Letenky zdražují, u zaoceánských letů až o desítky procent. A bude hůř

Rozkolísané ceny paliv na světových trzích postupně prodražují i leteckou dopravu. Důsledkem toho jsou stoupající ceny letenek, které hlavně na dálkových linkách zdražily v posledních týdnech v průměru o deset až 20 procent. Vyplývá to z ankety mezi prodejci letenek.
Na letech v rámci Evropy zatím zdražování tak výrazně není. Ceny letenek budou podle prodejců ale dál růst. Důvodem zdražování jsou rostoucí náklady dopravců na nákup paliva. „Některé letecké společnosti navýšily palivový příplatek, jiné promítly navýšení ceny přímo do ceny samotné letenky,“ uvedla manažerka Student Agency Lenka Kašická.
Zvýšení palivových příplatků se podle ředitele portálu Letuška.cz Josefa Trejbala odvíjí jak od letecké společnosti, tak od vzdálenosti destinace. „Platí, že výraznější zvýšení palivových příplatků se týká zejména vyšších cestovních tříd a vzdálenějších cest,“ řekl Trejbal. Celkově jde podle něj napříč cenami letenek o zvýšení cen kvůli palivovým příplatkům přibližně o deset procent.
Nejvýrazněji je tak zdražování letenek vidět na mezikontinentálních letech. Podle údajů společnosti Kiwi.com zdražily letenky například z Evropy do Severní Ameriky v průměru o 14 procent, do Jižní Ameriky o 20 procent. Letuška.cz eviduje nejvyšší růst cen u letů do Ameriky či Austrálie, a to až o 90 eur u ekonomické třídy, o 540 eur pak u vyšších tříd.
Zdražování letenek se letos nezastaví
Naopak v rámci Evropy zatím růst cen tolik patrný není. Podle Trejbala je za tím zejména velká konkurence leteckých společností a také kratší vzdálenost, u níž se tolik zvýšené náklady na palivo zatím neprojeví. Dopravci se navíc snaží po covidové krizi povzbudit poptávku po cestování na léto. Podle Kiwi.com nízkonákladoví přepravci obecně benefitují z moderních a co do paliva efektivnějších flotil, což jim umožňuje vyrovnat se se stoupající cenou paliva lépe, než je tomu u tradičních aerolinek.
Průměrné ceny letenek se u prodejců často liší, většina z nich však zaznamenala její růst v porovnání s koncem loňského roku. Například u Student Agency je nyní průměrná cena kolem 10 500 korun, což je proti loňsku o 18 procent více.
I nadále ovšem pokračuje vzestup zájmu o létání. V úvodních měsících letošního roku prodejci zaznamenali růst poptávky po letenkách meziročně až v desítkách procent. Letecký sektor se přitom ještě úplně nezotavil z dvouleté pandemie. Letuška.cz v této souvislosti připomněla, že se postupně otevírají hranice dalších zemí, například v Asii, a prodeje letenek by tak měly stoupat dál i v průběhu roku.
Neuvěřitelných 17 hodin ve vzduchu. Tak dlouho potrvá let mezi Hongkongem a New Yorkem, který pravidelně nabízí aerolinky Cathay Pacific Airways. Nově se bude muset vyhnout ruskému vzdušnému prostoru, píše agentura Bloomberg.
Válečná kuriozita: Nejdelší let světa potrvá 17 hodin, letadla se musí vyhnout ruskému vzdušnému prostoru
Enjoy
Ministrem průmyslu se na konci loňského roku stal muž, který do té doby vůbec nebyl účasten politického dění v Česku. Vůbec nikdo ho neznal. To by se snad ještě dalo pochopit. Občas se vynoří nová tvář, průbojný člověk, který svěžími myšlenkami oslní. To ovšem není případ Jozefa Síkely. O jeho myšlenkách nevíme nic.
Dalibor Martínek: Co dělá ministr průmyslu kolem energií? Máme tady tak trochu záhadu
Názory
Na zpáteční cestě z Dubaje nás čekal pozdní noční odlet, navíc na letu, který má jen něco málo přes šest hodin. Po dlouhém večeru v hotelové lounge jsme na check in přepážku dorazili krátce před 11. hodinou večerní. Odbavení netrvalo příliš dlouho. Dostavilo se zklamání z toho, že Lufthansa se vůbec neobtěžuje zajistit svým premiovým pasažérům salonek na terminálu 3 dubajského letiště. Naštěstí byl po ruce LoungeKey a salonek Al Marhaba.
Business Class Zdeňka Pečeného: Noční let s Lufthansou přinesl neněmecký chaos
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.