AKTUALIZOVÁNO: Lidé opět nakupovali méně, jedenáctý měsíc v řadě. A lepší to ještě dlouho nebude
Tržby v tuzemských obchodech se v březnu snížily reálně o 8,1 procenta, meziměsíčně klesly o 0,7 procenta. Data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Tržby klesly jedenáctý měsíc v řadě a podle analytiků se trend ještě dlouho neobrátí.
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v březnu meziročně poklesly, a to již jedenáctý měsíc po sobě. Oproti loňskému březnu se prodalo méně nepotravinářského zboží i potravin, naopak více pohonných hmot. Pokles tržeb zaznamenaly všechny sortimentní skupiny prodejen a také internetové a zásilkové obchody,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl hrubý domácí produkt v 1. čtvrtletí mezičtvrtletně o 0,1 procenta a meziročně klesl o 0,2 procenta. Uvedl to ČSÚ.AKTUALIZOVÁNO: Ekonomika se ve čtvrtletí meziročně propadla, vymanila se však z recese
Money
„Za celé první čtvrtletí se maloobchodní tržby snížily reálně meziročně o 7,3 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 8,4 procenta, za potraviny o 7,8 procenta, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 0,3 procenta. Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby zvýšily o 4,3 procenta,“ dodává ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
V Česku zdražuje oblečení rychlejí než v EU
„Na klesajícím trendu nakupování se stále nic nemění. S vysokou inflací a klesající kupní sílou se snad ani nic jiného čekat nedá, i když si část domácností třeba vypomůže dřívějšími úsporami,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Energetické firmy budou úřadům poskytovat širší data o skutečných cenách elektřiny a plynu než dosud. Statistiky by měly zahrnovat platby všech zákazníků. Uvedl to předseda vlády Petr Fiala (ODS) po jednání se zástupci tuzemských dodavatelů, Energetického regulačního úřadu (ERÚ) a Českého statistického úřadu (ČSÚ).Fiala zakročil. Energogiganti budou muset odkrýt, kolik si účtují
Money
Prim v rozpočtech domácností hraje podle Dufka bydlení, a především faktury za energie a nájem, zatímco ostatní musí jít stranou. Slabší jsou i prodeje potravin, což ovšem vzhledem k jejich prudkému zdražení snad není až tak překvapivé. „Mimochodem oblečení u nás stále – navzdory silné koruně – zdražuje rychleji než ve všech ostatních zemích EU,“ podotkl Dufek.
Tržby začnou růst až příští rok
„Dokud zde bude vysoká inflace a budou klesat i reálné mzdy lze jen velmi těžko očekávat návrat k růstu maloobchodu. Inflace mění přístup k nakupování, vede k odkládání a substituci zboží v košících spotřebitelů, k vyhledávání alternativ nejenom na domácím trhu, ale i v zahraničí. Slabá poptávka by sice měla tlačit prodejce k nižším cenám, avšak na inflaci to zatím vidět není,“ podotkl Dufek.
„Výhled maloobchodu není příliš optimistický. Pokles reálných mezd bude pokračovat po zbytek tohoto roku. Reálně růst by mohly mzdy až v příštím roce," řekl ekonom společnosti Deloitte Václav Franče.
Jarní kolo potravinové sbírky startuje už příští týden. Potravinovou pomoc podle předsedy federace potravinových bank Aleše Slavíčka potřebuje kvůli všeobecnému zdražování stále více Čechů.Pro jídlo do potravinových bank chodí i lidé, kteří dřív pomoc nepotřebovali
Filantropie
Osm největších maloobchodních řetězců na Slovensku ode dneška zastropuje ceny vybraných potravin. Opatření bude trvat tři měsíce. České řetězce zatím nic takového nechystají, řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Ve všech směrech výhodnější než zastropování cen by podle Prouzy byla nižší DPH na základní potraviny. K jejímu prosazení dnes opět vyzval ministra zemědělství Zdeňka Nekulu (KDU-ČSL).Velké řetězce na Slovensku zastropovaly ceny základních potravin. Ty české se na to nechystají
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.