Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

AKTUALIZOVÁNO: Lidé stále šetří. Tržby v maloobchodu v červnu klesly počtrnácté v řadě

Lidé stále šetří. Tržby v maloobchodu v červnu klesly počtrnácté v řadě
iStock
Dušan Kütner
duk

Meziročně se tržby v maloobchodě v červnu snížily reálně o 4,1 procenta, meziměsíčně vzrostly o 0,3 procenta. Uvedl to Český statistický úřad (ČSÚ).

Reklama

„Maloobchodní tržby v červnu meziročně po očištění o cenové vlivy pokračovaly v poklesu, přičemž tempo poklesu se oproti předchozím měsícům zmírnilo. Na snížení tržeb maloobchodu se podílel nižší prodej potravin i nepotravinářského zboží. Z nepotravinářského zboží se jednalo především o výrobky pro domácnost a prodej prostřednictvím internetu. Tržby z prodeje pohonných hmot pokračovaly v růstu,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Maloobchodní trh se začíná stabilizovat

Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost meziročně klesly o 13,6 procenta, s oděvy a obuví o čtyři procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,7 procenta. Naopak tržby rostly v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky o 1,3 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 0,9 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,1 procenta. Tržby z prodeje potravin se snížily v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 5,3 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 4,1 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 5,8 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 7,2 procenta.

Lukáš Kovanda: Ekonomika padá hlouběji, než se čekalo. Dusí ji vysoké úroky ČNB i propad reálných výdělků lidí

Lukáš Kovanda: Ekonomika padá hlouběji, než se čekalo. Dusí ji vysoké úroky ČNB i propad reálných výdělků lidí

Česká ekonomika se v letošním druhém čtvrtletí propadla o něco hlouběji, než se čekalo. Hrubý domácí produkt klesl reálně meziročně o 0,6 procenta, zatímco se počítalo spíše s poklesem 0,5 procenta. Slabší než očekávaný vývoj ekonomiky je tak dalším impulsem pro zintenzivnění debaty ohledně zahájení snižování úrokových sazeb České národní banky, míní hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

„I když jsou v meziročním srovnání maloobchodní tržby stále v hlubokém mínusu, poslední dva měsíce už dochází k pozvolné stabilizaci situace. Tržby totiž dál už z měsíce na měsíc nepadají, ale dokonce symbolicky meziměsíčně rostou,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Důvodem je podle něj zřejmě nižší inflace, která se v červnu dostala po roce a půl pod deset procent, konkrétně na 9,7 procenta, a která do výsledků obchodů promlouvá v posledních necelých dvou letech docela zásadně. „Vidět, jak příznivější ceny fungují, je na prodejích PHM, které aktuálně rostou dvojciferným tempem,“ podotkl Dufek.

Reklama

Pokles za celý rok bude nejvyšší v celé EU

Co čekat dál? „S klesající inflací se budou reálné poměry domácnosti pozvolna zlepšovat. Zaskočit mohou část tuzemských domácností doplatky za energie, avšak celkově by se i tak měla situace v obchodech obracet k lepšímu a míra propadu – či omezování nákupů – postupně slábnout. Za celý rok maloobchodní tržby poklesnout zřejmě o cca 4,5 procenta, a půjde nejspíš nejhorší výsledek v rámci celé EU,“ míní Dufek.

V květnu se maloobchodní tržby snížily třináctý měsíc za sebou, proti loňsku ale pokles zpomalil z dubnových 8,4 procenta na 6,1 procenta. Meziměsíčně byly maloobchodní tržby vyšší o půl procenta. V červnových výsledcích analytici očekávali další meziroční pokles tržeb, uvedli. Analytici Komerční banky očekávali, že maloobchodní tržby v červnu meziročně klesnou o 4,7 procenta a proti květnu stoupnou o 0,8 procenta. Mírnější meziroční pokles tržby v maloobchodě v červnu očekávali i podle analytici Raiffeisenbank.

Čínou obchází strašidlo deflace. Tamních klesající cen by se měl obávat i svět

Čínou obchází strašidlo deflace. Tamních klesajících cen by se měl obávat i svět

Klesající ceny jsou vždy dobrou zprávou pro spotřebitele, ne tak pro celou ekonomiku. Známky deflace jsou v Číně čím dál víc převládající, což zvyšuje tlak na Peking, aby znovu nastartoval růst, anebo riskoval, že upadne do ekonomické pasti, z níž by bylo těžké uniknout, napsal deník The Wall Street Journal.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Tržby obchodů klesly dvanáctý měsíc v řadě. Lidé opět šetřili na potravinách

AKTUALIZOVÁNO: Tržby obchodů klesly dvanáctý měsíc v řadě. Lidé opět šetřili na jídle

Přečíst článek
Maloobchodní tržby klesly v lednu o téměř osm procent. Devátý měsíc za sebou

AKTUALIZOVÁNO: Maloobchodní tržby klesly v lednu o téměř osm procent. Devátý měsíc za sebou

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme