Jak zbohatnout? Přesunem skutečných peněz do virtuálního světa a zpět
Na jedné straně peněženky drtí inflace. Na té druhé fenomén kryptoměn s bitcoinem v čele způsobil, že hodně lidí pohádkově zbohatlo. A ještě zbohatne, protože velké investiční peníze světa začnou mířit do budování virtuálních světů, jak vyplývá z analýzy newstream.cz.
Jedna obyčejná číšnice se letmo doslechla, že bitcoin zase roste. Vzpoměla si, že před lety, když pracovala v kavárně, kde hosté platili bitcoinem, dostávala „dýška” v zlomcích této kryptoměny. Protože není technický typ, ani nevěděla, jak se do kryptopeněženky dostat. Ale proč se nejít zeptat, jestli tam něco nezůstalo, když to takhle roste. Zjistila, že tam na ní čekalo sedmdesát milionů korun.
Jestli je to tak bylo, nebo je to jen urban legenda, co se vypráví po Praze, Bůh suď. A pravda je ta, že na fenoménu kryptoměn zbohatlo hodně lidí - není to tak dávno, co USA Today upozornil, že růst digitálních peněz a akcií technologických firem způsobil, že mileniálové hromadně opouštějí málo placené joby a zůstávají na full time obchodovat z domu. Pandemie příliv lidí k investičním aplikacím akcelerovala, stejně jako inovace, kvůli nimž jde obchodovat z mobilu s úsilím rovnajícím se zmáčknutí tlačítka Like na Facebooku. Vznikla nová finanční elita, spojená s kryptem a start-upy, složená z řad early adopters, tedy lidí, kteří si fenoménu všimli nejdříve. Těch, co jsou ochotni utrácet šílené částky za hračky v kyberprostoru, protože peníze pro ně mají virtuální hodnotu. Jak by ne, když vznikly částečně ve virtuálním světě.
Opravdová změna přichází letos. Je to tím, že svět krypta - který se skrze digitální předměty zapsané v blockchainu zvané NFT rozšiřuje dál - přitáhl investiční esa z Wall Streetu a podobných čtvrtí. Investiční banky ohlásily, že bohatí lidé kupují krypto do svých investičních portfolií. Vznikl první opční bitcoinový fond obchodovaný na burze, nad kterým jinak přísný regulátor SEC poprvé přivřel oči.
A především, Mark Zuckerberg přejmenoval svůj problemazitovaný Facebook na Meta, privatizoval si dosud obecný název pro virtuální svět Metaverse a zavázal se, že do jeho rozvoje investuje deset miliard dolarů už v prvním roce. Bezprostředně po tomto oznámení vzrostly kryptoměny spojené s již vytvářenými virtuálními světy, jako je Decentraland či The Sandbox (obě jsou chytřejšími verzemi starých virtuálních světů, jako byl Second Life).
Facebook, největší sociální síť světa, chce vytvořit digitální prostor, kde budeme žít více než v realitě. Sneak peek toho, jak by to v novém "Matrixu" mohlo vypadat, nyní ukázal šéf firmy Mark Zuckerberg.Zuckerberg ukázal první střípek z jím budovaného digitálního vesmíru
Leaders
Téma je ale mnohem širší než představa, že lidé se budou scházet a chatovat v prostředí podobném počítačové hře. Zuckerberg řekl, že vybudování Metaversu je jeho hlavní cíl, „severní hvězda”, a otevřel investiční mánii. Vznikající virtuální světy a rozšířená realita opravdu začnou být obrovským byznysem. Analytici tento okamžik přirovnávají ke vzniku internetu, k události, kde se významně přesouvalo bohatství. Kdo se na fenoménu bude podílet a jak se do něj dá investovat?
