Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Mileniály i generaci Z trápí vysoké životní náklady. Češi se oproti světu ale méně strachují o stav planety

Mileniály i generaci Z trápí vysoké životní náklady. Češi se míň zajímají o stav planety
iStock
Denisa Holajová
dna

Pracovní strasti a slasti celkem 23 tisíc mileniálů a lidí generace Z ve 44 zemích zkoumá pravidelný průzkum poradenské společnosti Deloitte. Největším problémem jsou aktuálně vysoké náklady na životbytí, kvůli nimž se jim těžko plánuje budoucnost. Čechům narozdíl od většiny jejich vrstevníků v zahraničí nedělá tolik těžkou hlavu nezaměstnanost a méně je také trápí znečištění planety.

Největším aktuálním problémem, kterému v České republice čelí jak generace Z narozená na počátku tisíciletí, tak o něco starší mileniálové, jsou náklady na bydlení. Ty považuje za problém 45 procent mileniálů a 35 procent příslušníků generace Z.

Téměř polovina mileniálů i generace Z si myslí, že pokud se v následujících 12 měsících nezlepší stav ekonomiky, bude skoro nemožné si najít novou práci, požádat o zvýšení platu či o povýšení, založit rodinu nebo si pořídit dům. Aktuálně žije v Česku 37 procent zástupců generace Z a 34 procent mileniálů od výplaty k výplatě. To je ale výrazně méně než ve světě, kde tento problém sužuje něco málo přes polovinu lidí v obou skupinách.

Generace Z: Chceme se bavit a mít moc více než předchůdci

Generace Z je jiná než předchůdci. Chce se ještě více bavit a zároveň mít ještě více moci

Generace Z, tedy lidé narození v letech 1997 až 2012, touží po zábavě více než jejich předchůdci, ale cení si také úspěchů a chtějí mít moc. Uvedl to list The Guardian s odkazem na globální průzkum mezi 36 tisíci lidmi ze 30 zemí, podle nějž je představa o generačních rozdílech částečně překonaná.

Přečíst článek

Mileniálové začínají myslet na zdraví

Navzdory silné touze po lepší rovnováze mezi pracovním a soukromým životem si mnoho příslušníků generace Z (46 %) a mileniálů (37 %) bylo nuceno najít vedle hlavního zaměstnání další práci na částečný nebo plný úvazek, aby pokryli všechny své výdaje. V Česku přiznalo „vedlejšák“ 43 procent lidí z generace Z a 30 procent mileniálů.

Kromě ekonomické nejistoty trápí generaci Z politická nestabilita (28 %), u mileniálů je to zase zejména nedostatek financí (30 %). Vzhledem k postupnému stárnutí generace mileniálů, vnímá skoro pětina z nich i význam prevence zdravotní péče. Pro generaci Z je podstatnější hrozbou než nemoci ohrožení terorismem (18 %). Globální respondenti do svých odpovědí zahrnuli často také nezaměstnanost, ta ale české respondenty téměř netrápí.

Lidí bez práce opět ubylo. Díky sezonním pracím, které jsou v plném proudu

AKTUALIZOVÁNO: Lidí bez práce opět ubylo. Díky sezonním pracím, které jsou v plném proudu

Nezaměstnanost v Česku dál klesla, v květnu se snížila o desetinu procentního bodu na 3,5 procenta. Na konci minulého měsíce bylo bez práce téměř 254 tisíc lidí, o 7790 méně než v dubnu. Počet volných pracovních míst se naopak zvýšil o zhruba 1200 na 285 700. Pracovní trh ovlivňují s příchodem letního počasí sezonní práce. Vyplývá to z informací, které zveřejnil Úřad práce ČR.

Přečíst článek

Životní prostředí ovlivňuje kariéru

Snaha o udržitelnost ovlivňuje rozhodnutí o životním stylu, ale také ohledně kariéry. Šest z 10 příslušníků generace Z a mileniálů globálně uvedlo, že v uplynulém měsíci pociťovali úzkost ze stavu životního prostředí. A tak se právě to pro ně se stává jedním z významných faktorů při výběru zaměstnavatele. Více než polovina respondentů před nástupem do nové práce zkoumá dopad značky na životní prostředí. Jeden ze šesti respondentů už dokonce změnil zaměstnání nebo odvětví kvůli obavám o klima a přibližně čtvrtina respondentů řekla, že to plánuje v budoucnu.

Češi jsou v tomto směru zdrženlivější. Obavy o stav planety sdílí jen zhruba čtyři z deseti mileniálů a mladých z generace Z. To se ovšem týká i jejich zaměstnavatelů. Zatímco globálně uvedlo přes polovinu účastníků průzkumu, že jejich zaměstnavatel se už připravuje na takzvanou low-carbon ekonomiku, v Česku snižování uhlíkové stopy podle respondentů řeší jen třetina zaměstnavatelů. Češi například i v rámci Evropské unie mají pověst jednoho z nejméně „zelených“ národů.

JPMorgan Chase

JPMorgan chce smáznout svoji uhlíkovou stopu. Vynaloží na to 200 milionů dolarů

Největší americká banka JPMorgan Chase má nový cíl. Do roku 2030 dostat z atmosféry 800 tisíc tun oxidu uhličitého. Na technologie a partnerství s firmami, které se na odstraňování uhlíku specializují, vynaloží 200 milionů dolarů, tedy 4,4 miliardy korun.

Přečíst článek

Autorka Nela Keroušová u kytic a věnců volí cestu udržitelnosti.

Udržitelnost dohnala i floristiku. Prosazuje se v pohřebních i svatebních kyticích

Ohleduplnost k životnímu prostředí a orientace na trvalou udržitelnost již zasáhla i do květinových farem. Pěstitelé a floristé, kteří se zabývají aranžováním řezaných květin, se loučí s používáním plastů, umělých hnojiv a leteckému dovozu chemicky ošetřených chlazených exotických květin. Chtějí tak zmenšit svou uhlíkovou stopu a využívat květiny typické pro Českou republiku. Například růže, pivoňky, gerbery a luční kvítí.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Peníze, ilustrační foto

Jak se Češi změnili od revoluce? Zbohatli, ale také výrazně zpohodlněli, tvrdí ekonom

Přečíst článek
Doporučujeme