Gastro za pár let zdražilo o desítky procent. Lidé si připlatí za guláš i burger

Srpnové ceny v české gastronomii byly oproti roku 2019 vyšší o 36 procent. Vyplývá to z takzvaného gastroindexu společnosti Dotykačka, který analyzuje data z pokladních systémů. Index obsahuje 50 položek včetně jídel a nápojů z různých typů provozoven. Oproti minulému roku byly ceny podle indexu o osm procent vyšší.
Gastroindex sleduje typická jídla v českých restauracích a hospodách. Například průměrná cena guláše od roku 2019 vzrostla o 42 procent ze 119 na 169 korun. Za hamburger lidé letos v srpnu zaplatili v průměru 201 korun, za poslední čtyři roky ceny vzrostly o 45 procent. O 51 procent byla letos v srpnu vyšší průměrná cena polévky, stála 54 korun.
Pivo zdražilo o roku 2019 podle dat společnosti o 35 procent, v srpnu byla jeho průměrná cena v celé ČR 49 korun. Cena vodky byla o 39 procent vyšší, za panáka lidé v průměru zaplatili 52 korun. O více než čtvrtinu jsou dražší i například steaky, pizza nebo minerální voda.
V Česku je podle oficiálních dat statistického úřadu asi čtvrt milionu nezaměstnaných. Je to nízké číslo, podle údajů Eurostatu je to 2,7 procenta populace, druhé nejnižší číslo v rámci Evropské unie. Méně nezaměstnaných už je podle těchto dat jen na Maltě, 2,5 procenta. Prostě to vypadá, že v Česku všichni makají. Ne na dlouho. Situace se brzo změní. Nezaměstnanost v ČR po letech poroste, míní komentátor newstream.cz Dalibor Martínek.
Dalibor Martínek: Levná práce končí. Blíží se smršť propouštění
Názory
Meziročně v srpnu ceny podle indexu Dotykačky vzrostly o osm procent, stejně oproti loňsku zdražily například pivo nebo káva. Sirotek poukázal na to, že míra zdražování meziročně postupně klesá. V lednu byly podle indexu ceny vyšší o více než 12 procent, za celý rok podle něj ceny meziročně stoupnou zhruba o šest až sedm procent vyšší.
Stejně jako v minulých měsících lze sledovat, že podle dat rostou nejvíce tržby v gastronomii v Praze, uvedl. Od ledna do srpna byly meziročně o 11 procent vyšší. O pět procent vzrostly v regionálních městech, naopak v menších městech a nejmenších obcích tržby buď nijak nerostly nebo i mírně klesly.
S Velikonoci jsou od nepaměti spojená vajíčka a právě na pokrmy z vajec se specializuje pražské bistro Golden Egg. Sváteční menu sice nechystá, ale těší se zvýšenou návštěvnost.
Obyčejný byznys: Bistro Golden Egg se rozhodlo uživit na vejcích. Nyní si užívá Velikonoce
Enjoy
Letošní letní sezona byla podle společnosti slabší než loni. V červenci a srpnu byly tržby v gastronomii meziročně nižší o dvě procenta. Kromě Prahy, kde vzrostly o čtyři procenta, klesaly jak v regionech, tak menších sídlech. Největší propad zaznamenala Dotykačka u klubů nebo diskoték, kterým poklesly tržby v letních měsících o 21 procent.
Podle společnosti to může být způsobenou změnou typického chování lidí, kteří více chodí do podniků odpoledne nebo v podvečer. To je také častěji zavede více do kaváren, kterým podle dat tržby v červenci a srpnu vzrostly meziročně o čtyři procenta.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.