Další stadium internetu
Zuckerberg soudí, že svět, ve kterém se prolíná virtuální realita s naší fyzickou, je evolucí internetu, tradičního online prostoru. Na obří přesuny majetku se chystá řada start-upů, fondů i byznysových gigantů. Zrození metasvěta probíhá ve dvou rovinách. Jednou z nich jsou vylepšené čistě virtuální světy v online prostoru, které nabízejí čím dál realističtější zážitky. Takto fungují například zmíněné Decentraland a Sandbox - oba světy mají vlastní kryptoměnu, na které svět funguje a pomocí které si lidé či firmy nakupují pozemky, staví obchody, pořizují doplňky pro virtuální dvojníky (avatary) či obrazy ve formě NFT. Non Fungible Token (NFT), digitální předměty zapsané v blockchainu, jsou fenoménem posledního roku a přítáhly řadu tvůrců i firem z normálního světa do tohoto prostoru. Naposled Nike ohlásila, že žádá o patent na digitální verze svých výrobků. Dolce & Gabbana uspořádali nedávno veleúspěšnou dražbu fashion a digitální obrazy světoznámého umělce Damiena Hirsta se staly jednou z nejlepších letošních investic.
První digitální dílo od kontroverzního britského umělce stálo dva tisíce dolarů. Po pár týdnech se prodává v průměru za 35 tisíc dolarů, zhodnocení tak jde do tisíců procent.Nejlepší investice roku? Digitální obraz od Hirsta
Enjoy
V centru zájmu je kromě toho extenze naší běžné reality, takzvaná rozšířená realita. Což není nic nového, 3D brýle zná asi každý, stejně jako už jsou standardem různí roboti ve službách výrobních firem i chatboti v bankách a podobně. O průnik se snaží nejrůznější wearables, tedy nositelné pomůcky, velké slovo bude mít rozšířená realita třeba ve zdravotnictví.
Do nastupujícího fenoménu Metaverse a ostatních virtuálních realit lze - krom zmíněných kryptoměn a NFT, které mohou být pro běžného investora divoké - investovat skrze akcie firem, které se na něm budou podílet. Krom zmíněných gigantů jako Facebook či Microsoft (ten už ohlásil, že bude s Facebookem pracovat na aplikaci typu MS Teams pro virtuální hyperrealistické pracovní meetingy a první avatary, které vás nahradí na schůzích, mají být už příští rok) to jsou třeba firmy, které se točí kolem počítačových her a již pracují s prvky rozšířené reality. Například Roblox, jehož akcie od úpisu letos v květnu už vzrostly na dvojnásobek. Nebo Matterport, která upsala akcie v červenci skrze účelovou SPAC, která má pro Zuckerbergovu Meta Platforms vyvíjet digitální dvojníky. Epic Games, výrobce slavné hry Fortnite krom toho, že pořádá virtuální koncerty superhvězd jako Ariana Grande či Travis Scott, také vytváří hyperrealistické lidské dvojníky a například nedávnou se spojila s fashion housem Balenciaga a tvoří módu pro avatary.
Do univerza virtuálního světa se zapojuje výrobce čipů Nvidia, která se zaměřuje na mikroprocesory pro umělou inteligenci. Unity Software vyrábí platformy pro videohry a nedávno koupila filmová studia Weta Digital režiséra Petera Jacsona, zaměřená na 3D efekty (natáčel se zde Pán prstenů) za 1,6 miliardy dolarů.
Ani Čína není stranou. Gigant Tencent vyrábí multifunkční aplikace pro Metaverse, zatímco majitel TikToku, firma ByteDance, dává peníze do vývoje hry i VR headsetu.
Z firem, které mohou zajišťovat kryptoměnovou infrastrukturu, je od letoška na burze kryptopeněženka Coinbase. Alphabet, mateřská firma Googlu, nedávno založila Google Lab, kde pracuje na rozšířené realitě, ale moc o tom zatím vědět nedává.
Čekání na Apple
Ikonický Apple se soustředí na vývoj svého samořiditelného vozidla a do metaversa příliš nepromlouvá - krom toho, že také chystá vychytanou aplikaci na kancelářské meetingy. Ohledně rychlosti rozvoje Metaversu se ozývají i skeptičtější hlasy. Investiční banka Morgan Stanley nedávno uvedla, že je hezké, že Facebook a Google do tohoto trendu nastupují brzo, ovšem skutečný klíč k tomu, že virtuální svět bude mít úspěch, drží Apple. „Apple má trpělivější přístup k vstupování na nové trhy. Šance na úspěch se zvětšují s informovanějším přístupem k disrupci,” napsali analytici Morgan Stanley. Banka připomíná, že Apple v oblasti hardwaru pro virtuální a rozšířenou realitu absentuje. „Podobně jako přišla na trh chytrých telefonů až v roce 2007, mnohem později než Nokia či Blackberry,” dodávají. A Apple posléze na tomto trhu zvítězil.
