Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný
Vysoká inflace drtí japonskou gastronomii. Sushi podniky tam krachují rychleji než za covidu.
Sushi, nejznámější pochutina japonské kuchyně, a restaurace, které ho připravují, v Japonsku skomírají. Jen v lednu jich muselo zavřít hned pět, všímá si negativního trendu server agentury Bloomberg.
Podobně na japonské sushi podniky dolehla protipandemická opatření v roce 2020. „Jen v lednu zkrachovalo pět podniků, nejvíce od srpna 2020,“ upozorňuje analytická agentura Tokyo Shoko Research.
Ekonomické obtíže, které přerůstají v neřešitelný problém a krach sushi barů, mají příčinu v neustále rostoucích nákladech. Japoncům rekordně zdražují potraviny. Konkrétně cena ryb, které jsou základem pro sushi, vzrostla oproti loňsku o 15 procent. V kombinaci s nedostatkem zaměstnanců a jejich rostoucími mzdovými požadavky, se vytvořil smrtící koktej, jehož poslední hořkou kapkou byly končící pandemické dotace.
Míra inflace v Japonsku se v lednu vyšplhala na maximum za 41 let, podniky totiž přesouvaly zvýšené náklady na domácnosti. Spotřebitelské ceny bez zahrnutí čerstvých potravin se tak meziročně zvýšily o 4,2 procenta po prosincovém nárůstu o 4,0 procenta. Ceny tak rostly nejrychleji od září 1981, kdy ropná krize na Blízkém východě vedla k prudkému zdražení paliv.
Nejvíc ale rekordní inflace zasahuje právě gastronomii. Nekrachují je sushi podniky, stejně rychle padají i japonské polévkárny Ramen.
Stejné problémy stíhají české výčepy, řada z nich, zejména těch na venkově, musí skončit. Češi přicházejí o čepované pivo, Japonci o sushi.
Všechny pulty jsou obsazené. Není divu - v Masně Kozí vaří dobře a za skvělou cenu. Hlavní jídlo stojí kolem 160 korun.Bufet v Kozí ulici: Na dršťkovku za 48 korun tam chodí cizinci i manažeři
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.