PwC: Česko v prodejích aut do zásuvky výrazně zaostává, jejich podpora je slabá
Benzínovým a dieselovým motorům kvůli evropské regulaci postupně zvoní hrana. Prodeje elektromobilů rostou o desítky procent. V desítce sledovaných zemí západní Evropy mají přitom elektrický či hybridní pohon téměř čtyři auta z deseti. Šampionem v elektromobilitě je Norsko, Česko ale výrazně zaostává. Jen jedno ze sta prodaných aut v Česku je elektrické.
Téměř čtyři z deseti letos prodaných aut na nejvýznamnějších evropských trzích využívají některou formu elektromobility. Zatímco v západní Evropě převažují hybridní modely, trh čistě elektrických aut táhne Čína. Česká republika přitom výrazně zaostává. Elektromobilita bude i díky regulacím a dotacím hrát stále silnější roli, za pět let bude po světě jezdit skoro 50 milionů aut s hybridním či elektrickým motorem, vyplývá z nejnovější studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales.
Prudký nárůst elektriky
Po loňském částečném útlumu způsobeném koronavirem zaznamenávají nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie, Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko, USA, Čína, Japonsko, Jižní Korea) prudký nárůst zájmu. Počet nových registrací těchto vozů dosáhl v letošním prvním pololetí 4,53 milionu, meziročně o 128 procent více. Na celkových prodejích tak auta poháněná alespoň částečně elektřinou dosáhla 18procentního tržního podílu.
V desítce sledovaných zemích západní Evropy mají přitom elektrický či hybridní pohon téměř čtyři auta z deseti – podíl elektromobility na nových prodejích dosáhl v prvním pololetí 38 procent. „Zatímco v Evropě stále tvoří největší část hybridní vozy, v absolutních počtech i rychlosti růstu je tahounem čistě elektrických aut Čína. Každé desáté nově prodané auto v Číně je čistě elektrické a čínský trh tak ovládá 59 procent celkové produkce čistě elektrických aut,“ uvedl expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním letošním pololetí stoupla meziročně o takřka 16 procent na 245 tisíc korun. Rapidní zdražování ojetin bude pokračovat, i když částečně jsou jeho důvodem přechodné faktory. Proč? Lukáš Kovanda: Pět důvodů, proč budou ojetiny prudce zdražovat
Názory
Česká republika v tomto směru výrazně zaostává. Prodeje čistě elektrických aut se meziročně téměř nezměnily, v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, to je jen jedno auto ze sta. „V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura,“ uvedl Štefek.
Šampionem je Norsko
Fenoménem podle podílu na trhu (ale díky malému trhu nikoli v absolutních číslech) je naopak Norsko, kde elektrická auta tvoří 57 procent. „Devět z deseti nově prodaných aut v Norsku jezdí alespoň částečně na elektřinu,“ dodal Pavel Štefek.
Čistě elektrická auta stále více posilují svou pozici, přes 10procentní tržní podíl na nových autech mají i ve vyspělých evropských trzích, jako je Německo, Nizozemsko, Švédsko či Rakousko. Přes rychlý růst Evropa za Čínou zaostává i v rozvoji nabíjecích míst (charging points). Zatímco v Evropě jich je 285 tisíc, z toho jen 38 tisíc vysokorychlostních s výkonností přes 22 kWh, v Číně jich je 725 tisíc, z toho téměř polovina vysokokapacitních. Na jedno vysokokapacitní dobíjecí místo tak v Číně připadá 16 aut, v Evropě je to 49 aut.
„Právě nedostatečný počet dobíjecích míst je zatím největší překážkou ještě rychlejšího rozvoje elektromobility nejen v Evropě, ale i v USA. Zároveň i přesto, že automobilky představují nové elektrické modely a jen na letošek je ohlášeno na dvě desítky premiér z dílen velkých etablovaných značek, výběr je v porovnání s klasickými auty stále omezený. I tak ale zájem o elektromobilitu rychle roste, elektrická a hybridní auta se stávají první volbou pro stále více zákazníků,“ dodal Štefek s tím, že růst je samozřejmě i nadále podporován různými dotačními programy a legislativními úpravami. „Evropská komise v červenci rozhodla o úplném zákazu prodeje spalovacích motorů po roce 2035,“ připomněl největší novinku z posledních týdnů.
Zpřísnění ekologických cílů navrhované Evropskou komisí ohrozí evropskou konkurenceschopnost. Na důsledky v podobě zdražení nejvíce doplatí méně majetní.Evropa na cestě k zelenému „nerůstu“. Co přinesou návrhy z Bruselu
Money
Amerika čeká na elektrický Ford
Tradičně zaostalejší je v rozvoji elektromobility americký trh, v USA prodeje hybridních a elektrických motorů v prvním pololetí tvořily jen 7 procent ze všech prodejů. To může změnit dlouho očekávaný elektrický model Fordu F-150, nejprodávanějšího amerického auta. Ten přijde na trh v příštím roce, v rámci předprodeje bylo zarezervováno 100 tisíc aut během tří týdnů.
Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15,5 milionů hybridních a elektrických aut. Růst přitom nepoleví, v průběhu následujících pěti let by se tento počet měl víc než ztrojnásobit, na konci roku 2026 by to mělo být 49 milionů vozů. Nejrychleji by přitom měl růst segment čistě elektrických aut, kde by mohlo dojít k růstu z letošních čtyř na 16,2 milionu kusů. I za pět let přesto jednoznačně povládnou hybridní vozy, kterých se na světových silnicích bude pohybovat 28,4 milionu. „I z těchto dat lze jednoznačně vypozorovat stále větší důraz na čistě elektrické vozy, jejichž význam a tržní podíl bude zesilovat nejrychleji,“ uzavřel Pavel Štefek.
V Česku je registrováno 6,2 milionu aut, to je aktuální číslo, které nepřetržitě roste. Před půl rokem to bylo jen 6,1 milionu. Od začátku roku si lidé koupili téměř sto tisíc aut.Dalibor Martínek: Elektroauta. Kdo za ně bude potrestán?
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.