Květnový propad. Důvěra v českou ekonomiku klesla u podnikatelů i spotřebitelů

Dva měsíce důvěra v českou ekonomiku rostla, ale v květnu se trend otočil. Meziměsíční pokles je o 3,1 bodu na 94,1 bodu. Víru v ekonomiku ztráceli podnikatelé i spotřebitelé. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziročně je celková důvěra také nižší, loni v květnu činila 102 bodů.
„Zhoršený ekonomický sentiment mezi podnikateli byl v květnu ovlivněn výrazným poklesem důvěry v odvětví průmyslu, kde velká část respondentů, zejména v sektoru automotive, očekává v příštích měsících pokles tempa růstu výrobní činnosti,” uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
Počasí v květnu sice už začalo vypadat jako na jaře, nicméně náladu firem ani spotřebitelů rozhodně nevylepšilo. Podle dnes zveřejněného průzkumu statistického úřadu došlo v tomto měsíci ke zhoršení podnikatelské i spotřebitelské nálady. Nad tím, na kolik jde o zásadní změnu pohledu, se ve svém komentáři zamýšlí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Petr Dufek: Podnikatele i spotřebitele zachvátila jarní deprese
Názory
Podnikatelská důvěra se v květnu snížila o 2,8 bodu na 95,2 bodu. Mezi podnikateli v průmyslu klesla o 8,2 bodu, v obchodě o 3,2 bodu. Ve stavebnictví se důvěra nezměnila. Ve vybraných službách se podruhé v řadě zvýšila, tentokrát o 2,3 bodu. V meziročním srovnání byla ale důvěra letos ve všech odvětvích nižší. Nejvýraznější rozdíl proti loňsku byl ve stavebnictví, a to 16,2 bodu.
Je to taková ekonomická dojmologie. Vláda tvrdí, jak svým tlakem dosáhla poklesu cen potravin. A prodejci nám tu měsíce tvrdili, jak jsou vysoké ceny důsledkem války na Ukrajině. Ale všechno je trochu jinak. Jak? To ve svém komentáři vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: Kdo u nás zlevňuje potraviny? Nikdo, lidem prostě došly peníze
Názory
Důvěra spotřebitelů se sice v dubnu poprvé za více než rok dostala nad 90 bodů, v květnu se ale vrátila zpět pod tuto hranici. Klesla o 4,4 bodu na 88,5 bodu. „Květnové výsledky lze do jisté míry interpretovat jako určitou korekci výrazného růstu spotřebitelské důvěry v předešlém měsíci. Stojí za tím především výrazné zvýšení obav domácností ze zhoršení vývoje celkové hospodářské situace v České republice, ale také z jejich vlastní finanční situace v následujících dvanácti měsících,” uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ. Za pozitivní považuje, že se meziměsíčně zlepšilo hodnocení současné finanční situace domácností.
Je to taková ekonomická dojmologie. Vláda tvrdí, jak svým tlakem dosáhla poklesu cen potravin. A prodejci nám tu měsíce tvrdili, jak jsou vysoké ceny důsledkem války na Ukrajině. Ale všechno je trochu jinak. Jak? To ve svém komentáři vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: Kdo u nás zlevňuje potraviny? Nikdo, lidem prostě došly peníze
Názory
„Poměrně výrazná rozkolísanost nálady mezi jednotlivými měsíci připomíná fakt, že v podstatě od začátku pandemie neopustila ani podniky, ani spotřebitele vyšší dávka nejistoty, než na jakou jsme byli předtím zvyklí,” řekl ČTK ředitel strategického poradenství PwC ČR Jan Hadrava. Zatímco růst v dubnu hodnotí jako oddechnutí si za náročnou zimou, kdy panovala obava z nedostatku energií, nyní podle něho přichází jakési vystřízlivění a obava z budoucnosti. „Ale zejména nálada spotřebitelů je i přes pokles výrazně výše, než tomu bylo před několika málo měsíci,” připomněl.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.