Prodej sportovních a luxusních aut v Česku vzrostl o více než třetinu. Propadu maloobchodu navzdory
Prodej nových sportovních a luxusních aut v Česku letos za čtyři měsíce vzrostl o 37 procent na 787 vozů. Dařilo se mu lépe než celému trhu, který ve stejném období zaznamenal zvýšení o pětinu. Sportovní a luxusní auta ale tvoří jen procento celkových prodejů nových vozů v tuzemsku, jak vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů.
Nejoblíbenější značkou se sportovními geny je Porsche, které si letos pořídilo 248 zájemců z Česka, tedy meziročně o čtvrtinu více. V novém Ferrari od dovozce odjíždělo 46 majitelů, což je podobný nárůst jako u Porsche. Prodej Lamborghini, které v neděli slaví 60 let od svého založení, se od ledna do dubna zvýšil o 80 procent na 27 vozů.
Další z výrobců luxusních vozů hlásí i v době mnohdy rekordní inflace a dopadů ruské invaze na Ukrajinu nárůst prodejů i ekonomických ukazatelů. Dalším z nich je Ferrari, které loni prodalo ve světě o pětinu vozů více než o rok dříve. A zakázky už mají na celý letošní rok.Inflace a krize? Ve Ferrari mají jiné starosti, hlásí vyprodáno už i na letošek
Zprávy z firem
Prodej luxusně-sportovní značky Bentley se letos v Česku snížil o 36 procent na 14 vozů, Rolls-Royce zaznamenal pokles registrací o 15 procent na 11 aut. Bentley přitom ve světě loni zaznamenal rekordní nárůst prodejů.
Nejoblíbenějším luxusním modelem v tuzemsku je od začátku roku Mercedes S se 130 prodanými vozy před BMW řady 7. Třídě sportovních vozů kraluje BMW 4 s 83 prodanými kusy, o druhé místo se dělí Porsche 911 a Subaru BRZ.
Prodej nových osobních aut v prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 18,9 procenta na 56 341 vozů. V březnu odbyt stoupl o 32 procent. Prodej aut firmám tvořil od ledna do konce března 74,6 procenta. Oznámil to Svaz dovozců automobilů.Za tři měsíce se prodalo 56 tisíc nových aut, kralovala Škoda
Trhy
Investice do aut výnosnější než do umění
Velká část výjimečných aut se k českým zákazníkům dostává jako ojetá. Češi si například letos dovezli 298 Porsche z druhé ruky, 48 Ferrari, 19 Lamborghini nebo deset ojetých Rolls-Royce. Z části jde o vozy, které rozšiřují sbírky tuzemských sběratelů nebo investorů.
Podle kurátora sbírky Portu Galery Františka Vahaly klasická auta za poslední dekádu stoupla na hodnotě o 185 procent, a přeskočila tak takové investiční komodity jako jsou víno, hodinky a umění, které investorům vyneslo za deset let desítky procent. Výnosnější než auta jsou v současnosti pouze raritní Whisky.
Luxusní obchodní dům Harrods v centru Londýna bude i v oslabeném ekonomickém prostředí vzkvétat, protože „bohatí v recesi bohatnou”, napsal list Financial Times s odvoláním na rozhovor s výkonným ředitelem Michaelem Wardem, z nějž cituje agentura Bloomberg.Výkladní skříň luxusu Harrods si mne ruce. Bohatí i v recesi utrácejí jako smyslů zbavení
Money
Nejdraší je Ferrari
„Zásadní je raritnost vozu, tedy počet vyrobených kusů, jedinečnost nebo příběh konkrétního vozidla. A také jeho stav. Údržba klasických aut není levná a je stále těžší sehnat klíčové lidi, jako jsou například mechanici nebo klempíři. Oproti jiným alternativním investicím je třeba hodně pečlivě vybírat konkrétní vůz, zejména kvůli jeho stavu. Automobil zkrátka není statický objekt, aby fungoval, musí se pohybovat, jinak chřadne. A to něco stojí,” podotkl Vahala. Trh klasických aut podle něj dál poroste s nástupem elektromobility.
Nejdražšími klasickými vozy jsou podle aukční ročenky automobily Ferrari s průměrem za poslední dva roky 589 tisíc dolarů, v přepočtu zhruba 12,5 milionů korun, dále Mercedes-Benz (378 tisíc dolarů) a Porsche (348 tisíc dolarů).
Italský výrobce luxusních sportovních aut Ferrari použije ve svých budoucích modelech panely od jihokorejské firmy Samsung Display. Automobilka o podpisu memoranda o porozumění informovala na svém webu.Samsung proniká do Ferrari, v příštích modelech bude mít displeje
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.