Lidé konečně utrácí. Tržby za potraviny zaznamenaly po 20 měsících poklesu růst

Tržby v maloobchodě v Česku v lednu podruhé po sobě meziročně stouply, růst zrychlil na 2,4 procenta z prosincových 1,2 procenta. Meziměsíčně se tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel zvýšily o rovné procento, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). V prosinci tržby meziročně vzrostly poprvé po 19 měsících poklesu.
Na lednovém meziročním růstu tržeb se podílel prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin, uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. „Tržby za potraviny zaznamenaly v lednu meziroční růst po 20 měsících poklesu. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu,“ dodala. Za nepotravinářské zboží tržby proti loňskému lednu vzrostly o čtyři procenta, za pohonné hmoty o 2,3 procenta a za potraviny o 0,4 procenta.
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby v lednu meziročně stouply o 13,2 procenta. Specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky proti loňskému lednu utržily o 14,5 procenta víc, obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,9 procenta víc a prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,8 procenta víc. „Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 6,6 procenta, s oděvy a obuví o 3,7 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,6 procenta,“ uvedl ČSÚ.
Nespecializované obchody s převahou potravin utržily meziročně o 1,1 procenta víc, naopak tržby ve specializovaných prodejnách potravin klesly o 5,7 procenta. V nespecializovaných obchodech s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 22,4 procenta.
Ve srovnání s prosincem tržby za potraviny vzrostly o dvě procenta. Za nepotravinářské zboží obchodníci v lednu utržili o půl procenta víc a za pohonné hmoty o 0,2 procenta víc.
Celkové číslo nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel. Tržby za ně se v lednu meziročně zvýšily o 3,3 procenta, meziměsíčně ale klesly o 0,2 procenta.
Víte, proč jsou hypoteční bankéři po celou dobu realitní krize v posledních dvou letech v klidu? Proč nezmatkují, že trh s byty zamrznul? A proč si mohou dovolit jako jacísi Buddhové s jemným úsměvem glosovat hemžení kolem sebe, když se půjčky na bydlení staly nedostupné?
Sazby hypoték klesají k pěti procentům. Psychologická hranice brzy padne. Čekat, nebo už jít do banky?
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.