Na životko je čas. Generace Z víc řeší pojištění domácích mazlíčků či elektroniky

Nejstarším z nich je letos 29 let a k pojištění přistupují jinak než jejich rodiče či prarodiče. To ale neznamená, že by generace Z byla méně zodpovědná než ty předchozí, jak dokazuje nejnovější průzkum společnosti Deloitte. Klasická pojištění (života, zdraví, bydlení aj.) zoomeři, jak se lidem narozeným po roce 1996 také přezdívá, vnímají v životě jako klíčové, ale zatím jsou bez závazků, takže ve svém věku si často pořizují primárně cestovní pojištění nebo „niche“ pojištění – například domácích mazlíčků či elektroniky.
Gen Z přináší do světa pojišťovnictví nové nároky a očekávání. Jde internetovou generaci, která vyrostla s chytrými telefony, sociálními sítěmi a influencery. Mladí lidé mají odlišné spotřební návyky než jejich předchůdci, očekávají nonstop služby šité jim na míru i ekologicky odpovědný přístup pojišťoven. Nově zveřejněný průzkum poradensko-technologické společnosti Deloitte přibližuje, jak mladí Češi a Češky přemýšlejí nad nákupem pojištění a jak by na jejich potřeby pojišťovny měly reagovat.
Stejně jako předchozí generace i čeští Gen Z projevují zájem o základní pojištění (života, zdraví, auta nebo bydlení), protože si uvědomují, jak jsou důležitá (30 %), ale zatím je moc neuzavírají. Preferují dílčí a menší, tzv. „niche“ pojištění, kterými si mohou pojistit to, na čem jim hodně záleží. Kromě cestování například domácí mazlíčky (18 %), elektroniku (16 %) nebo digitální zboží (18 %). Spektrum pojištění, o které má tato generace zájem, je tak vyšší než u předchozích ročníků.
Podle statistik tuzemských pojišťoven jsou čeští rodiče v pojištění dětí zodpovědní, ne vždy ale pojistky aktualizují podle změn v rodině. Revize pojistky je však nutná vždy při změně životního stylu a sportovních aktivit dítěte. A nejde jen o úrazy. Přečtěte si, na co byste neměli v dětské pojistce zapomenout a proč se nespoléhat jen na to, zda je pojištěná škola či kroužky.
Ohlídejte si, zda máte dobré pojištění dětí. Na fatální úrazy často nestačí
Money
Pojištění pro mladší generace přestává být jen otázkou ceny a rozsahu pojištění. Očekávají jednoduchost, rychlost a produkty odpovídající jejich hodnotám a každodenním potřebám. A v celém procesu uzavírání smlouvy jsou pro ně zcela zásadní digitální technologie.
Cena už není vše
„Podobně jako u mileniálů a generace X rozhodují při uzavírání pojištění především cena a rozsah pojistného krytí, byť právě na cenu jsou Gen Z méně náchylní než předchozí generace. Na významu ale nabývají i další faktory, například rychlost a pohodlí nákupu,“ způsobů při zřizování pojištění. Pokles není tak vysoký, jak jsme si mysleli,“ říká Karel Veselý, partner v oddělení poradenských služeb Deloitte zodpovědný za sektor pojišťovnictví.
Zatímco zmíněné faktory jako rychlost nebo pohodlí nákupu jsou důležité pro 8 procent dotazovaných z generace X, u Gen Z to je zásadní pro 14 procent. Podobný rozdíl panuje u závazků pojišťovny k udržitelnosti. Na ten při zřizování pojištění hledí 6 procent z řad generace X, oproti 13 procentům generace Z.
Svobodomyslná generace odchovaná Instagramem, která má hluboko do kapsy, i tak si - na rozdíl od svých rodičů - umí plnit své cestovatelské touhy. Jak? No přeci na dluh. Dříve narození, kteří žijí v duchu hesla: když na to nemáš, tak si nevyskakuj, to jen těžko chápou.
Gen Z je generací světoběžníků. Jak za to platí? Jejich rodiče z toho jímá hrůza
Enjoy
Zelené pojistky
Tyto trendy tak reflektují témata a životní styl, který je podle dlouhodobých průzkumů pro mladou generaci důležitý. „Gen Z definuje, že se zajímají o zdraví a témata jako longevity a zdravý životní styl, což může mít přesah i do zájmu o ekologickou stopu společností. Pokud finanční instituce dokážou tento faktor v rámci interakce pozitivně komunikovat, mohou u mladých klientů vzbudit větší zájem,“ říká k tématu Michal Korejs, ředitel produktu a underwritingu z NN Životní pojišťovny.