Firmami, které kromě Big Techů budou těžit z rozvoje virtuální a rozšířené reality, jsou podle investiční banky dále například online sázkovka Entain, výrobce optiky EssilorLuxottica, softwarová firma Teamviewer, herní Ubisoft Entertainment, a mobilní giganti Vodafone a Xiaomi. Morgen Stanley uvedla, že metaverse radikálně změní způsob, jakým se lidé potkávají.
Zakladatel a CEO Coinbase Brian Armstrong (na snímku) věří, že se mu podaří přilákat až 2,5 milionu uživatelů. Dosavadní největší tržiště unikátních digitálních tokenů OpenSea přitom má kolem 250 tisíc aktivních traderů.Coinbase chystá burzu NFT. Má být větší než trh s kryptoměnami
Leaders
Andělský kapitál
Spousta peněz, které se kolem ekosystému metaversu, kryptoměn a NFT roztáčí, je ještě ve stadiu prvotních investic od venture kapitálových fondů a seed investorů. Hegemonem v trendových investicích je venture fond Andreessen Horowitz, založený v roce 2009. Ten, co se týče dalšího zhodnocení firem, do kterých investoval v rané fázi, má pověst „Midasových rukou” - investoval třeba do Lyftu, Airbnb i Facebooku, které pak velmi úspěšně vydaly akcie na burze.
Andreesen Horowitz má v ekosystému nových virtuálních světů skvěle zainvestováno. Na své úpisy na burze teprve čeká největší NFT burza OpenSea, na které se top díla světa prodávají za miliony dolarů. Spolu s ostatními dal fond peníze do iniciativy Diem (původně Facebookem vyvíjená kryptoměna Libra).
Aby přechod skutečného světa do virtuálního byl skutečně možný a funkční, musí se spolu jednotlivé platformy naučit spolupracovat. Jako teď je možné bez potíží směnit euro za japonský jen a cestovat mezi kontinenty, Metaverse by měl „sousedit” se Sandboxem či Decentralandem a virtuální obleček od Gucciho či Balenciagy by měl avatar moci nosit v každém ze světů. To zatím jednotlivé plaftormy neumožňují, i blockchainy jsou oddělené, směny mezi nimi jsou často technicky celkem komplikované a kvůli poplatkům za energii, takzvaným gas fee, také drahé. Interoperabilita je tedy to, co se bude řešit. Starý web, jak ho svět zná, na to vhodnou platformou není. Proto vzniká nový web, takzvaný web3, či w3. A to je fenomén shrnující vše výše řečené. Nastupuje po původním prvním, původním, webu s klasickými webovými stránkami a druhém, který integroval sociální sítě.
Web3 a DAO nejen pro fajnšmekry
Podle definice Andreessen Horowitz, která se na w3 teď maximálně soustředí, je web třetí generace „skupina technologií, která zahrnuje blockchain, kryptografické protokoly, digitální aktiva a sociální platformy.” Spoluzakladatel fondu Marc Andreessen podle CNBC dokonce začal lobbovat ve Washingtonu za nastavení regulace a administrativy nového webu - respektive spíše zabránit tomu, aby úřady něco hned na začátku neudělaly špatně. Fond říká, že nastávající regulace není zdaleka jenom o nastavení pravidel pro kryptoměny, ale o nastavení sítě, uchovávání dat a konektivitě celého systému. „Je to o budoucnosti internetu, o nastavení jeho digitální infrastruktury a architektury pro 21. století,” uvedl Tomicah Tilleman z Andreesen Horowitz. Fond aktuálně zakládá tři podfondy pro web3 s objemem tři miliardy dolarů.
