Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci

Českou ekonomiku podle něj prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy v minulém roce brzdili také politici tím, že "vytvářeli dojem krize".
Loňský rok byl pro obchodníky jeden z těch nejhorších. Oživení spotřebitelské nálady přinesly až vánoční nákupy v prosinci, uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza na síti X. Podle dnes zveřejněných dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) maloobchodní tržby loni meziročně klesly o 4,1 procenta. V samotném prosinci naopak o 1,6 procenta vzrostly.
Postupné oživení reálných nákupů, které je patrné už od loňského listopadu dává tušit, že více než dvouletý negativní trend omezování domácností už končí. Začal s rostoucí inflací likvidující kupní sílu obyvatel a také s poklesem inflace končí.
Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat
Money
„Tak jsou konečně statistiky obchodu za minulý rok. A ukazují, že máme neuvěřitelný talent dostat se do krize sami. O utrácení rozhoduje především nálada společnosti - a tím, jak tady politici rok a půl vytvářeli dojem krize, brzdili českou ekonomiku úplně zbytečně. Trochu oživení přinesl až prosinec a Vánoce," uvedl Prouza na síti X.
Meziroční růst tržeb za nepotravinářské zboží o 2,5 procenta byl podle Prouzy v prosinci dán tím, jak lidé nakupovali dárky na poslední chvíli. Naopak za poklesem tržeb za potraviny o 0,2 procenta stála především vyšší úroveň slev oproti roku 2022, uvedl.
Češi loni přiškrtili svoji spotřebu nejvíce v tomto miléniu, dokonce čtyřikrát více než během globální finanční krize. Drtila je mimořádná inflace a dramatický pokles reálných mezd, výdaje za potraviny omezují již dvacet měsíců v řadě, komentuje čerstvá data Českého statistického úřadu hlavní ekonom Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: Češi si loni rekordně utáhli opasky
Názory
Loňský meziroční propad maloobchodních tržeb byl podle analytiků způsoben bezprecedentním nárůstem inflace a poklesem reálných mezd. Oživení spotřeby domácností ale stejně jako v listopadu ukazují prosincová data. Mělo by také pokračovat s tím, jak bude inflace ustupovat a příjmy se reálně zvyšovat. Analytici upozornili na to, že prosincový meziroční růst maloobchodních tržeb o 1,6 procenta překonal tržní odhad, který činil 0,7 procenta. Meziměsíčně maloobchodní tržby v prosinci podle ČSÚ stouply o 0,2 procenta.
Letošní Vánoce budou z hlediska obchodu jiné než všechny předchozí za mnoho let. Lidé jsou zaskočeni obřím nárůstem cen energií a přemýšlejí, jak ušetřit. Vánoční dárky budou první obětí. Dobře si to uvědomuje i Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. „Předvánoční prodeje jsou asi o patnáct procent nižší,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz. Ani tradiční povánoční výprodeje podle něj neskýtají obchodníkům dobré vyhlídky. Nejhůř jsou na tom prý prodejci textilu.
Tomáš Prouza: Vánoce budou hubené, už to vidíme. Ani povánoční slevy nepomohou
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.