Krize v autoprůmyslu: Prodej dále klesá kvůli snížené produkci a nedostatku dílů
Prodej nových osobních automobilů v Česku dál klesá. V prvních pěti měsících bylo v tuzemsku zaregistrováno 80 178 nových osobních aut, což je meziročně o 11,15 procenta méně. Proti předcovidovému roku 2019 je pokles čtvrtinový, informoval Svaz dovozců automobilů (SDA). Příčinou poklesu je zejména dlouhodobé snížení produkce většiny výrobců kvůli chybějícím dílům.
Podle SDA tak pokračuje trend z předchozích měsíců. Řada automobilových značek naplňuje poptávku zákazníků jen z části, u dalších automobilek pak trvají delší dodací lhůty, dodal svaz.
Skladba poptávaných aut se příliš nezměnila. Nejprodávanější značkou je letos nadále Škoda s 26 275 registrovanými vozy, což je skoro třetina celkových prodejů. Následují Hyundai s prodejem 8091 aut, Volkswagen s 6298 vozy, Toyota s 5346 registracemi a Kia s prodejem 4515 automobilů. Z jednotlivých modelů byla nejpoptávanější Škoda Octavia s 5222 vozy, následovaly Škoda Fabia (5204) a Hyundai i30 (3555).
Z pohledu typů osobních vozů jsou na prvním místě SUV s podílem více než 43 procent. Z hlediska paliva vede benzín s 66 procenty trhu, podíl nafty tvoří 25 procent. Registrace vozů s alternativním pohonem stouply proti loňsku o 43 procent na 14 461 aut. Počet registrovaných elektromobilů vzrostl o třetinu na 1318 vozů.
Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy
Názory
Prodeje lehkých užitkových automobilů zaznamenaly pokles o 5,5 procenta na 7134 vozů. První je značka Renault s 1113 registrovanými vozy, následují Peugeot a Citroën. Prodej nákladních aut klesl o 0,19 procenta na 3648 vozů. První je Volvo, druhý DAF a třetí Mercedes-Benz.
Téměř o čtvrtinu naopak meziročně stouply prodeje motocyklů na 11 671 strojů. Ve srovnání s obdobím před krizí je nárůst 36 procent. První je letos značka Honda s 2171 registrovanými motocykly, následují CF Moto (1022) a Yamaha (817).
Podobně si vedou prodeje autobusů. Do konce května se jich v Česku prodalo 709, což představuje meziroční nárůst o 31,8 procenta. Nejprodávanější je domácí značka Iveco Bus se 273 registrovanými autobusy, následují Setra a SOR.
Nálada v německém automobilovém průmyslu se v květnu výrazně zlepšila. Výrobci aut nadále těží z vysokých prodejních cen a nečekají už žádné další výraznější potíže v souvislosti s válkou na Ukrajině. Vyplývá to z výsledků průzkumu, které zveřejnil mnichovský hospodářský institut Ifo.Ifo: Komponenty už se německým výrobců aut shánějí snáz. Ceny přesto drží vysoko
Zprávy z firem
Přijatá opatření umožňují v případě potřeby navýšení současného objemu výroby kabelových svazků až na dvojnásobek, oznámila automobilka.Škoda Auto si po zkušenosti s Ukrajinou zajistila výrobu kabelů i v Maroku a Rumunsku
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.