Novodobá studená válka. Automobilky se předhánějí v investicích do aut na baterky
Dekarbonizace. Výzva poslední minimálně dekády je s postupujícími roky stále naléhavější. Světové automobilky se, ač možná nerady, loučí se spalovacími motory. Závod s auty na baterie už ale odstartoval. Výrobci do nich investují násobky toho, co před třemi lety. Do konce desetiletí to podle agentury Reuters bude půl bilionu dolarů. Elektroauta zaplaví trh, bude je chtít někdo koupit?
Jedenáct bilionů korun, to je částka, kterou chtějí výrobci automobilů po celém světě do roku 2030 investovat do výroby elektromobilů a baterií. K částce přes půl bilionu dolarů došla agentura Reuters ve své analýze. Před necelými třemi lety podobná analýza ukázala, že automobilky chtějí utratit za elektromobily a související technologie „jen” 300 miliard dolarů.
Investiční závazky automobilek bobtnají pod tlakem rozhodnutí měst i států snížit emise oxidu uhličitého na nulu. Hon za uhlíkovou neutralitou se s postupem času vyhrocuje, výrobci aut to pociťují na stále se zpřísňujících emisních normách. Spalovacím motorům jednoduše odzvonilo a investice do vývoje a výroby aut na baterky jsou nezbytností.
Americký výrobce elektromobilů Rivian se hlásí o slovo. Dnes se s jeho akciemi začne obchodovat na burze Nasdaq. Konkurent Tesly upsal cenné papíry za téměř 12 miliard dolarů a zařadil se tak mezi desítku nejhodnotnějších IPO v USA.Rivian se vřítil na burzu. Rodí se druhá Tesla v segmentu užitkových vozů
Zprávy z firem
Odborníci z odvětví se však obávají, že spotřebitelská poptávka po elektromobilech by mohla být daleko nižší než náročné cíle, pokud nepřijdou výrazné dodatečné pobídky a nezvýší se výdaje za dobíjecí infrastrukturu.
Hra se záporným součtem
Analytik firmy AutoForecast Brian Maxim přirovnává rostoucí investiční závazky do elektrifikace aut ke studené válce. „Jakmile několik výrobců oznámilo program elektromobilů, všichni ostatní oznámili své vlastní, jinak by se na ně pohlíželo tak, že zůstávají pozadu,” uvedl. Mnoho výrobců ale kvůli tomu plánuje značné objemy výroby v kategorii aut, kde zatím není jasné, jak ji přijmou zákazníci, a která bude mít roky minimální nebo nulový zisk, dodal.
Reuters sestavil údaje na základě informací o investicích z prohlášení firem, prezentací pro investory a z dokumentů pro regulátory. Jiný průzkum poradenské společnosti AlixPartners z letošního června ukázal, že investice automobilového průmyslu od elektromobilů do roku 2025 dosáhnou 330 miliard dolarů. Loni podle AlixPartners všechny automobilky dohromady vynaložily na kapitálové výdaje a na výzkum a vývoj 225 miliard dolarů.
Neobvyklou byznysovou strategii se rozhodl použít nejbohatší muž planety Elon Musk při rozhodování o tom, jak naloží se svými akciemi automobilky Tesla. Zeptal se na svých followerů na Twitteru. Téměř tři pětiny ze tří a půl milionů účastníků ankety mu doporučilo akcie prodat. Anketu miliardář a vizionář vyhlásil v reakci na kritiku, že neplatí svůj spravedlivý podíl na daních, uvedla agentura Reuters. Musk se poddá radám z Twitteru. Prodá deset procent akcií Tesly za 21 miliard dolarů
Leaders
Automobilka Tesla je zřejmě jedinou společností, která prodá prakticky všechna auta, která je schopna vyrobit. Připravuje také výstavbu nových velkých závodů za několik miliard USD poblíž Berlína a Austinu, které výrazně zvýší její roční výrobní kapacitu.
Spalovacím motorům odzvonilo
Mezitím se zvyšuje regulační a politický tlak na světové výrobce aut, aby v příštích deseti až 15 letech začali postupně ukončovat výrobu aut se spalovacím motorem, včetně hybridů na benzin a elektřinu, a zvýšili výrobu plně elektrických modelů.
Řada zemí, od Singapuru po Švédsko, už také uvedla, že do roku 2030 zakáže prodej nových aut se spalovacím motorem. Americký prezident Joe Biden chce, aby se do roku 2030 elektromobily na celkovém prodeji aut podílely 40 až 50 procenty.
V Glasgow začala další konference o klimatu. V Británii se patrně západní státy opět budou mrskat za domnělou škodu na klimatu. Média budou čekat „větší závazky“. Státům z Asie, Afriky nebo Jižní Ameriky to bude dál jedno. Čína již zveřejnila, že bude do vzduchu oxid uhličitý vypouštět dál v nezmenšené míře. Tolik stručný úvod.Dalibor Martínek: Můj klimatický coming-out. Nevěřím, a CO2 je fajn
Názory
Německá automobilová skupina Volkswagen, která se stále finančně vzpamatovává ze skandálu kolem podvádění s emisemi aut s naftovým motorem z roku 2015, se zavázala do roku 2030 investovat do elektromobilů a baterií více než 110 miliard dolarů. To je více než 20 procent z plánovaných investic celého odvětví.
Volkswagen a další německé automobilky Daimler a BMW plánují do roku 2030 dohromady vynaložit 185 miliard dolarů. Američtí výrobci aut General Motors a Ford očekávají, že do roku 2025 vynaloží téměř 60 miliard dolarů.
Čínské automobilky v čele se SAIC Motor, která je partnerem Volkswagenu a GM, oznámily na příštích deset let investice za více než 100 miliard dolarů. Japonské automobilky v tomto ohledu zaostávají - Honda, Toyota a Nissan se zatím zavázaly k investicím za méně než 40 miliard dolarů.
Investice nezahrnují desítky miliard dolarů, které plánují vydat na dodatečné výrobní kapacity největší světové společnosti vyrábějící baterie pro elektromobily. Mnohé z nich na investicích spolupracují s partnery z řad automobilek.
Uprostřed léta zahajují země západního eurasijského výběžku zelenou revoluci. Z celoplanetárního hlediska je sice EU příliš malá na to, aby sama globální klima ovlivnila, ale to nevadí. Jde prostě o revoluci. Tedy o víru a ideologii. Propočty a racionalita jdou prozatím stranou. Lukáš Kovanda: Bez dopadových studií je klimatický balíček EU jen aktem víry
Názory
Jednou z nejdiskutovanějších otázek současnosti je, jakými auty budeme jezdit v budoucnosti. Na rozdíl od jiných věcí se to totiž týká úplně všech. „Auta budou hybridní, vodíková i plně elektrická, ale změní se jejich užívání. Doprava bude více kombinovaná,“ myslí si Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.Sázíme na hybridy a vodík, říká Martin Peleška z Toyoty
Zprávy z firem
Technici usilovně hledají řešení, jak pohánět nákladní automobily něčím jiným než spalovacím motorem. Zajímavou inspiraci pro ně představují elektrické lokomotivy nebo třeba trolejbusy. Zvítězí elektrifikovaná dálnice nad naftou?
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.