Letiště Praha i ČSA patří k nejhorším na světě ve srovnání s konkurencí, říká žebříček AirHelp
Letiště Praha obsadilo v pravidelném žebříčku německé společnosti AirHelp 141. místo ze 151 hodnocených letišť. Nejnižší skóre české letiště získalo za včasnost letů. Letiště Praha uvedlo, že žebříček považuje za zcela zavádějící kvůli kritériím hodnocení, do kterých patří i včasné přílety, na což letiště nemá vliv. Hodnoceny byly také aerolinky, ČSA obsadily 53. místo z 64 hodnocených aerolinek. ČSA získaly nejnižší počet bodů za řešení nároků na kompenzace.
Průzkum AirHelp Score se konal po dvou letech, přičemž Letiště Praha v roce 2019 do něj zapojeno nebylo. ČSA před dvěma lety obsadily 59. místo z 72 aerolinek. Hlavní kritéria hodnocení u aerolinek byly včasné přílety, názory zákazníků a řešení nároků pasažérů na kompenzace. U letišť se hodnotí včasný přílet, názory zákazníků, restaurace a obchody na letišti. Za jednotlivá kritéria uděluje Airhelp body, tzv. skóre, které poté srovnává s ostatními.
Po obrovském nárůstu zájmu lidí cestovat po konci proticovidových omezení ve světě a nedostatku zaměstnanců letišť a aerolinek se tisíce turistů v hlavním dovolenkovém období dostaly do potíží kvůli rušeným letům. Agentura Bloomberg zanalyzovala letecké řády 19 velkých světových aerolinek a podíly odvolaných letů. Který dopravci si vedli nejhůře a kteří nejlépe?Nejhorší aerolinky podle rušených letů? Vedou Virgin Australia a KLM
Money
Do žebříčku byly zahrnuty všechny lety v období 1. ledna až 31. října 2022. Ve stejném období se konalo také hodnocení cestujících, sesbíráno bylo 9300 dotazníků.
Je to zavádějící žebříček, brání se letiště
„Podle našeho hodnocení je tento žebříček zcela zavádějící. Na přílet kteréhokoli spojení nemá letiště vliv. Také kompenzace řeší cestující vždy s konkrétním dopravcem, nikoli s letištěm," řekla mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. V nejvytíženějším období, tedy od června do září, bylo podle mluvčí jen 1,25 procenta zpožděných odletů kvůli Letišti Praha.
Finanční trhy se možná svíjejí v křečích a inflace doléhá na spotřebitele, ale lidé stále létají v hojných počtech. Levnější letenky tak zůstávají v nedohlednu.Aerolinky si mnou ruce. Drahé letenky lidem chuť cestovat nevzaly
Money
Relevantní hodnocení spokojenosti ze strany cestujících podle ní podávají opačný obraz, než vyšel v anketě AirHelp. „Například podle hodnocení uživatelů Google se Letiště Václava Havla Praha letos dostalo mezi TOP 10 nejlepších evropských letišť," dodala Divíšková.
Prvenství pro Japonsko
Nejlépe hodnocených letištěm podle AirHelp se stalo tokijské letiště Haneda, které se také stalo nejoblíbenějším letištěm cestujících. Za ním následují letiště v brazilském přístavním městě Recife a tokijské letiště Narita. První místo v kategorii aerolinií obsadily Qatar Airways, které poosmé obhájily prvenství. Na druhém místě skončily aerolinky United Airlines a třetí příčku obsadily australské aerolinky Qantas.
Společnost AirHelp byla založena v roce 2013 v Berlíně. Je největší světovou firmou, která se zabývá kompenzacemi za zrušené či zpožděné lety a komplikacemi cestujících v letecké dopravě. Jejím cílem je celosvětově podporovat a prosazovat práva pasažérů v letecké dopravě.
Letový provoz na pražském letišti letos dál roste nad původní očekávání. Letiště Václava Havla Praha v letních měsících odbavilo 3,85 milionu cestujících, což je asi o třetinu více, než původně předpokládalo. Provoz v létě táhly především lety do dovolenkových destinací a po dlouhé době převažovali Češi. Za celý rok tak letiště očekává, že odbaví celkově kolem 10,5 milionu pasažérů. Uvedl to předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.Provoz na Letišti Václava Havla v létě stoupl, díky Čechům toužícím konečně po dovolené
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.