„Potřeby této generace zkrátka vyplývají z jejich specifických problémů. Už dnes je pro ně důležité, že mohou vše vyřídit digitálně, například přes videohovor, a není nutné chodit na pobočku. O volbě produktu bude rozhodovat transparentnost, autentičnost nabídky a poradenství, životní situace nebo zážitek,“ domnívá se Katarína Bobotová, členka představenstva Generali Česká pojišťovna.
Gen Z plánuje a dělá uvědomělá rozhodnutí
Jelikož mladí nemají tolik zkušeností s pojišťovnami, výrazně více se také zaměřují na porovnávání nabídek. Pro uzavření pojištění využívají v průměru významně více kanálů (např. internet, pobočky a poradce pojišťovny, telefonní služby, mobilní aplikace atd.) než generace předchozí. V tomto případě Češi a Češky z generace Z výrazně převyšují evropský průměr. Při uzavírání životního pojištění například tuzemští mladí využívají v průměru 1,8 kanálu, zatímco evropští 1,5. Při pojištění vozidel je to 1,8 kanálu u mladých Čechů a Češek a 1,4 u stejné generace v Evropě.
Zájem o investice v posledních letech roste, oblibě se těší i dlouhodobý investiční produkt. „Díky němu se investory stávají i lidé, kteří se o investování dosud nezajímali,“ říká Richard Beneš, obchodní ředitel OVB, a dodává: „Dlouhodobé penzijní produkty je ale potřeba individuálně vysvětlovat a nastavit na míru klientovi, což je právě práce nás zprostředkovatelů.“
Mileniálové a generace Z jsou už finančně gramotnější, také víc tolerují riziko investic
Money
„Když se o něčem rozhodovala naše generace, šlo o to, aby to bylo výhodné. Abychom dostali lepší podmínky než ostatní. To se ale u generace Z mění. Pro ně je důležitá užitečnost a zážitek. K tomu mohou dopomoci právě sociální sítě a influenceři, kteří se podílejí na vytváření vnímání značky a zvyšují klientský zážitek,“ říká k tématu Jiří Střelický, předseda představenstva ČSOB pojišťovny.
Mladí Češi však rádi zapojují i fyzické kanály jako pobočku pojišťovny, poradce pojišťovny nebo nezávislého zprostředkovatele, zejména při nákupu komplexnějších pojištění jako životní pojištění nebo pojištění nemovitosti.
„Hlavní rozdíl vidím v tom, že Gen Z mají jiná očekávání. Chtějí mít vše rychle srovnané, přehledné, otevřené a potřebují se s někým poradit. Mají tendenci se více vyptávat než jen produkt koupit,“ popisuje generační rozdíly Petr Hrbáček, člen představenstva Allianz pojišťovny.
Jak si získat přízeň mladých
Podle průzkumu Deloitte se dá předpokládat, že s ohledem na jejich silný pocit zodpovědnosti bude této generace zájem o pojištění růst.
A pokud chtějí pojišťovny a makléři přitáhnout mladou generaci, musejí reflektovat její potřeby. Co tedy Generace Z chce?
Budoucí zákazníky mohou získat tak, že jim pomohou zajistit „niche“ potřeby a následně navážou nabídkou na další spolupráci. Pojišťovny také mohou místo zprostředkovatelů zaměřit vývoj produktů přímo na klienty, získat přízeň mladých skrze Gen Z ambasadory nebo přes sekundární cílovou skupinu – jejich rodiče.
„Důležité bude generaci Z porozumět a umět vést dialog. Musíme dbát na to, že Gen Z jsou mnohem sebevědomější, s ohledem na to, jaké nám kladou otázky. Jde o generaci, která má nároky, a skutečně sleduje, co se jí nabízí, a nemá strach si o nic říci,“ říká Eva Poláchová, členka představenstev pojišťoven Kooperativa a Česká podnikatelská pojišťovna.
Podle Karla Veselého z Deloitte bude potřeba „zatraktivnit” pojišťovnictví pro mladé výzvou do dalších let. Jaké však přesně služby i jejich rozsah budou požadovat, se podle něj však zcela projeví až ve chvíli, kdy budou vstupovat do věku, se kterým se pojí zásadní životní rozhodnutí – pořízení vlastního bydlení nebo zakládání rodiny.
„Pojišťovny jsou dlouhodobě v situaci, kdy přímá interakce s klientem probíhá často jen na začátku při nákupu produktu a znovu až při pojistné události. To představuje omezený prostor pro klientský zážitek. Jak v takové situaci zaujmout klienta je jednou z největších výzev do budoucna, a to pro celý obor,” dodává expert Deloitte.
Výzkum o postoji českých a evropských Gen Z k nákupu pojištění proběhl v roce 2024 a uskutečnil se v 9 evropských zemích (Česko, Nizozemsko, Španělsko, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Maďarsko a Rumunsko) a zúčastnili se ho lidé se stálým zaměstnáním. V každé zemi se do CAWI výzkumu zapojilo přes tisíc respondentů a respondentek.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.