Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Hospodští v Sasku brečí kvůli povinným obalům. Po covidu a inflaci další rána

Food box, krabice na jídlo
iStock
Tereza Zavadilová
tzv

Německo je známo tím, že má důkladná pravidla skoro na všechno. Vláda od ledna omezuje jednorázové obaly a hospodští musejí nabízet opakovaně použitelné.

Restauratéři v Německu musejí opakované potravinové  a nápojové obaly nabízet od letošního ledna. Pravidlo platí, tam pracuje více než pět zaměstnanců nebo když se vaří a stoluje na ploše větší než 80 metrů čtverečních. Touto změnou zákona chce federální vláda vyhlásit válku jednorázovému odpadu. Hospodští mohou nadále používat jednorázové obaly, ale musejí mít k dispozici povinně i opakované. Zákazníci pak mohou sami rozhodnout, které z nich chtějí.

Nové, určitě dobře myšlené pravidlo, ovšem způsobilo konflikt a mediální přestřelku - nezavděčilo se zatím totiž skoro nikomu. Asociace restaurací DEHOGA v něm po lockdownech a inflaci vidí jen další zátěž pro sektor a ekologové zase kritizují, že zákon nezachází dostatečně daleko.

Komu ovšem nové pravidlo nahrává, jsou výrobci a provozovatelé systému obalů na více použití.  Takové nabází například Vytal, jak pro Sächsische Zeitung popsala restauratérka Simone Schülerová.  "Systém je velmi snadný. S přidruženou aplikací zákazník naskenuje kód na obalu a zaplatí pouze za jídlo, nikoli za krabičku. Po konzumaci je pak možné krabičku odevzdat do některého z 5 000 zapojených stravovacích zařízení po celém Německu. Kdo si ho nechá příliš dlouho, musí zaplatit pokutu,“ říká Schüler. Ta je 10 eur. Výrobce Vytal vyrábí opakovaně použitelné plastové boxy v Německu, Holandsku a České republice. Od novely zákona těží ze stále více zapojených restaurací.

Systém je podobný jako česká Re - Krabička, která získala na popularitě během pandemie. V Česku je ovšem zapojení restaurací jen dobrovolné. 

Kolu do plastu, prosím

Nový zákon neplatí jen pro normální restaurace, ale i řetězce. I v McDonaldu si člověk bude moci vyžádal plastový kelímek místo papírového. Šéfkuchař Moyd Karrum ze známého drážďanského podniku Caraloschlösschen popsal zákon pro saský deník  jako „pracovní terapii pro nás restauratéry“. Ti toho mají dost kvůli důsledkům pandemie, nedostatku kvalifikovaných pracovníků, inflaci a energetické krizi.

Konkurence Vytalu, firma Rebowl z Mnichova, měla na konci roku v programu jen 3 tisíce restaurací, během měsíce se jejich počet zvýšil na více než 19 tisíc. Narozdíl od Vytalu zde nemusí zákazník používat aplikaci, ale zaplatit zálohu za nádobí. Jenže, vracejí zákazníci obaly? Podle Rebowlu to je různé.  Kolem 80 procent obalů obvykle skončí zpět v restauraci a zbylých dvacet procent na jiných distribučních místech nebo v kuchyňské skříni.

Mastná pokuta

Vytal, Rebowl, Relocal nebo Mealgood – všechny tyto znovupoužitelné obaly by měly zbavit svět trochu smetí. "Ale nakonec se musí rozhodnout spotřebitel, který to musí chtít," vysvětluje Axel Klein z Německé asociace hotelů a restaurací DEHOGA  v Sasku. Zatím si podle hospodských zákazníci říkají spíše o jednorázové obaly, protože to je jednodušší. 

„Vidíme další obrovskou zátěž,“ říká Gereon Haumann, prezident DEHOGA v Porýní-Falcku. "Šetřit obaly, abychom snížili množství odpadu, je jistě v zásadě správné. Ale není ten správný čas. Kvůli pandemii korony, povodních, explozi nákladů v minulém roce jsou ekonomické podmínky společností každopádně obtížné. Nyní musí mnozí nejprve investovat do znovupoužitelného nádobí. Předpokládáme, že leckdo bude muset nyní zvýšit ceny. Je také povinností restauratérů hosty aktivně upozorňovat na možnost opětovného použití, například v prodejní místnosti nebo na letácích – také další výdaj. Pro mě je to úplně špatná doba pro jinak rozumnou sadu nástrojů,“ říká Haumann webu SWR. Každému zařízení, které nová nařízení poruší, hrozí pokuta až 10 000 eur.

Sasko určitě není poslední zemí, která se snaží s jednorázovými obaly vypořádat. Podle směrnice EU budou muset členské země do roku 2026 používat měřitelně méně plastových jednorázových kelímků a misek.

Restaurace rychlého občerstvení na Ukrajině

Štědrovečerní zázrak? McDonald's ve zničené Buči znovu servíruje Big Mac

Obnovení restaurace firma označuje za symbolické. Fungovat bude od 9 ráno do 9 večer. Během leteckého náletu však bude zavřeno.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Tradiční Oktoberfest čelí kulturní válce. Ne kvůli pivu, ale biokuřatům

Tradiční Oktoberfest čelí kulturní válce. Ne kvůli pivu, ale biokuřatům a udržitelnosti

Přečíst článek
Doporučujeme