Prodej elektromobilů v Evropě a Číně silně roste, Češi pořád fandí benzínu

Na největších evropských trzích poprvé v historii přesáhl podíl elektrických a hybridních vozů polovinu ze všech nově registrovaných aut. Vyplývá ze studie PwC Electric Vehicle Sales Review za první tři čtvrtletí letošního roku. Český trh roste výrazně pomaleji, podíl nově registrovaných aut s elektromotorem a hybridů přesáhl letos 20 procent z celkově prodaných vozů.
Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se letos prodalo 3,88 milionu nových aut s hybridním nebo čistě elektrickým motorem, meziročně je to o 27 procent více. „Poprvé v historii podíl elektrických aut a hybridů přesáhl polovinu všech nových registrací. Nejvíce přitom roste zájem o čistě elektrická auta. Podíl elektroaut poroste i nadále, ale rozhodně to neznamená, že evropský automobilový trh nečekají těžké roky,“ říká expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Na evropské trhy nyní začnou doléhat obavy z recese, které se projeví v klesající poptávce. „Automotive bude jedním z odvětví, které bude tímto ochlazením poptávky zasaženo nejvíce, menší zájem se přitom projeví právě u dražších aut, kam zatím stále většina elektromobilů patří,“ dodal Štefek.
Český trh oproti vyspělým evropským zemím stále zaostává, i když i zde se podíl elektrických a hybridních aut postupně zvětšuje. Podle dat Svazu dovozců automobilů tvořily elektroauta a hybridy 20 procent ze všech prodejů v prvních třech čtvrtletích letošního roku.
Češi pořád fandí benzínu
Na domácím trhu je patrný především trend postupně rostoucích prodejů hybridních vozů. Čistě elektrické vozy rostou pomaleji, tvoří zhruba tři procenta nových registrací. Kromě vyšší ceny elektroaut je hlavní překážkou konzervatismus zdejších řidičů, kteří jenom pomalu mění zaběhnuté vzorce uživatelského chování, což například dobíjení elektromobilu vyžaduje. „To je nyní podle mne už pravděpodobně větší překážka než stav dobíjecí infrastruktury jako takové,“ doplnil Štefek.
Na 20 největších světových trzích se letos prodalo 36,7 milionu aut, meziročně o pět procent víc. Z toho 15 milionů mělo hybridní nebo elektrický pohon, to představuje tržní podíl 29 procent a meziroční růst o 35 procent. Zatímco na největších evropských trzích již elektroauta tvoří polovinu nových prodejů, v Číně je to zhruba třetina. V USA je trh tradičně konzervativnější, hybridy a elektrovozy tvoří zhruba 16 procent prodejů.
Vláda vozů s elektrickým pohonem globálně narůstá. A automobilky ve snaze přeorientovat svou výrobu tak, aby vycházely vstříc přísným emisním normám, zaplavují trh stále novými a novými modely aut s hybridním či čistě elektrickým pohonem. Který z elektrických vozů přísné nároky na ekologii tedy splňuje nejvíce? Podle velkého testu agentury Bloomberg pro trh Velké Británie je to Tesla 3. Do „top ten“ se však dostal i vůz z Česka.
Tesla 3 je nejekologičtějším vozem světa. Mezi prvních deset se dostala i Škoda
Zprávy z firem
Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v Top10 jen evropské vozy, naopak v Číně, která tvoří největší trh s elektroauty, je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami.
PwC v aktuální studii předpokládá, že za pět let bude po světě jezdit 63,4 milionu elektrických či hybridních aut, oproti současnému stavu o 130 procent více. Největší podíl (a s tím spojený nejrychlejší růst) budou už za pět let mít čistě bateriové vozy, kterých bude více než 35 milionů (růst o 231 procent). Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude jen 6,5 milionu oproti současným necelým čtyřem milionům.
Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit své francouzské SUV s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.
Evropa bojuje proti přílivu čínských elektromobilů. Marně. Evropané je milují
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.