Retail má před sebou ještě řadu hubených měsíců. Obrat přijde asi až příští rok

Tržby v maloobchodu začnou výrazněji růst až se zvýšením reálných mezd a útlumem obav ze stoupající nezaměstnanosti, shodují se analytici. Podle některých z nich se tak však může stát až v příštím roce.
Maloobchodní tržby v Česku v únoru meziročně klesly desátý měsíc za sebou. Pokles ale zpomalil z lednových 6,8 procenta na 6,4 procenta. Meziměsíčně měli obchodníci tržby nižší o 0,4 procenta. Uvedl to dnes na webu Český statistický úřad.
„Výhled maloobchodu není příliš optimistický. Pokles reálných mezd bude pokračovat po zbytek tohoto roku. Reálně růst by mohly mzdy až v příštím roce,” řekl ekonom společnosti Deloitte Václav Franče.
Maloobchodní tržby v Česku v únoru v meziročním srovnání klesly desátý měsíc za sebou. Pokles ale zpomalil na 6,4 procenta z lednových revidovaných 6,8 procenta. Meziměsíčně měli obchodníci tržby nižší o 0,4 procenta. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ).
Maloobchodní tržby klesly desátý měsíc za sebou, pokles ale zpomalil
Money
Retail má před sebou ještě pár hubených měsíců
Mzdy by ale podle hlavního ekonoma Cyrrusu Víta Hradila neměly letos za inflací zaostávat tak výrazně jako v minulém roce. „Pokud navíc na trhu s energiemi nedojde k dalšímu neočekávanému dramatu, lze čekat úlevu i na složenkách za elektřinu a zemní plyn,“ doplnil. I tak se však podle něj dá očekávat, že maloobchodní tržby letošní rok zakončí v meziročním poklesu asi o čtyři procenta.
„Dokud se příjmová situace českých domácností neobrátí a reálně si si lidé nepolepší, čeká maloobchod ještě několik hubenějších měsíců. Je to však statistika tržeb nikoliv marží nebo zisků, takže o skutečné finanční situaci obchodníků až tolik vypovídat nemusí,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Češi podle hlavního analytika spořitelního družstva Citfin Tomáše Wolfa nyní utrácejí především za potraviny, ostatní výdaje jdou stranou, uvedl. Odráží se to především v klesajících tržbách e-shopů, řekl. „V oblasti e-commerce byl boom v době zavřených kamenných obchodů, ale od té doby zájem spotřebitelů klesá a v únoru to byl další meziroční propad tržeb o 7,7 procenta,“ uvedl.
Obrat tuzemských internetových obchodů v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 13 procent. Důvodem je ekonomická nejistota zákazníků a trvající vysoká inflace. Vyplývá to z údajů internetového srovnávače Heureka.cz.
E-shopy čeká složitý rok, ukazují data za první kvartál
Zprávy z firem
Češi jezdí za levnými nákupy do Polska
Na pozitivní obrat v maloobchodních tržbách je podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka stále brzy. „Příjmy domácností zůstávají i nadále zatíženy velmi vysokou inflací a reálně klesají. Avizované a probírané vládní kroky, které mají za úkol stabilizovat veřejné finance, navíc nabádají domácnosti k opatrnosti,“ uvedl.
Češi šetří na potravinách, jinak ale v únoru celkově nakupovali více, než se čekalo, své útraty zvýšili třeba za oděvy a obuv. Jejich nákupní náladu podporuje uklidnění situace kolem cen energií a teplé počasí, píše Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.
Lukáš Kovanda: Češi šetří na potravinách, ale jinak se nákupní nálada zlepšuje
Názory
To, že Češi utrácí méně, je podle hlavního ekonoma Generali Investments Radomíra Jáče zátěží pro vývoj HDP. „Spotřeba domácností má na celkový výkon ekonomiky zásadní vliv,“ uvedl. Podle hlavního ekonoma společnosti BH Securities Štěpána Křečka je problémem také to, že Češi ve větší míře jezdí za nákupy do zahraničí, a tuzemští obchodníci tak přicházejí o peníze. „Oblíbené je hlavně Polsko díky nižší cenové hladině než v České republice. Lidé však mohou ušetřit na některých položkách i při nakupování v Německu. Tamní produkty jsou navíc mnohými spotřebiteli považovány za kvalitnější než ty české,“ doplnil.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.