Prodeje elektromobilů loni překonaly milník, blíží se rok zvratu. Trh táhly Čína a Evropa
Každé desáté auto prodané v loňském roce ve světě mělo elektrický pohon. Trh s nimi tak překonal první milník. Světový trh táhly Čína a Evropa, zatímco ve Spojených státech, sídle kultovní automobilky Tesla, tvoří prodej elektromobilů stále jen malý zlomek, napsal deník The Wall Street Journal.
Prodeje elektrických vozidel loni celosvětově prudce vzrostly, zejména díky silnému růstu v Číně a Evropě. Vyplývá to z předběžného průzkumu LMC Automotive a EV-Volumes.com, výzkumných skupin, které sledují prodeje automobilů. To znamená úlevu pro automobilový trh, který trpěl ekonomickými potížemi v důsledku potíží v dodavatelském řetězci a výpadky výroby, inflace a války na Ukrajině, uvedl The Wall Street Journal.
Meziroční nárůst o dvě třetiny
Zatímco elektromobily stále tvoří zlomek prodejů automobilů v USA, jejich podíl na celkovém trhu je v Evropě a Číně stále významnější a stále více ovlivňují kondici tamního automobilového trhu, protože se technologie dostává do hlavního proudu zájmu. Celosvětově tak loni překročily prodeje vozidel na elektrický pohon klíčový milník a poprvé dosáhly podílu na trhu kolem deseti procent. Podle LMC Automotive a EV-Volumes.com dosáhl loni celosvětový prodej plně elektrických vozidel přibližně 7,8 milionu kusů, což je nárůst o celých 68 procent oproti předchozímu roku.
Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny svých vozidel ve Spojených státech a některých evropských zemích až o 20 procent, aby podpořil poptávku. S odkazem na aktualizovaný ceník firmy o tom informují zahraniční tiskové agentury. Odbyt vozů Tesla zaostal v loňském roce za očekáváním analytiků. Zpráva o zlevňování aut vedla k poklesu ceny akcií Tesly.Muskova Tesla seká ceny elektromobilů až o 20 procent. Akcie v reakci klesly
Zprávy z firem
„Elektrická vozidla se budou rychle rozšiřovat. A Čína by mohla brzy dosáhnout bodu, kdy prodej konvenčních vozidel začne trvale klesat, protože plug-in vozidla získávají větší podíl na trhu,“ uvedl vedoucí obchodního oddělení Volkswagenu v Číně Ralf Brandstätter. „V loňském roce bylo každé čtvrté vozidlo, které jsme v Číně prodali, plug-in – a letos to bude každé třetí auto,“ podotkl Brandstätter. „Ještě jsme nedosáhli bodu zlomu, ale očekáváme, že se tam dostaneme mezi roky 2025 a 2030," míní.
Za celý rok tvořily plně elektrická vozidla 11 procent celkového prodeje aut v Evropě a 19 procent v Číně, uvedlo LMC Automotive. V kombinaci s plug-in hybridními vozidly, která lze mají baterie i spalovací motor, vzrostl podíl elektromobilů prodaných v Evropě v loňském roce na 20,3 procenta z celkového počtu, říkají data EV-Volumes.com.
V Německu prodej elektroaut v prosinci překonal ta konvenční
V Německu, největším automobilovém trhu v Evropě, tvořila elektrická vozidla v loňském roce 25 procent výroby nových vozidel, uvedlo německé sdružení výrobců automobilů VDA. V prosinci se v zemi prodalo více elektromobilů než konvenčních aut.
Automobilka Hyundai vyrobila loni v Nošovicích na Frýdecko-Místecku 322 500 aut. Bylo to o 47 500 vozů více než předloni, nárůst činil 17,3 procenta. Letošní plán výroby je stanoven na 328 500 vozů, uvedl mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Michník.Návrat k předcovidové výrobě. Linky Huyndai opustilo loni nejvíce aut za čtyři roky
Zprávy z firem
Podle údajů LMC se prodej nových vozů celkově snížil přibližně o procento na 80,6 milionu vozů, přičemž téměř čtyřprocentní růst v Číně pomohl vyrovnat pokles o osm procent v USA a sedm procent v Evropě. Americký a evropský trh byl zasaženy oslabením. globální ekonomiky, prudce rostoucími náklady na energii, narušením dodavatelského řetězce a válkou na Ukrajině.
Vše o inflaci čtěte zde:
Výrobce luxusních automobilů BMW byl v loňském roce jedním z mnoha výrobců, kteří zaznamenali nárůst prodeje plug-in modelů, i když celkové prodeje klesly. BMW oznámilo za loňský rok pětiprocentní pokles celkového prodeje nových vozů, ale zaznamenalo více než dvojnásobek prodeje elektromobilů. „Jsme přesvědčeni, že tento úspěch dokážeme zopakovat i v příštím roce, protože máme stále vysoké zakázky na plně elektrické modely,“ řekl šéf prodeje BMW Pieter Nota.
VW i díky Škodě hlásí nárůst o více než čtvrtinu
VW, největší evropský výrobce podle prodejů, ve čtvrtek uvedl, že celkový prodej nových vozů loni klesl o sedm procent na 8,3 milionu vozů, ale prodej elektrických vozů vzrostl o 26 procent na 572 100 kusů. Prodejní čísla zahrnují velkou stáj značek společnosti, včetně VW, Porsche, Audi, Škody a Seatu. Ostatní výrobci hlásili podobně silný růst prodeje elektromobilů – částečně podpořeného dostupností širší řady modelů kromě lídra trhu Tesly – a slabého nebo klesajícího prodeje konvenčních vozidel. Mezi nimi i Ford a Mercedes-Benz.
Prodej osobních elektromobilů v Česku za letošní tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 89 procent na 3887. Zhruba tři čtvrtiny z nich tvořila nová vozidla, zbytek připadl na ojetá. Podíl prodejů nových osobních elektromobilů na registracích všech osobních aut v Česku činil dvě procenta, což Česko řadí na předposlední místo v EU. Poslední je Slovensko. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV).Prodej e-aut v Česku roste. V provozu jich je již téměř 14 tisíc
Zprávy z firem
Jedním z důvodů, proč se evropské automobilky zaměřily na výrobu a prodej elektromobilů, je snaha splnit emisní předpisy Evropské unie. V loňském roce také začaly agresivněji rozšiřovat své podnikání s elektromobily na dalších hlavních trzích, zejména v Číně a USA. V Číně, která v loňském roce představovala zhruba dvě třetiny celosvětových prodejů plně elektrických vozů, se naopak tamní výrobci prosazují na tradičních trzích západních výrobců automobilů a začínají expandovat do Evropy a USA.
Celosvětově si první místo v celosvětovém žebříčku výrobců podle prodejů plně elektrických vozidel udržela Tesla, následována čínskými výrobci BYD a SAIC Motor a značkami patřícími do skupiny VW. Tesla loni dodala na trh 1,31 milionu vozů, což je meziroční nárůst o 40 procent. Je to však méně, než očekávali analytici. I proto Tesla v posledním týdnu oznámila snížení cen svých vozů až o pětinu na hlavních trzích včetně Česka.
Škoda Auto loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, což je meziročně o 16,7 procenta méně. Mohou za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích, uvedla automobilka.Nedostatek čipů a válka na Ukrajině obraly Škodu o šestinu loňského odbytu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.