda ukrajinských přístavů. FAO: Světové ceny potravin se mírně snížily, stále jsou blízko rekordu
Money
Překvapivější je skutečnost, že spotřebitelé v posledních týdnech výrazně snížili výdaje za hygienické výrobky. Celé oddělení zaznamenalo na konci dubna sedmiprocentní pokles obratu. Důvodem je konec opatření proti covidu-19, lidé tak přestali nakupovat roušky, respirátory, desinfekční gely a antigenní testy. Pokles o 29 procent ale zaznamenaly také zubní kartáčky.
Nebývalý prodejní boom naopak zažívá mouka. V dubnu se jí prodalo o více než třetinu více než předchozí měsíc, a to navzdory nárůstu ceny o 11 procent.
Francouzi vykoupili oleje
Z regálů ve francouzských obchodech už před několika týdny zmizely také všechny druhy olejů. Například slunečnice se do Francie dováží z Ukrajiny, kde právě zuří válka. Francouzi tento druh nahradili olejem arašídovým a řepkovým. Ten ale později také došel a olivový olej na pokrytí poptávky zdaleka nestačí, přestože jeho prodej v některých regionech stoupl prakticky na dvojnásobek.
Šetřit se chystá 48 procent Francouzů, zatímco loni v červenci k tomu bylo odhodláno asi 34 procent lidí. Kvůli úsporám si nejčastěji odepřou nákupy pro radost, oblečení nebo jídlo v restauracích.
Blíží se doba, kdy řada lidí nebude mít na nenadále výdaje. A začne se to týkat i střední třídy, tedy lidí, kteří by se za chudé rozhodně neoznačili. Myslí si to šéf odborů Josef Středula, podle něhož by se firmy měly o své zisky dělit se zaměstnanci. Jinak hrozí, že veškerá tíha inflace dopadne právě na ně. „Nejde všechno hodit na válku, propad životní úrovně tu byl už předtím,“ říká dlouholetý odborář. Majitelé firem si podle něj vždy najdou peníze na luxusní služební auto, ale na adekvátní odměny zaměstnancům už nikoliv.Šéf odborů Středula: Nesvalujme inflaci jen na válku, rostla už před ní. Milionu Čechů hrozí chudoba
Leaders
Výborné jídlo a k tomu navíc zážitek – večeře v netradičním prostředí nebo ve speciálních souvislostech patřily v době předcovidové k vyhledávaným atrakcím. Pak logicky zmizely. Dnes se tento trend, v němž se snoubí gastronomie s uměním či designem opět vrací. Díky za to!Culinary Cinema: Když se spojí gastronomie a umění, je to zážitek na druhou
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.