Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Čechům zavírají pivnice, Japoncům zase milované sushi bary. Efekt zdražování je nemilosrdný

Sushi
iStock
Petra Nehasilová
pej

Vysoká inflace drtí japonskou gastronomii. Sushi podniky tam krachují rychleji než za covidu.

Reklama

Sushi, nejznámější pochutina japonské kuchyně, a restaurace, které ho připravují, v Japonsku skomírají. Jen v lednu jich muselo zavřít hned pět, všímá si negativního trendu server agentury Bloomberg.

Podobně na japonské sushi podniky dolehla protipandemická opatření v roce 2020. „Jen v lednu zkrachovalo pět podniků, nejvíce od srpna 2020,“ upozorňuje analytická agentura Tokyo Shoko Research.

Ekonomické obtíže, které přerůstají v neřešitelný problém a krach sushi barů, mají příčinu v neustále rostoucích nákladech. Japoncům rekordně zdražují potraviny. Konkrétně cena ryb, které jsou základem pro sushi, vzrostla oproti loňsku o 15 procent. V kombinaci s nedostatkem zaměstnanců a jejich rostoucími mzdovými požadavky, se vytvořil smrtící koktej, jehož poslední hořkou kapkou byly končící pandemické dotace.

Reklama

Míra inflace v Japonsku se v lednu vyšplhala na maximum za 41 let, podniky totiž přesouvaly zvýšené náklady na domácnosti. Spotřebitelské ceny bez zahrnutí čerstvých potravin se tak meziročně zvýšily o 4,2 procenta po prosincovém nárůstu o 4,0 procenta. Ceny tak rostly nejrychleji od září 1981, kdy ropná krize na Blízkém východě vedla k prudkému zdražení paliv.

Nejvíc ale rekordní inflace zasahuje právě gastronomii. Nekrachují je sushi podniky, stejně rychle padají i japonské polévkárny Ramen.

Stejné problémy stíhají české výčepy, řada z nich, zejména těch na venkově, musí skončit. Češi přicházejí o čepované pivo, Japonci o sushi. 

Polévka za 48 korun, hlavní jídlo za 160. Kde? V Kozí ulici.

Bufet v Kozí ulici: Na dršťkovku za 48 korun tam chodí cizinci i manažeři

Všechny pulty jsou obsazené. Není divu - v Masně Kozí vaří dobře a za skvělou cenu. Hlavní jídlo stojí kolem 160 korun.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Sushi na pásech v restauracích, nazývaných kaitenzushi.

Soumrak japonské hi-tech tradice? Kvůli „sushi terorismu“ mizí z restaurací pohyblivé pásy s jídlem, vrací se číšníci

Přečíst článek
Saké: vynikající a gastronomicky unikátní nápoj

Pavel Maurer: Saké je vynikající a gastronomicky unikátní nápoj, který má svá pravidla

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme