Pro jídlo se jezdí do Polska. U sousedů pravidelně nakupuje čtvrtina Čechů, ukázal průzkum

Zhruba čtvrtina Čechů pravidelně jezdí na nákupy do zahraničí, a to i několikrát týdně. Dalších 22 procent tam nakupuje nahodile, maximálně dvakrát do roka. Nejčastěji lidé směřují do Polska, druhé nejoblíbenější je v tomto ohledu Německo. Většinou si čeští zákazníci vozí ze sousedních zemí čerstvé a trvanlivé potraviny a rovněž se zásobují tamním masem, uzeninami a lahůdkami. Průměrná hodnota jednoho přeshraničního nákupu je 2829 korun. Vyplynulo to z průzkumu, který pro Asociaci malých a středních podniků ČR (AMSP) provedla agentura Ipsos mezi 3047 respondenty ve věku 18 až 65 let z celého Česka.
Naprostou většinu nákupů ze zahraničí podle průzkumu tvoří potraviny, zbytek jsou paliva, drogerie, tabák nebo alkohol. Konkrétně potraviny kupuje 69 procent Čechů, kteří vyráží za nákupy do zahraničí. Tři pětiny těchto dotázaných si ze zahraničí vozí i trvanlivé a mražené potraviny a drogerii a kosmetiku, více než polovina také uzeniny a lahůdky. Pohonné hmoty jsou důvodem zahraničních nákupů pro čtvrtinu Čechů. Nejméně lidí, desetina, jezdí do sousedních zemí pro léky, případně zboží určené pro zvířecí mazlíčky nebo děti.
Pšenice je v Česku poprvé levnější než před invazí, mouka však v obchodech zůstává o 40 procent dražší a pšeničné pečivo je stále o takřka 30 procent dražší. Pečivo by tedy správně mělo zlevňovat.
Lukáš Kovanda: Pšenice je nyní levnější než před invazí. Pečivo by správně mělo zlevňovat
Názory
Drogerii si Češi vozí hlavně z Německa a z Polska maso, pohonné hmoty a cigarety. Alkohol ve větší míře kupují hlavně na Slovensku a v Rakousku.
Jak přijít o deset miliard
V Polsku alespoň párkrát do roka nakoupí 29 procent českých spotřebitelů. V německých obchodech se zásobuje 19 procent, v rakouských pět procent a ve slovenských tři procenta občanů ČR.
Jarní kolo potravinové sbírky startuje už příští týden. Potravinovou pomoc podle předsedy federace potravinových bank Aleše Slavíčka potřebuje kvůli všeobecnému zdražování stále více Čechů.
Pro jídlo do potravinových bank chodí i lidé, kteří dřív pomoc nepotřebovali
Filantropie
Podle zástupců AMSP Česko těmito nákupy přichází jen na DPH a spotřební dani o více než deset miliard korun ročně. Reálný dopad do státního rozpočtu je ale výrazně vyšší vzhledem k nižšímu výběru korporátní daně, ale i odvodů a daní českých zaměstnanců, uvedli.
Ministerstvo financí (MF) v jarní prognóze zhoršilo výhled inflace pro letošní rok. Průměrná roční inflace by se podle rezortu měla udržet jen těsně pod 11 procenty. Oproti lednové prognóze ministerstvo zlepšilo odhad vývoje české ekonomiky. Namísto poklesu ministerstvo očekává mírný růst.
Průměrná roční inflace letos vystoupá téměř na 11 procent, tvrdí odhad MF. Energie zlevní, potraviny ne
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.