Praze chybějí luxusní hotely. Investoři i přes covid dokončují přestavby
Navzdory pandemii a dramatickému úbytku turistů přibývají v Praze luxusní hotely. Segment „pětihvězd” ale přesto stále není nasycen.
Ve metropoli bez turistů naplno běží přestavby několika nových pětihvězdičkových hotelů. V nadcházejících dvou letech by se zde pod záštitou prémiových značek mělo otevřít hned několik hotelů. Nejblíže k otevření má asi Andaz Prague na Senovážném náměstí, který má provozovat americká hotelová síť Hyatt. Přestavba bývalého hotelu InterContinental na Golden Prague Hotel, který bude provozovat Fairmont, také zdárně postupuje. Letos na podzim by měl pod značkou W otevřít také secesní hotel Evropa na Václavském náměstí.
Přesto poměr značkových kvalitních hotelů je v české metropoli stále nízký. V kategorii luxury Praha disponuje kapacitou 476 pokojů v pěti hotelích a pouze tři fungují pod mezinárodní značkou - Four Seasons, Mandarin Oriental a Augustine Hotel – Luxury Collection.
„Vzhledem k atraktivitě Prahy a v porovnání s podobnými městy v Evropě je to ale stále ještě relativně málo. Přibývání pětihvězdičkových hotelů by naopak mohlo pomoci Praze využít jejího silného potenciálu být kvalitní turistickou destinací se zaměřením na kvalitu, a ne kvantitu,“ říká Bořivoj Vokřínek, který se ve společnosti Cushman & Wakefield zabývá výzkumem v oblasti hotelových nemovitostí.
Zájem investorů o tento segment nezastavila ani aktuální nízká obsazenost, stejně jako nízké ceny. Podle údajů společnosti STR v pololetí dosahovaly pražské hotely jen 10procentní obsazenosti a cena za pokoj byla o 44 procent nižší ve srovnání se stejným obdobím předpandemického roku 2019.
„Investoři měli zájem již dříve. Realizace takovýchto projektů však trvá dlouhou dobu, zvláště v centru Prahy. Například Ritz Carlton Prague (projekt U Sixtů) na Staroměstském náměstí se realizuje už přes 20 let,“ dodává Vokřínek.
Investoři se do Prahy jen hrnou
Mezi evropskými městy Praha zaujímá v preferencích investorů 13. místo, nejlepší z celého regionu Střední a Východní Evropy. „Hotely obecně na žebříčku preferencí investorů stoupají a mnozí skrze ně chtějí optimalizovat své investiční portfolio. V Praze je však kvalitního produktu na prodej nedostatek a poptávka nabídku výrazně převyšuje - nečeká se tedy výrazné zlevňování. Důvěra v sektor trvá a jeho zotavení se čeká do roku 2024,“ dodává Vokřínek.
Pandemie ani zdražujicí se stavební práce nezastavily záměr rakouské skupiny UBM, která někdejší sídlo Investiční poštovní banky na Senovážném náměstí podle původního plánu přestavuje na luxusní hotel Andaz Prague. Na podzim se plánuje jeho kolaudace, poté poběží zkušební provoz, v březnu 2022 by měl začít ostrý provoz pod taktovkou americké sítě Hyatt.
Čtyř a pětihvězdičkové hotely v Praze jsou téměř prázdné. Ve srovnání s prvním pololetím roku 2019 zaznamenaly více než 80procentní propad tržeb, přičemž Praha je na tom ve srovnání s metropolemi okolních států nejhůř.Pražské hotely jsou na tom nejhůř ve střední Evropě, chybí jim kongresy
Money
„Přestože cestovnímu ruchu jistě potrvá nějaký čas, než se vrátí k časům před pandemií, věříme, že turisté se v příštím roce začnou do Prahy vracet. Myslíme si proto, že načasování jsme zvolili dobře,“ míní marketingová a obchodní ředitelka UBM Development Czechia Alice Slámová. Zatím jde o vůbec největší investici UBM v tuzemsku, její konkrétní výši ale Slámová zveřejnit nechtěla.
Zotavení hotelového trhu, tedy dosažení parametru RevPAR (tržby za disponibilní pokoj) v úrovni předkrizového roku 2019, se podle průzkumu Hotel Investment Scene in CEE společnosti Cushman & Wakefield a mezinárodní advokátní kanceláře CMS očekává do tří let.
Konec Lionela Messiho v Barceloně odráží síť souvislostí, která je příkladem toho, že i megastar jeho formátu může „skřípnout“ soukolí velkého byznysu. Většího, než je sebevětší fotbalista zeměkoule.ANALÝZA: Messiho zmáčkl byznys větší, než je on sám
Money
Na tuzemských aukcích se jen za prvních šest měsíců prodala díla za miliardu korun. Láska k umění za tím stojí až v druhé řadě.Stanislav Šulc: Nekupujte umění kvůli inflaci, ale kvůli vášni
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.