K rapidně rozvíjejícímu se digitálnímu trhu NFT (zkratka pro Non-Fungible Token), na který se začaly upírat aktivity i některých umělců, se rozhodla vstoupit největší hudební nahrávací společnost Universal Music. Ve spolupráci se sběratelem vytvořila virtuální kapelu Kingship, jejímiž členy jsou tři znudění lidoopi a jedna zmutovaná opice. A ne ledasjaké – jsou to animovaní členové sbírky NFT známé jako Bored Ape Yacht Club obsahující 10 tisíc lidoopích postaviček. Jedna z nich byla přitom na aukci v Sotheby´s nedávno prodána za úctyhodných 3,4 milionu dolarů.Universal Music jde na NFT trh s virtuální kapelou čtyř znuděných lidoopů
Enjoy
Web3 není jen hudba budoucnosti, jeho části už postupně začínají žít. Myšlenkou webu je, že uživatel se bude v internetovém prostředí pohybovat, vytvářet obsah, hrát, a za to dostávat digitální peníze (tokeny), ty poté volně směňovat mezi sebou i za skutečné peníze, kupovat si věci ve formě NFT či navštěvovat virtuální akce... Možností je spousta. Nový web má umožnit tvořit a prodávat obsah mnohem jednodušeji než nyní, a díky vylepšení technologií umožní programovat de facto každému.
Prvním prohlížečem nové generace je Brave, který pomocí zabudovaných kryptopeněženek uživateli sbírá peníze na pohyb na internetu - odměny za navštívené stránky. Není to žádná velká suma, průměrný uživatel si vydělá měsíčně ekvivalent jednotek dolarů. Uživatel zároveň může odměny ve formě jeho Basic Attention Tokenů posílat tvůrcům, kterým chce. Prohlížeč je skvělým produktem současné tzv. attention economy, tedy reality, která je přehlcená obsahem a za pozornost se platí. Ve virtuálním světě začaly jako houby po dešti vznikat samostatné „firmy”, takzvané DAO (Decentralized Autonomous Organizations), které dokáží podnikat v čistě virtuálním prostoru či vybírat peníze od kryptoměnových fandů - nedávno na sebe strhla pozornost iniciativou Constitution DAO. To byla crowdfundingová krypto sbírka na koupi vzácné kopie americké ústavy, která vybrala 46 milionů dolarů na aukci v Sotheby's (příznačně ale skupinu v klání porazil miliardář z tradičního odvětví). Jak ale píše Bloomberg, úsilí ukázalo, jak ohromou sílu už má kryptoekonomika v podání DAO.
Prototypem hry pro web3 je Axie Infinity. Což je takzvaná GameFi (hra běžící na platformě decentralizovaných financí). Je to hra podobná pokémonům, kde uživatelé kupují věci a charaktery a dostávají výhry za směnitelné kryptoměny. Postavičky z Axie se staly jednou z nejdražších sbírek NFT. Podle Bloombergu už objem peněz ve hře dosáhl 2,5 miliardy dolarů a mimochodem do tvůrce hry investoval zmíněný fond Andreessen Horowitz.
Web3 je přelomovým momentem internetu. Na jedné straně jde o další posun v demokratizaci prostředí - která mimochodem podle některých nadšenců může mít tak nečekané vedlejší efekty, jako je snížení migrace. Protože člověk z chudé části světa, řekněme z Filipín či chudé africké země, bude moci vydělávat peníze nehledě na domácí autority či nedostatek příležitostí ve své zemi. To je jedna z pravd. Jsou i jiné. Metasvět chce přiblížit virtuální a fyzický vesmír. Odvrácenou stranou ale může být zvětšení propasti mezi lidmi, kteří mají technologickou gramotnost a těmi, kdo ne, protože jich bude stále dost. Každopádně, nejen investorům se otvírá velmi zajímavý svět.
Firma reportovala za třetí kvartál skvělé výsledky. Tržby vyrostly dvojnásobně, nahoru jde také počet předplatitelů a finanční odměny uživatelů. Od vstupu na burzu letos na jaře akcie Robloxu vyrostly o 60 procent.Akcie herní společnosti Roblox vystřelily o třetinu za pouhou půlhodinu
Leaders
Facebook mění jméno na Meta a chce ještě více urychlit transformaci společnosti v plně digitální, či dokonce virtuální svět. Pokud to udělá špatně, v Česku může přijít o dosavadní výlučné postavení.Analýza: Facebook se mění v Meta. Co to přinese českému trhu?
Zprávy z firem
Globální televize Netflix údajně zvažuje vstup do herního byznysu. Slovo "údajně" si ale škrtněte. Pro Netflix jsou hry nezbytností. A pořádně se u toho zapotí.Analýza: Hry jsou pro Netflix nezbytností
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.