Kde je ta krize? Luxusní hodinky se prodávají jako nikdy v historii
Švýcarské luxusní hodinky jsou letos hitem. Po letech propadu tržeb hlásí švýcarský hodinářský průmysl pololetní tržby přesahující 13,3 miliardy švýcarských franků. Roste nejluxusnější segment, ale také hodinky pro mladší klienty. A daří se také největší firmě vyrábějící luxusní hodinky, Swatch Group.
Pařížská ulice už je zase jednou plná cizinců. Před jednotlivými butiky stojí sice kratší, ale rozhodně fronty a turisté se těší, že si nakoupí luxusní zboží za relativně výhodných podmínek.
Luxusu se letos opět daří. Ukazují to výsledky největších skupin jako LVMH, ale také Swatch Group, skupiny vyrábějící několik z nejproslulejších značek švýcarských hodinek (zejména Omega). Celá Swatch Group v prvním pololetí utržila více než čtyři miliardy švýcarských franků, což je její nejlepší výsledek za 1. pololetí v dějinách. A totéž se podle prezidenta Federace švýcarského hodinářského průmyslu Jeana-Daniele Pasche daří celému sektoru.
Švýcarské hodinky jsou investiční zboží. Třeba věhlasný Breitling. Podívejte se:
Hodinky švýcarských značek Rolex, Omega, Tissot, Longines, Richemont či Patek Philippe se prodávají lépe než před pandemií. I přes zvýšení cen. Švýcarští hodináři nestíhají. Poptávku po pandemických restrikcích táhnou Číňané
Zprávy z firem
„Prvních šest měsíců letošního roku export švýcarských hodinek vynesl 13,3 miliardy švýcarských franků, což představuje téměř 12procentní nárůst proti roku 2022. Sektoru se daří stejně jako dalšímu luxusnímu zboží, ale výrazně roste také poptávka po startovacích hodinkách,“ uvedl Pasche s odkazem na nárůst prodejů hodinek s cenovkou v řádu stovek franků.
Chybí lidé
Přesto šéf federace švýcarských hodinářů upozorňuje, že v nadcházejících měsících může dojít ke zpomalení, zejména na některých trzích. Na jiných však podle Pasche zase poptávka poroste. „Celkově odhadujeme, že letošní rok skončí dobře,“ dodal Pasche. Tím by se rok 2023 mohl stát rekordním.
Dosavadní rekord totiž drží rok 2022, kdy se prodalo švýcarských hodinek v celkové hodnotě 24,9 miliardy švýcarských fraků. Jen pro srovnání: v roce 2000 to bylo 10,3 miliardy franků.
Ceny luxusních švýcarských hodinek na sekundárním trhu jsou nejníže téměř za dva roky. Na vrcholu byly modely značek Rolex, Audemars Piguet a Patek Philippe na začátku loňského roku. Ceny použitých luxusních švýcarských hodinek klesají, Patek Philippe i Rolex jsou levnější o desítky procent
Trhy
V posledních letech přitom dochází k zajímavému přesunu. V průběhu uplynulé dekády se nejvíc hodinek prodávalo zejména v Číně a Hongkongu. Letos to však zatím je v USA, které představují zhruba 15 procent trhu. Naopak podíl Číny klesl na deset procent, podíl Hongkongu dokonce pod deset procent.
Pasche pak upozorňuje, že pozitivem je, že poptávka po hodinkách roste navzdory ekonomickým i geopolitickým událostem. Nicméně šéf hodinářů upozorňuje, že celý průmysl nadále čelí problémům, které odstartovaly již za pandemie – nedostává se materiálů, rostou ceny vstupů, a hlavně není dostatek kvalifikovaných pracovníků.
Francouzský výrobce luxusního zboží LVMH bude jedním ze sponzorů letních olympijských her v Paříži, které se bude konat příští rok. Koncern o tom informoval na svém webu. Do skupiny vedle módních značek Louis Vuitton, Dior, značky šampaňského a lihovin Moët Hennessy patří mimo jiné i klenotnictví Chaumet, které pro tuto vrcholnou sportovní událost navrhne medaile.Medaile z olympiády v Paříži budou luxusní. Vyrobí je klenotníci ze skupiny LVMH miliardáře Arnaulta
Enjoy
Francouzská luxusní skupina Kering koupí od katarského investičního fondu Mayhoola podíl 30 procent v italské módní značce Valentino za 1,7 miliardy eur (40,8 miliardy korun). Dohoda zahrnuje i opci na koupi celé společnosti Valentino do roku 2028. Oznámila to firma Kering, které mimo jiné patří značka Gucci či Balenciaga.Majitel Gucci rozšiřuje impérium luxusu o podíl v módní značce Valentino
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.