Restart českého letectví se táhne, chybějí turisté z Ruska
Cestující se na pražské letiště vrací pomaleji, než je to v případě jeho evropských konkurentů, jako jsou letiště ve Vídni či Varšavě. Vyplývá to z dat Asociace evropských letišť (ACI Europe). Podle zástupců oboru je to důsledek malé státní podpory za covidové pandemie, ale také větší závislostí na ukrajinském a ruském trhu či úpadkem dříve dominantního dopravce ČSA.
Rok 2019 byl z pohledu letectví rekordní pro všechna tři zmíněná letiště ve střední Evropě, pražské tehdy odbavilo zhruba 17,8 milionu cestujících, varšavské letiště 18,8 milionu lidí, vídeňské 31,6 milionu.
Covidová pandemie způsobila velké propady odbavených cestujících na všech letištích po světě. Na pražském letišti to byl úbytek cestujících téměř o 80 procent, ve Vídni o 75, Varšava klesla o 71 procent. Podle prognózy Asociace evropských letišť se na předcovidová čísla dostanou evropská letiště na přelomu let 2024 a 2025, u pražského letiště to však bude nejspíš až o rok později.
V porovnání let 2022 a 2019 co do počtu odbavených cestujících si vede pražské letiště hůře než konkurence ve střední Evropě. Oproti roku 2019 chybí pražskému letišti zhruba 40 procent cestujících, ve Vídni i Varšavě je to zhruba 25 procent.
Za kolik se létá z Prahy? Podstatně za víc než z okolních zemí, přiznává v rozhovoru pro Newstream Bořivoj Trejbal, area manažer aerolinky Emirates pro Česko. Jde o nový, po covidu nastolený normál? Aerolinky se musejí po pandemii finančně zahojit. „Poptávka je obrovská, takže podle toho i nastavujeme ceny,“ říká Trejbal. A Češi na ně, zdá se, ochotně přistupují.Éra levných letenek s covidem skončila. Aerolinky se musejí zahojit, říká český šéf Emirates
Leaders
Restart probíhá pomaleji, než bychom si přáli
„Restart českého letectví se děje, ale je to pomalejší než v případě jiných evropských států,“ řekl nedávno na setkání o situaci v letectví ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj za to může absence velkého dopravce, který by na pražské letiště přivedl další destinace. Také zmínil výpadek destinací v Rusku a na Ukrajině, které byly důležité pro dopravce ČSA.
Podle ředitele Letiště Praha Jiřího Pose lze za pomalým růstem proti konkurenci vidět dva hlavní důvody. Jedním je navázanost českého trhu na ten ukrajinský a ruský. Druhým je úpadek dopravce ČSA, jenž má základnu na pražském letišti. Před covidem-19 podle Pose tento dopravce generoval 2,5 milionu cestujících ročně, letos očekává 150 tisíc. „To je něco, co se nenahradí rychle,“ řekl Pos.
Ředitel letiště v této krizi dominantního dopravce vidí příležitost, jak se zbavit podobných rizik do budoucna. „Letiště Praha není hubem, ale destinací,“ řekl. Nefunguje jako přestupní uzel velkých dopravců, což podle něj minimalizuje rizika velkých propadů v případě krize hlavního dopravce letiště. „Rizika jsou diverzifikovaná,“ dodal Pos. Letos pražské letiště cílí na odbavení 13,5 milionu cestujících.
Ředitel v oddělení Strategií a transakcí společnosti EY Petr Kováč uvedl, že za pomalejším návratem cestujících stojí mimo jiné nedostatečná státní podpora letectví v době pandemie covid-19. „Většina evropských států implementovala státní pomoc do leteckého odvětví, Česká republika byla bohužel výjimkou,“ řekl.
Zájem o letenky je největší za poslední tři roky, uvedli v anketě prodejci letenek. Nárůst zájmu oproti minulému roku je v závislosti na prodejci od deseti do 50 procent. Nejvíce chtějí toto léto Češi cestovat do Španělska a Itálie. Prodeje rostou i přes zdražování letenek.Letenky jdou na dračku. Prodejci letenek hlásí nejlepší výsledky za poslední tři roky
Enjoy
Po nejistotě pandemických let se čeští cestující přestávají bát kupovat letenky i s několikaměsíčním předstihem. Také zájem o lety v prvních dvou měsících roku se meziročně zvýšil, v závislosti na prodejci od 20 do 60 procent. Uvedli to prodejci letenek, kteří očekávají, že v dalších měsících bude prodej sílit ještě výrazněji. Prodeje za leden a únor se však stále ještě nevyrovnaly předcovidovým číslům.Čeští cestovatelé zamávali pandemii, prodeje letenek i přes vyšší ceny stouply
Money
Novozélandský lékař byl rozčarovaný, že jeho sedadlo v byznys třídě na letu z Aucklandu do Dubaje nešlo sklopit do vodorovné polohy, přestože reklama společnosti Emirates mu slíbila komfort plnohodnotné postele. Spor dohnal až k soudu, který vyhrál. Částka, kterou musí aerolinky nespokojenému cestujícímu vyplatit, převýšila sumu, kterou žalobce za letenky zaplatil. V reklamě lžete, osočil Novozélanďan Emirates. A letěl zadarmo
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.