Nejen máslo. Čechům zdražilo také lahvové pivo

Za máslo si lidé v říjnových slevách meziročně připlatili 43 procent. Kilogram stál průměrně 207,60 koruny, což v přepočtu na běžnou kostku o 250 gramech činilo zhruba 52 korun. Vyplývá to z analýzy akčních letáků sedmi největších obchodních řetězců v ČR od společnosti Česká distribuční. Cena se podle ní výrazněji zvedla také za balení deseti vajec, a to ve srovnání s loňskem o 14 procent na v průměru 30,23 koruny.
Oproti začátku třetího čtvrtletí máslo v říjnu podražilo o 37 procent a vejce o sedm procent, uvádí analýza. „Jinak máme ale pro spotřebitele veskrze pozitivní zprávy. Při nákupu většiny sledovaných položek oproti loňsku ušetří. Především za cukr, konzumní brambory, jablka, sýr eidam nebo bílé pečivo,“ uvedl manažer marketingu a komunikace ve společnosti Česká distribuční Jaroslav Staněk. Průměrná sleva na základní potraviny podle něj v obchodech činí 27 procent.
Cukr zlevnil, pivo podražilo
Za kilogram krystalového cukru lidé v říjnových slevách zaplatili 15,90 koruny, což bylo meziročně o 31 procent méně. O 22 procent na 11,60 koruny klesla cena za kilogram konzumních brambor, 13 procent oproti loňsku pak zákazníci ušetřili na kilogramu konzumních jablek, podle analýzy vyšel na v průměru 20,62 koruny. O 12 procent levněji lidé pořídili bílé pečivo, o pět procent méně stál eidam. Pokles shodně o dvě procenta analýza zjistila u pšeničné hladké mouky a bílého netučného jogurtu, o procento u kmínového chleba.
Naopak kromě másla a vajec si lidé ve slevách meziročně připlatili ještě za světlé lahvové pivo, podle České distribuční o devět procent. O osm procent zdražilo mléko a o tři procenta vepřová pečeně.
Na zdražování másla se podepisuje několik faktorů, zejména nedostatek tuku, zvýšená poptávka po jiných mléčných výrobcích a dlouhodobé šlechtění krav zaměřené na dojivost oproti tučnosti, řekl dnes ČTK předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček. Naopak vejce v Česku zdražují kvůli celoevropskému nedostatku nosnic, přestavbám klecových chovů a výskytu ptačí chřipky, uvedla Českomoravská drůbežářská unie.
Společnost Česká distribuční patří pod skupinu Vltava Labe Media. Do poštovních schránek doručuje zásilky, reklamní tiskoviny nebo drobné reklamní předměty. Uvádí o sobě, že ročně rozveze asi 1,6 miliardy letáků, čímž týdně osloví zhruba 4,1 milionu domácností.
Už přibližně pětadvacet společností ve světě se snaží dosáhnout stavu, kdy budou vyrábět potraviny ze vzduchu, ovšem „propasírovaného“ přes bakterie.
Karbanátek ze vzduchu. Investory zaujali výrobci jídla z mikrobů
Enjoy
Vizionářský miliardář a fantasta Elon Musk čeká, že za třicet let bude na Marsu žít milion lidí. Vědci jeho prognózu neberou vážně, ale stejně zkoumají, jak by si tam lidé mohli vypěstovat jídlo, aby nebyli závislí na dodávkách ze Země.
Jídelníček z Marsu. Pěstování plodin na rudé planetě má pomoci i pustinám na Zemi
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.