AKTUALIZOVÁNO: Maloobchodní tržby klesly v lednu o téměř osm procent. Devátý měsíc za sebou
Maloobchodní tržby klesly v lednu o 7,7 procenta. Pokles nastal devátý měsíc za sebou, uvedl Český statistický úřad. Pokles ale zpomalil z prosincových revidovaných 8,1 procenta.
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v lednu meziročně poklesly o 7,7 procenta. Meziroční pokles pokračoval už devátý měsíc v řadě. Nižší tržby zaznamenal prodej potravin a nepotravinářského zboží. Naopak prodej pohonných hmot v lednu vykázal druhý měsíc v řadě meziroční růst,“ říká vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 9,5 procenta a za potraviny o osm procent, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 1,7 procenta.
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire se dohodl s předními řetězci supermarketů na mechanismu, který má spotřebitelům pomoci vypořádat se s růstem cen potravin. Řetězce souhlasily, že budou po dobu tří měsíců nabízet „nejnižší možné ceny" u souboru vybraného zboží. Samy však mohou rozhodnout o tom, které zboží do tohoto souboru zařadí. Informovala o tom dnes agentura Reuters.Stovky potravinového zboží za méně než dvě eura. Francouzská vláda se dohodla s řetězci na snížení cen
Money
„S tím, jak vysoká inflace cupuje kupní sílu českých domácností, padají dál i prodeje maloobchodu. Meziměsíční drobné plus ovlivněné povánočním čekáním na slevy nemohlo vykompenzovat silný trend útlumu, který zde přetrvává už více než rok,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
„V obchodech sice necháváme více peněz než loni, avšak odnášíme si stále méně zboží. A netýká se to pouze zbytného zboží, ale vlastně lidé omezují nákupy téměř všeho včetně potravin,“ podotkl. .
E-shopům klesly tržby o více než desetinu
„Vyšší zájem než loni měli spotřebitelé o oděvy a obuv a kosmetické a toaletní výrobky, v ostatních typech prodejen se tržby snížily. Internetové obchody zaznamenaly třináctý měsíc v řadě pokles prodeje,“ podotkla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
Ceny vajec byly v lednu v Evropské unii meziročně vyšší o 30 procent, uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Nejvyšší nárůst ze zemí unijního bloku zaznamenala Česká republika, kde vejce zdražila o 85 procent.Vejce jako symbol drahoty. Cena rostla v celé EU, ale v Česku nejvíc
Money
Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost klesly o 14,8 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o deset procent, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,6 procenta.
Naopak rostly tržby v prodejnách s oděvy a obuví o 5,8 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1,8 procenta. Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 8,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o osm procent. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 11,9 procenta.
Vliv inflace potrvá
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel zvýšily v lednu reálně o 0,3 procenta, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 2,5 procenta a za potraviny o 1,7 procenta, naopak za nepotravinářské zboží klesly o 1,1 procenta.
I v příštích měsících budou výsledky maloobchodu podle Dufka spojeny s vývojem inflace. „Dokud se konečně neobrátí trend a reálná finanční situace domácností se nezlepší, nelze očekávat, že by tržby v maloobchodu mohly růst. Inflace zatím zůstává brzdou životní úrovně obyvatel i celé ekonomiky,“ míní Dufek.
V Česku příštích měsíců může zkrachovat až 10 tisíc internetových obchodů, míní experti. Každý pátý e-shop bojuje o přežití. V zoufalství „posledního tažení“ pravděpodobně nabídnou až absurdně vysoké slevy. Zákazníkům se vyplatí s nákupy počkat.Lukáš Kovanda: Zoufalé e-shopy roztočí kolo obřích slev. Pro každý pátý obchod to bude poslední jízda
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.