Přechod k ekologickému palivu zdraží letenky a zpomalí nárůst poptávky

Náklady na dekarbonizaci letecké dopravy povedou k růstu cen letenek. Počet cestujících v letecké dopravě by se však měl v příštích letech přesto dál zvyšovat. S odkazem na zprávu aliance britského leteckého průmyslu to uvedla stanice BBC. Sustainable Aviation, která zahrnuje například leteckou společnosti British Airways, londýnské letiště Heathrow či výrobce letadel Airbus. Lidé podle aliance budou stále chtít létat, a to navzdory „mírně vyšším nákladům".
Klíčovou součástí cesty leteckého průmyslu k uhlíkové neutralitě budou podle aliance udržitelná letecká paliva (SAF). Sustainable Aviation předpokládá, že tato paliva se budou do roku 2050 na celkové spotřebě paliv při letech v Británii podílet minimálně třemi čtvrtinami.
Ekologické palivo je dosud mnohokrát dražší
SAF se vyrábějí z obnovitelných zdrojů, jako je zemědělský odpad, a snižují uhlíkové emise o 70 procent ve srovnání s tradičními palivy. Náklady na jejich výrobu jsou ale v současnosti několikanásobně vyšší a podle aliance tyto náklady budou muset být přeneseny.
Po téměř třetinu minulého století byla letecká přeprava nadzvukovou rychlostí realitou, ale před dvaceti lety přišel její konec. Návrat dopravních letounů překonávajících rychlost zvuku zůstává i dnes v nedohlednu.
Dvacet let od konce nadzvukových letounů Concorde. A další jsou v nedohlednu
Enjoy
Předseda aliance Matthew Gorman uvedl, že „ekologický příplatek" bude mít určitý dopad na budoucí poptávku po letecké dopravě. Dodal nicméně, že letecký průmysl by nadále mohl zažívat výrazný růst, protože většina lidí „ráda zaplatí za cestování o trochu více". Do roku 2050 proto stále očekává nárůst počtu cestujících o téměř 250 milionů ročně.
Sustainable Aviation rovněž tvrdí, že přechod k ekologičtější letecké dopravě představuje velkou příležitost pro Británii, která má jednu z největších sítí pro globální leteckou dopravu. V Británii se nyní plánuje až pět továren na výrobu paliv SAF, do jejichž rozvoje investuje i britská vláda. Aliance se nicméně obává, že investory by mohly z Británie odlákat výrazné daňové úlevy v jiných evropských zemích a Spojených státech a vyzývá britskou vládu k opatřením, jež by zmírnila cenový rozdíl mez SAF a tradičními palivy.
Letenky z Prahy patří poslední dobou k těm nejdražším v Evropě. U delších letů se při odletu z jiného evropského města dají ušetřit desetitisíce korun.
Zdeněk Pečený: Proč nás aerolinky berou na hůl?
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.