Pivní byznys kvete, díky Asii. Nejprodávanější pivo je z Číny
Přes koronavirovou pandemii jsou výhledy pivovarnických společností podle expertů velmi dobré. Trendem je posilování a koncentrace hlavních světových hráčů, výroba nejrůznějších speciálů a takzvaných lehkých piv pro mladší generace.
Pro Čechy je pivo národním nápojem, typické jsou výborné ležáky (v čele s legendárním Pilsner Urquell), ale pokud jde o objem produkce, tak nemůžeme konkurovat globálním pivovarnickým skupinám. Ty ovšem dnes vlastnicky ovládají i většinu výroby v České republice.
Pro našince bude pak asi překvapením, že nejprodávanější značkou světa je čínské pivo Snow, jež se přitom prodává většinou jen na miliardovém čínském trhu. Dostupné informace hovoří o tom, že 5,5 procenta všeho piva prodaného loni na světě neslo značku Snow. To se vyrábí především v severočínském městě Šen-jang.
Prodej piva jakožto alkoholického nápoje s sebou nese řadu omezení. A řeč není jen o spodní věkové hranici jeho konzumentů, ale do jeho prodeje promlouvají také náboženské důvody. A tak v některých například muslimských státech se alkohol vůbec nesmí prodávat, v jiných jen s určitými podmínkami a také v druhé nejlidnatější zemi světa a na obrovském trhu jako je Indie není místním hinduistům pití alkoholu doporučeno. To je pro Čechy, kteří vládnou světovém pivnímu žebříčku co do konzumace na hlavu, pekelná představa.
TOP 5 světových výrobců
Suverénně největší pivní společnost na světě je AB InBev, která měla loni tržby 52,33 miliardy dolarů. Ta vznikla sloučením belgického pivního kolosu InBev a americké společnosti Anheuser-Busch. Američané také převzali podnikání britského SABMiller, jež jistou dobu vlastnil i Plzeňský Prazdroj. AB InBev má po světě na 400 pivních značek, z nichž jsou nejznámější Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck´s, Hoegaarden a Leffe.
Loňský lockdown připravil Pivovary Staropramen o stamilionové provozní zisky. I tak ale rok uzavřely s čistým ziskem ve výši 807 milionů korun. Pomohly dividendy z dceřiných společností.Pivovary Staropramen připravil lockdown o stamiliony. Exportu se dařilo
Zprávy z firem
Druhou největší světovou pivní firmou je většinově nizozemský Heineken N.V. Patří mu kolem 250 značek a v nedávné minulosti nakupoval především po Evropě. Jeho nejznámějšími značkami jsou Heineken, Amstel, Tecate, Desperados, Fosters, Sagres, Skopsko, Żywiec, Zagorka, slovenský Zlatý Bažant, italské Moretti, z českých značek jsou to Krušovice, Starobrno, Březňák, Louny, Zlatopramen či Hostan.
První trojku doplňuje japonská Asahi Breweries. Není se v tomto případě čemu divit, protože pivo je v Japonsku, kde je část roku velké horko a dusno, dlouhá léta oblíbeným nápojem. Dnes do skupiny Asahi patří i Plzeňský Prazdroj a v rámci toho také Velkopopovický kozel a Radegast. Dále vyrábí holandské pivo Grolsch, italské Peroni, anglické Meantime. Mnoha nákupy dnes Asahi ovládá více než 44 procent českého trhu, kolem třetiny polského, 36 procent rumunského a kolem 18 procent italského.
Do první pětky pak patří britská společnost Diageo se značkami Guinness, Rockshore, Harp Lager, Kilkenny a další.
Nástup Číny
Do první patnáctky světových pivovarnických společností se v posledních deseti letech dostalo hned několik čínských společností. Pití piva nebylo přitom ještě v 80. letech minulého století v Číně ničím rozšířeným, zcela dominoval čaj. Ženy zde tehdy tento nápoj vůbec nepily, pivo se většinou prodávalo v lahvích o velikosti 0,7 decilitru a jednu lahev obvykle pilo i několik lidí najednou. To se naprosto změnilo a dnes je pivo v říší středu pořád na vzestupu.
Nizozemský pivovar Heineken za šest měsíců letošního roku zvýšil provozní zisk bez mimořádných nákladů o 109 procent na 1,63 miliardy eur (41,6 miliardy korun). Společnost ale varovala před slabším vývojem ve zbývající části roku. Zdůvodnila to růstem nákladů, které snižují ziskovou marži, a pokračující pandemií na důležitých trzích.
Heineken za pololetí zdvojnásobil provozní zisk. Zbytek roku čeká slabší
Zprávy z firem
Největšími čínskými firmami jsou pak Beijing Yanjing Brewery, CR Snow (s nejprodávanější značkou světa) a Tsingtao Brewery Group. Zajímavé je, že Tsingtao, které okupuje asi 15 procent čínského trhu, bylo založeno Němci už v roce 1903 a toto pivo chutí připomíná výrobky z Česka.
Mezi další největší pivovarnické skupiny světa patří dánský Carlsberg, kterému patří i značky Tuborg, ruská Baltika neho chutné Beerlao z Laosu, kde bychom našli i stopy českých sládků.
Významnou roli na světovém trhu pak hrají společnosti Modelo, Kirin, Molson, Castel, Dogfish. Každá z nich skoupila po světě mnoho značek. Do dvacítky pivovarnických gigantů pak patří firmy, kde je pivo populární kvůli teplému počasí a kde žije velké množství obyvatel. Najdeme zde proto zástupce z Brazílie, Vietnamu, Thajska (u českých turisté známé značky Singha a Chang) i Filipín.
Podle ekonomických expertů bude prodej piva ve světě nadále růst, ještě více se rozšíří i nabídka malých pivovarů a zdá se, že tento nápoj je populární u mladých generací a stále více i u žen. To jsou všechno dobré předpoklady růstu.
Budějovický Budvar zvýšil loni zisk po zdanění o necelých deset procent na 305 milionů korun. Tržby Budvaru byly loni na rekordu. Pivovar podržela domácí konzumace
Zprávy z firem
Architekti Petr Kolář a Aleš Lapka, jejichž studio ADR má za sebou desítky realizací po celém světě, zanechali svoje stopy i na severozápadě Čech, konkrétně v Mostě. Na svažitém pozemku na okraji města navrhli objekt minipivovaru.Na pivo do Mostu. Na kraji města nově stojí stylový minipivovar s restaurací
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.