Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prouza: Potraviny by mohly být levnější, brání tomu mimo jiné dominantní výrobci

Tržby v maloobchodě v Česku v lednu zrychlily meziroční růst na 2,4 procenta
iStock
 ČTK

Ceny potravin v Česku by podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy mohly být nižší. Překážkou pro zlevnění je ale dominantní postavení některých výrobců na českém trhu a vytváření umělých obchodních bariér v Evropské unii (EU).

Reklama

Stejně jako v červnu, tak i v červenci potraviny, které sleduje Český statistický úřad (ČSÚ), meziměsíčně právážně zdražily. Oproti tomu, jak ceny rostly v červnu, je však současné navýšení mírnější - nejvíce je patrné v případě kilogramu konzumních jablek, který meziměsíčně stojí o 6,26 procenta více, tedy 41,44 koruny.

Téměř u každé potraviny mají obchodníci v Česku k dispozici dva až tři dodavatele, což podle Prouzy ovlivňuje cenu pro zákazníky. Dopad na cenu má ale také omezování dodávek v EU, které se odráží i v šíři nabídky. „Výrobci brání obchodníkům v nákupu zboží v jiných členských státech a následně uplatňují různé cenové politiky a strategie napříč zeměmi,“ uvedl Prouza na tiskové konferenci. Právě současné fungování jednotného evropského trhu by podle Prouzy mělo být pro Evropskou komisi jednou z priorit.

Pohled Čechů na budoucí vývoj ekonomiky se zlepšuje, stále ale mají mírné obavy. „Spotřebitelé věří, že ta inflační spirála je za námi - ceny podle nich neporostou tak jako doteď, ale budou spíše stagnovat nebo klesat,“ uvedl Karel Týra z agentury NIQ. Rychle rostoucí inflace podle něj nahrávala zvýšenému zájmu o akce, teď ale prodeje ve slevách po dlouhé době klesají.

Lukáš Kovanda: V lidech přetrvává obava z růstu cen. Zbytečně

Důvěra v českou ekonomiku podle statistiků klesá, jak mezi průmyslníky, tak spotřebiteli. Výrazně narůstá počet domácností, které svoji finanční situaci hodnotí hůře než v uplynulých měsících.

Přečíst článek

Reklama

Proti červenci stojí více devět ze 13 sledovaných položek, přičemž druhé nejvyšší zdražení, o 4,09 procenta na 19,07 koruny, ČSÚ uvádí u kilogramu pšeničné hladké mouky. Téměř stejně, tedy o 4,06 procenta na 222,11 koruny, se cena zvýšila za kilogram másla. To zdražilo o 6,77 procenta také ve srovnání s lednem a o 12,74 procenta proti loňskému červenci. Kromě jablek, mouky nebo másla si lidé meziměsíčně připlatí i za mléko, cukr či vejce.

I přesto je ale cukr o 21,85 procenta levnější než loni, stejně tak i vejce o 16,08 procenta, mléko o 4,26 procenta a mouka o 14,52 procenta. Celkově podle ČSÚ oproti loňsku méně stojí sedm ze 13 sledovaných položek. Meziměsíčně pak cena o 3,12 procenta na 14,91 koruny v červenci klesla za půl litru světlého lahvového piva nebo o 3,02 procenta na 175,48 koruny za kilogram vepřové pečeně.

Meziroční inflace v červnu zpomalila na dvě procenta, v květnu spotřebitelské ceny rostly o 2,6 procenta, informoval už dříve ČSÚ. Snižování celkové cenové hladiny ovlivnily i ceny potravin a nealkoholických nápojů. V meziměsíčním srovnání inflace klesla o 0,3 procenta.

Potraviny byly se začátkem letošního roku přeřazeny do nižší sazby DPH 12 procent. Naopak do základní sazby DPH 21 procent se přesunula většina nápojů.

Bankovky (ilustrační foto)

Inflace je nižší, než se čekalo. Potraviny zlevňují, ale nájemné povážlivě zdražuje

Květnová inflace v Česku byla nižší, než se čekalo. Meziročně činila 2,6 procenta, zatímco meziměsíčně stagnovala. V meziročním vyjádření jde o znatelné zpomalení z dubnové úrovně 2,9 procenta. Trh tak nízkou květnovou inflaci nečekal, pročež koruna v reakci oslabila nad 24,70 za euro – do tohoto pásma se vrátila po necelém týdnu.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Tomáš Prouza, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezident Hospodářské komory ČR

Velké řetězce na Slovensku zastropovaly ceny základních potravin. Ty české se na to nechystají

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme