Propad tržeb obchodů v říjnu nabral vyšší tempo. Češi budou mít chudší Vánoce
Tržby v maloobchodě v Česku se v říjnu snížily reálně o 9,4 procenta, meziměsíčně klesly o 1,8 procenta. Uvedl to Český statistický úřad. Meziroční pokles tržeb v maloobchodě trvá již od května. Tempo poklesu se v porovnání s předchozím měsícem prohloubilo zejména u nepotravinářského zboží, ale i u potravin a pohonných hmot.
Meziročně se maloobchodní tržby snížily reálně o 9,4 procenta, v tom za nepotravinářské zboží klesly o 11,2 procenta, za pohonné hmoty o osm procent a za potraviny o sedm procent. „Meziroční pokles tržeb v maloobchodě pokračoval i v říjnu, pokles trval již od května letošního roku. Tempo poklesu se v porovnání s předchozím měsícem prohloubilo zejména u nepotravinářského zboží, ale i u potravin a pohonných hmot,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Dařilo se lékárnám
„Meziroční pokles vykázaly všechny hlavní sortimentní typy specializovaných nepotravinářských prodejen, s výjimkou farmaceutických a zdravotnických obchodů. Internetové a zásilkové obchody pokračovaly v poklesu nepřetržitě již desátý měsíc,“ dodala ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
Vysoká inflace se dál propisuje do reálné kupní síly domácností. Ani ve třetím čtvrtletí nedržely mzdy tempo s růstem spotřebitelských cen, a tak reálně poklesly stejně jako ve druhém kvartále o téměř deset procent. Jde tak z pohledu novodobé historie ČR o další rekord v řadě.Češi rekordně rychle chudnou. Mzdy reálně spadly o 10 procent
Money
„Vysoká inflace, respektive propad reálné kupní síly, spolu s obavami z dalšího ekonomického vývoji i z faktur za energie nutí Čechy nakupovat méně zboží. Dá se ovšem rovněž říct, že sice v obchodech nechávají o něco více peněz, avšak odnášejí si za ně mnohem méně zboží,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Češi budou mít chudší Vánoce
Omezování nákupů není podle Dufka v ČR žádnou novinkou, neboť je vlastně patrný už od loňského léta. „Postupem pouze zesiluje s tím, jak moc nejistý je výhled finanční situace domácností. Reálně už lidé nakupují méně než před covidem a tento trend bude nepochybně pokračovat i nadále. Zatím vše nasvědčuje tomu, že letošní Vánoce budou ve srovnání s těmi loňskými chudší,“ dodal Dufek.
Životní úroveň Čechů klesá kvůli pádící inflaci nejvíce od vzniku České republiky. Ke všeobecné drahotě se podle ekonoma Lukáše Kovandy z Trinity Bank v příštím roce přidá také vlna propuštění, jakou Češi dlouho nepamatují.Lukáš Kovanda: K pokračující drahotě se příští rok přidá i vlna propouštění
Názory
Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci klesly o 15,6 procenta, s výrobky pro domácnost o 13,7 procenta, s oděvy a obuví o 12,7 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 5,4 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1,2 procenta.
Naopak rostly tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,9 procenta. Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 9,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 6,8 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o procento. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 13,2 procenta.
Vše o inflaci čtěte zde
Než se situace obrátí pro maloobchod k lepšímu, bude to trvat několik měsíců. „Snad v polovině příštího roku, kdy by se inflace měla konečně vrátit k jednociferným hodnotám – a s ní by se mohla začít stabilizovat i kupní síla obyvatel,“ podotkl Dufek.
Zítra se ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska obchodníků osmá nejvýnosnější událost v roce (viz tabulka níže). Češi během něj ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci. Lukáš Kovanda: Za mikulášskou nadílku a kostýmy Češi letos utratí přes půl miliardy
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.