Lodní přepravci trhají rekordy v ziscích i na burze, malé firmy pláčou

Situace, která panuje na trhu s lodní přepravou, tj. přetížené přístavy a malá přepravní kapacita, se ani letos nezlepší. Vše nasvědčuje tomu, že její ceny dál porostou. Přepravce tak čeká další bohatý rok a na výrobce, obchodníky i koncového zákazníka jen další extra náklady. „Zneužívají našeho zoufalství,“ lkají menší firmy nad přístupem nákladních lodních dopravců.
Přepravní společnosti dosáhly za loňský rok podle odhadů zisku ve výši 150 miliard dolarů, což znamená devítinásobný roční nárůst, píše server agentury Bloomberg.
Vývoj ziskovosti nákladních lodních dopravců (po čtvrtletích, v miliardách dolarů):

pramen: Bloomberg, John McCown/Blue Alpha Capital
Za přepravu 12metrového kontejneru z Asie do USA si loni účtovali 20 tisíc dolarů, ještě před několika lety to ale bylo jen dva tisíce dolarů. Sazby za přepravu mezi dopravci a exportéry jsou nyní o 200 procent vyšší než před rokem. A přetížené přístavy a malá přepravní kapacita poukazují na to, že ceny mohou růst i nadále.
Realitní skupina CPI Property Group, kterou ovládá český miliardář Radovan Vítek, vydala dluhopisy za 700 milionů eur (přibližně 17,1 miliardy korun). Cenné papíry jsou vázány na cíl firmy snížit emise skleníkových plynů o 30 procent do roku 2030. Pokud se to společnosti nepodaří, získají držitelé dluhopisů vyšší výnos, uvedla skupina.
Realitní magnát Vítek chce snížit emise. Vydává udržitelné bondy za 17 miliard
Zprávy z firem
Situace dopadá především na menší společnosti, neboť klienti jako Wallmart nebo Ikea jsou schopni si vyjednat výhodnější podmínky a rovněž lépe zvládají nárůst nákladů na přepravu.
Menší dovozci a vývozci, zejména v chudých zemích, ale zvyšující se náklady nemohou nijak snadno přenést na zákazníky. „Malé a střední podniky jsou těžce postiženy,“ řekl Amruth Raj, výkonný ředitel Green Gardens, zpracovatele zeleniny se sídlem na indickém venkově. Poté, co ceny kontejnerů v minulém roce vzrostly, přišla jeho firma o padesát procent kapitálu. „Zneužívají našeho zoufalství,“ tvrdí.
Akcie Maersku a Hapag-Lloydu dosáhly rekordu
Rekordní zisky přepravců táhnou směrem k rekordům i cenné papíry. Na burzovní rekordy si tento měsíc sáhl donedávna největší světový přepravce, dánský Moller Maersk, a světová pětka na trhu, německý Hapag-Lloyd.
Ceny oděvů a obuvi v ČR loni poskočily nejvýrazněji od 90. let. Podle ČSÚ vzrostly o 6,5 procenta. Znatelně tak překonaly svůj nárůst z roku 2020, o 3,7 procenta, který byl přitom pro celé toto milénium, tedy pro období od roku 2000, rekordní.
Oblečení v Česku zdražuje nejrychleji od 90. let. Cena bavlny je na desetiletém maximu
Money
Daří se i cenným papírům aktuálně největší firmy v oboru Mediterranean Shipping se sídlem ve Švýcarsku, kterou ovládá mocná italská rodina Aponteových.
Hrozba globální inflace
Zvýšení nákladů na dopravu je horkým tématem diskusí, podle ekonomů může tento nárůst podněcovat inflaci a zpomalovat oživení ekonomiky.
Výzkum ekonoma Nicholase Slye z Fedu v Kansas City říká, že v minulosti vedl 15procentní nárůst přepravních nákladů k nárůstu jádrové inflace o 0,1 procentního bodu za rok.
Aktuální ceny, kterou si dopravci účtují, považuje Sly za spíše trvalý než dočasný problém. „Tyto typy otřesů mívají trvalé následky po 12 až 18 měsících," míní.
Punc kvalitní potraviny Great Taste získalo hned pět výrobků tuzemské provenience. Mezinárodní porota složená z food kritiků, kuchařů, restauratérů, maloobchodních nákupčích nebo food blogerů ocenila tyři jsou vyrobené v Česku, pátý exkluzivně dovážený. Ten získal nejvyšší ocenění Zlatou vidličku.
Marmeláda z rakytníku nebo rajčatové pesto. Které další české výrobky získaly gastro Oscara?
Enjoy
Nejsilnější pasy mají Japonci a Singapurci, bez víza mohou vycestovat do 192 zemí z 227. Češi sdílí sedmé místo spolu s Australany, Kanaďany, Řeky a Malťany. Singapur a Japonsko se drží v čele žebříčku nejsilnějších pasů, který na základě údajů Mezinárodní asociace leteckých dopravců sestavují konzultanti z Henley& Partners, už třetí rok v řadě.
Češi mají sedmý nejsilnější pas, bez víza mohou do 185 zemí
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.