Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Lukáš Kovanda: Češi za Mezinárodní den žen utratí zhruba 680 milionů

Mezinárodní den žen
iStock
Lukáš Kovanda

Mezinárodní den žen, který každoročně připadá na 8. března, si v Česku připomíná více než čtvrtina dospělé populace. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK. Pouze zhruba šest procent populace preferuje před oslavou Mezinárodního dne žen připomínku květnového Dne matek. Výdaje Čechů spjaté s Mezinárodním dnem žen letos dosáhnou zhruba 680 milionů korun, jak vyplývá z šetření jejich výdajů v uplynulých letech, z vývoje inflace a spotřebitelských návyků.

Reklama

Češi u příležitosti MDŽ nejčastěji utrácí za květiny. Roste přitom obliba dokonce i socialismem zprofanovaných karafiátů, a to rovněž mezi mladou generací. Dále maloobchodní prodejci registrují vyšší výdaje za bonboniéry, cukrovinky a další pamlsky, do jisté míry i za alkohol.

Tržby související s MDŽ, jež vykáží prodejci nebo také třeba provozovatelé restaurací, navyšuje v posledních letech hlavně inflace. Nedá se předpokládat, že by Češi letos pořizovali u příležitosti MDŽ množstevně výrazně více zboží a služeb než v předpandemických letech 2018 nebo 2019. V uplynulých letech museli kvůli například drahým energiím naopak mnohdy omezovat zbytné výdaje, což jsou právě ty související s MDŽ.

Friedrich Merz

Lukáš Kovanda: Světový trh s dluhem se otřásá, kvůli šoku ze zadlužování Německa

Včerejší masivní výprodej německých dluhopisů otřásá s trhy dnes již celosvětově. Například náklady půjčování japonské vlády narostly nejvýše za posledních více než deset let. Výnos desetiletého japonského dluhopisu dnes poskočil až na 1,5 procenta, nejvýše od června 2009. Náklady půjčování narůstají také vládám v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v USA.

Přečíst článek

Navýšené tržby v souvislosti s MDŽ registrují jak restaurace, tak také obchody s potravinami nebo květinami.

Reklama

Z hlediska celkových výdajů MDŽ v ČR zaostává za Vánocemi, Silvestrem, Velikonocemi i Dušičkami. Při těchto příležitostech totiž výdaje Čechů přesahují miliardu korun, v případě Vánoc dosahují desítek miliard. Útraty u příležitosti MDŽ se mohou spíše poměřovat s celkovými výdaji spjatými s Valentýnem, který však slaví spíše mladší generace.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme